U subotu 1. lipnja počinju 43. Dani satire Fadila Hadžića, profiliran i cijenjeni festival na kojeg stižu predstave iz cijele regije, (pa i šire), a kojem je suosnivač – naravno zbog samog Fadila Hadžića koji ga je pokrenuo baš kao što je i osnovao Satiričko kazalište - i Večernji list.
Najveći novac za glumce
Jučer su u Satiričkom kazalištu Kerempuh novo izdanje Dana satire najavili ovogodišnja izbornica, ugledna dramaturginja Željka Turčinović, i ravnatelj Kerempuha Roman Šušković-Stipanović. Glavna novost, koja će razveseliti sve sudionike, a posebno glumce, svakako su novčane nagrade koje se uvode od ove godine. Trud vodstva festivala da se to postigne u nimalo lakoj financijskoj situaciji u kulturi ono je što posebno treba pohvaliti. To više što te nagrade i nisu male. Tako uz plaketu koju će dobiti najbolji glumci – muška i ženska uloga, ali i dobitnik Nagrade Ivo Serdar za ulogu najbolje prihvaćenu od publike – ide i novčana nagrada od tisuću eura, tj. 7500 kuna.
Zanimljiva je, i pohvalna, i odluka vodstva festivala da nagradu u istom iznosu dodijele za najbolji tekst, dok je ona za najbolju režiju: pola od toga. Priznali su tako u Kerempuhu da bez odličnog teksta i istih takvih glumaca – nema dobre satire.
A unatoč – ili baš zbog – vremena u kojima živimo: satire na kazališnih daskama ipak ima. Svjedoče za to i prijave za sudjelovanje na Danima satire. Stiglo ih je 41 iz čak sedam zemalja, a izbornica ovogodišnjih Dana satire Željka Turčinović za festival je izabrala 13 predstava tvrdeći da i one dokazuju da su Dani satire ušli u svoje srednje, tj. zrele godine. Dane satire otvara predstava HNK Split “Kroćenje goropadnice”, iz HNK Mostar stiže “Sviraj to ponovno Sam”, iz Beograda “Zašto je poludeo gospodin R?” u režiji Bobe Jelčića i izvedbi Jugoslovenskog dramskog pozorišta, Matišićev “Ničiji sin” u izvedbi Beogradskog dramskog pozorišta te slavni “Balkanski špijun” u izvedbi Narodnog pozorišta Beograd.
Boje BiH “brani” studentska predstva “Murlin Murlo”, a slovenske Slovensko narodno gledališče Nova Gorica s predstavom “Realisti”. Ovo godine posebno je zanimljiv odnos snaga unutar predstava koje nudi Zagreb. Naime, uz dvije predstave matičnog Kerempuha – “Elling” i “Blue Moon” – više je onih koje na festival dolaze iz izvaninstitucionalnih grupa nego iz kazališta koje imaju ansamble, dotacije, zgrade... Tako ćemo od innstitucionalnh predstava vidjeti još samo “Katalonca” Teatra &TD, a od samostalnih projekata tu su: “Sve o ženama” Teatra Gavran, ujedno i najizvođeniji dramski tekst Mire Gavrana, “Sirena i Viktorija” Teatra Rugantino i Kazalište KNAP te “Brodolomke” Kazalište Moruzgva i Ludens Teatra.
Ključ je vrhunska gluma
Izbornica kaže da je, slažući program festivala, u prvom redu imala na umu publiku, te im nudi vrhunske glumačke izvedbe, ali i raznolikost kazališnih formi tako da ćemo ove godine gledati i komediju zabune i grotesku te oštru političku satiru, a tu su i neki vrlo komercijalni naslovi koji su se izdvojili upravo vrhunskom glumom. Treba još reći da su ulaznice za neke predstave gotovo planule.