Dva su načina da se izvuče iz siromaštva, reći će Balram, junak „Bijelog tigra“. Prvi je politika, a drugi je – kriminal. Tijekom ovog filmskog putovanja, a i aposteriorno govoreći, Balram će, kao mladi poduzetnik, svojim primjerom pokazati da je tu riječ zapravo o jednom načinu. Da bi ispričao priču o svom uspjehu, Balram se vraća u djetinjstvo. Njegova obitelj pripada jednoj od najnižih kasti u indijskom društvu. Žive u teškom siromaštvu, odnosno, kako kaže protagonist, u mraku. Upravo zbog toga, ali i zato što je jednostavno bio bistro i inteligentno dijete (čak ga je i učitelj prozvao bijelim tigrom, čudom koje se događa jednom u generaciji), Balram mašta o školovanju u Delhiju. Međutim, kada njegov otac ne bude više u mogućnosti isplaćivati novac svom gospodaru, Balrama dočeka tako česta i gotovo uobičajena sudbina stotina milijuna djece diljem Indije. On, bez obzira na to što je bio najbolji učenik, napušta školu i počinje raditi, i to, naravno, fizički posao. Kasnije, u svojim dvadesetima, zapošljava se kao vozač kod Ashoka i njegove supruge Pinky, para koji se nakon života u New Yorku vraća u Indiju kako bi „pomogao svojoj zemlji“. Balram je posao vozača započeo s mišlju da mu ne treba tolika ponuđena plaća jer je dovoljno velika čast što radi za svog gospodara. Međutim, svjedočeći iz dana u dan ne samo odnosu koji bogataši imaju prema novcu, nego još više onom koji imaju prema siromašnima, u Balramu se budi bijes prema pohlepi i nepravdi kojeg se pak rješava tipičnim raskoljnikovskim načinom. Film „Bijeli tigar“, inače jako dinamičan, a u istom trenutku i neizmjerno pitak film bez skokova i rupa u radnji, nemoguće je gledati bez razmišljanja o „Milijunašu s ulice“. U njemu seciranje indijskog društva i duboko ukorijenjenih problema uzrokovanih postojanjem kasta kao da zadaje šah-mat udarac oskarovskom „Milijunašu“. Kao da mu govori: Ne, nije moguće da se siromašnom dječaku, a još teže djevojčici, toliko posreći pa da tako lako izađe iz siromaštva. Jer, samo su dva načina za to i jednostavno je riječ o pitanju koje nije potrebno romantizirati. „Bijeli tigar“ zapravo kroz psihologiju društva opisuje kako zadane norme često kod pojedinaca uzrokuju svojevrstan Stockholmski sindrom prema okolini. Scene u kojima Balram (koji je vozač, dakle, a ne sluga) pere noge svom poslodavcu toliko su pune poniženja da ih je na trenutke teško gledati. I Balram je toga svjestan, ali „gospodar je gospodar“. Sve dok ne dođe do oslobađanja od tih okova koje ima visoku cijenu moralno itekako upitnog karaktera. Iako treba uzeti u obzir da je radnja filma blago „nabrijana“ za potrebe višemilijunskog Netflixova auditorija, nakon gledanja „Bijelog tigra“, a posebice zbog sjajne gradacije u Balramovu psihološkom razvoju, uistinu ostaje osjećaj i pitanje: zar je to stvarno tako? Drama, Indija, 125 min Režija: Ramin Bahrani Glumci: Adarsh Gourav, Rajkummar Rao1. Bijeli tigar
Sedamdesete su godine, jedne noći po Jean dolazi partner njezina muža Cal kako bi joj rekao da hitno mora napustiti kuću. Jean odlazi u bijeg s bebom u naručju i sluša sve što joj Cal govori pokušavajući saznati čime joj se muž bavi. Solidan krimić u kojem Jean, otkrivajući istinu o suprugovim prljavim poslovima, i sama evoluira od nesigurne kućanice do samosvjesne žene. Krimi-drama, SAD, 120 min Režija: Julia Hart Glumci: Rachel Brosnahan, Marsha S. Blake2. I'm Your Woman
Kada Sakina rodi Muzamila, odvodi ga dervišima na blagoslov. No Sakina dobiva „vijest s neba“ da će njezin sin živjeti do dvadesete godine. Cijeli život potom majka ga čuva od grijeha i život im se vrti oko pripremanja njegova sprovoda. Međutim, Muzamil počinje otkrivati život izvan slijepe predanosti vjeri. Sjajan film o sudanskoj kulturi unutar koje mladi pokušavaju otkriti tko su. Drama, Sudan, 103 min Režija: Amjad Abu Alala Glumci: Islam Mubarak, Mustafa Shehata3. You Will Die at 20
Iako je zaručena, Sylvieini osjećaji prema Robertu previše su jaki da bi ih potisnula. Upuštaju se u ljetnu romansu koja ipak prerasta u životnu, a film prati život njihove ljubavi koja nailazi na prepreke poput dugogodišnje razdvojenosti ili nepreklapajućih karijera. Film je na trenutke obojen štihom „Djevojke koju sam volio“, ali sa slabom, na trenutke i gotovo nikakvom kemijom među likovima. Drama, SAD, 114 min Režija: Eugene Ashe Glumci: Tessa Thompson, Nnamdi Asomugha4. Sylvie's Love
Filmska kritičarka Indiwirea Anna Thompson objavila je predikcije za nominacije za ovogodišnji Oscar. Uglavnom nema velikih iznenađenja – Anne predviđa kako će se među 10 nominiranih za najbolji film naći sljedeći naslovi: “Da 5 Bloods”, “The Father”, “Judas and the Black Messiah”, “Mank” “Ma Rainey: majka bluesa”, “Minari”, “Novosti iz velikog svijeta”, “Nomadland”, “One Night in Miami” te “Čikaška sedmorka”. Još pet filmova koji se prema njoj mogu umiješati u borbu za nominaciju su “Nikad ponekad rijetko uvijek”, “Promising Young Woman”, “Duša”, “Sound of Metal” i “Tenet”. Zanimljiva je i njezina predikcija u kategoriji najboljeg stranog filma: među favoritima su “Another Round” (Danska), “Dear Comrades!” (Rusija), “Hope” (Norveška), “I’m No Longer Here” (Meksiko) i “The Mole Agent” (Čile).
U kinu Tuškanac sljedeći tjedan gledat ćemo ciklus “Sjećanje na Mustafu Nadarevića” koji će započeti u srijedu kultnim filmom Emira Kusturice “Otac na službenom putu”. U hrvatskoj kinematografiji ovog nedavno preminulog glumca najviše se pamti po sjajnoj ulozi Leona Glembaya u Vrdoljakovim Glembajevima (1988.), za koju je osvojio Zlatnu arenu na pulskom filmskom festivalu. ”Glembajevi” će biti prikazani na kraju ciklusa u sljedeću nedjelju. Na programu su još filmovi “Mala pljačka vlaka”, “Priča iz Hrvatske”, “Gluvi barut”, “Kod amidže Idriza”, “Miris Dunja” i “Već viđeno”.Cinemania
Zbog ovog naslova nisam pročitao tekst. Usput, obrazovanje i vrijedan rad put su iz siromaštva. Za nekoga tko je "filmski kritičar" nikakvo čudo da vidi izlaz u kriminalu ili politici. Osoba bez vještina i znanja i ne može do novca na drugi način.