Povodom našeg članka o pat-poziciji u kojoj su se našli Hrvatski audiovizualni centar i Nukleus film kao koproducent animiranog dokumentarca "Chris the Swiss", javila nam se hrvatska ekipa tog filma.
Zajedničkom izjavom prozvali su HAVC za provođenje cenzure bazirane na strahu od pritiska određenih interesnih grupacija, te pozvali sve kritičare da prvo pogledaju film, a potom donose sud o njegovom sadržaju. Podsjetimo, povjerenik HAVC-a odbio je kolaudirati film, odnosno dati zeleno svjetlo za njegovo prikazivanje, smatrajući da je značajno odstupio od originalnog scenarija. Iz HAVC-a se također neslužbeno moglo čuti da ih zabrinjava način na koji je u filmu prikazan Domovinski rat. Službenu reakciju HAVC-a do danas nismo dobili, a izjavu filmaša upućenu Večernjem listu prenosimo u cijelosti:
"Ponosni smo i sretni što je Tjedan kritike, jedan od službenih programa filmskog festivala u Cannesu, prepoznao važnost teme kao i vrijednost pristupa kojim je redateljica Anja Kofmel ispričala priču. Kolaudacija je proces kroz koji mora proći svaki film financiran od strane HAVC-a. Mi ne možemo rješavati to pitanje samostalno te se trudimo s HAVC-om pronaći način da se pravni dio privede kraju čim prije. Kao što vidimo, bez obzira na odluke umjetničkog savjetnika ili Hrvatskog audio-vizualnog vijeća, film neće biti zauvijek "bunkeriran", to se jednostavno ne može dogoditi. Zato je najbolje za sve uključene da zatvorimo formalna pitanja.
Oko ovog filma se već neko vrijeme "diže prašina" za što nema nikakvog razloga. Ako postoje pojedinci ili skupine kojima se film neće svidjeti mi smo spremni podnijeti njihovu reakciju i kritiku nakon što film vide. Smatramo da je besmisleno braniti se od paušalnih napada i stvaranja atmosfere "afere" kada film nitko nije još ni pogledao. Ako je nekome potrebno da se ponovo stvaraju tenzije po pitanju financiranja filmova koji nisu ideološki podobni to je prvenstveno problem onih koji vode naše institucije -- HAVC-a i Minstarstva kulutre RH -- jer mi kao produkcija i ko-autori filma ne možemo kontrolirati takve procese. Jedino da šutimo i ne snimamo filmove, što bi nekima možda i bilo drago, ali na to ne pristajemo. Christian Wurtenberg, novinar i čiju sudbinu film Chris the Swiss prati, istraživao je i izvještavao o Domovinskom ratu krajem 1991. godine. U jednom trenutku odlučio je preći iz novinara u borca i postao je dragovoljac Domovinskog rata. Ubijen je pod čudnim okolnostima i do danas se ne zna što se, zapravo, dogodilo.
Kao i svaki drugi dragovoljac i Chris je zaslužio da se njegova priča ispriča. Film će možda nekima biti gorka pilula no to mi zbog toga nećemo odustati od ove priče koja je važna i koju želimo da cijeli svijet vidi. Chris je bio ratni reporter. Onda je bio dragovoljac. Film se ne bavi istinom o ratu nego istinom o tome što se njemu dogodilo. On je ubijen u uniformi pripadnika Prvog Internacionalnog Voda. Ne razumijemo kome bi smetalo što smo htjeli istražiti tko je Chris bio, što je u Hrvatskoj radio i kako je na kraju ubijen.
Jedna strana problema jest mogućnost da pojedine odluke HAVC-a i/ili umjetničkog savjetnika proizlaze iz straha od reakcije. Ako je to istina, ako je zaista razlog u takvom strahu, to je poražavajuće za sve filmaše u zemlji ali i za sve građane Republike Hrvatske. Hrvatski dio ekipe filma Chris the Swiss odbija biti taocem tog straha. Od 2016. godine hrvatski je film pod udarom pojedinaca i skupina koji žele uvesti cenzuru. Mi na to nećemo pristati. Nadamo se da će i kolege i javnost shvatiti zbog čega ne pristajemo
da netko u kabinetu ili šatoru kroji priče koje smijemo ili ne smijemo pričati. Ne radimo ovaj posao kako bi pričali lijepe priče o ugodnim temama već da bi ispričali važne priče o svijetu u kojem živimo. To je jedini smisao našeg posla.
Ne možemo komentirati pojedinosti oko procesa kolaudacije, odnosno razloga zbog kojih film nije prošao kolaudaciju. Sve dok HAVC ne odluči javnosti dati na uvid te razloge mi ćemo o razlozima komunicirati s njima, ne s javnosti. No spremni smo ući u otvorenu raspravu ako je to potrebno. Nažalost, danas bi se takva rasprava vrlo brzo pretvorila u svađu o tome tko i na kakav način smije govoriti o Domovinskom ratu. Takvu atmosferu stvaraju oni koji žele Domovinski rat koristiti u dnevno-političke svrhe. To je sramotno i nisko, ne veseli nas da ćemo sudjelovati u tome, no svjesni smo da nas to čeka. Stoga bi najprije htjeli da se formalni odnosi s HAVC-om riješe kako bi film mogli pogledati svi oni koji to žele i sudjelovati u toj raspravi, kroz primjer Chris the Swiss-a, jer smatramo da postoji otpor procesu "privatiziranja" Domovinskog rata i da se tom procesu neće oduprijeti isključivo nas nekoliko koji smo na filmu radili. “
Zatvorite više tu instituciju (HAVC), a djelatnicima podijelite otkaze. Uzima Hrvatima novac, a zauzvrat nas sramoti po cijelom svijetu. Ukoliko filmaši žele zaraditi, neka prvo dignu kredit, a poslije prodaju karte.