Jednu sasvim neuobičajenu, a čak i u kontekstu čitavog glazbenog svijeta vrlo ekskluzivnu i raritetnu glazbenu večer danas, 1. listopada, donosi 45. Samoborska glazbena jesen. Njeni protagonisti bit će članovi ansambla koji nosi ime Harlequin Art Collective, a čine ga Marta Schwaiger, Dani Bošnjak, Šimun Matišić, Stjepan Vuger i Alan Bošnjak. Njihovi su instrumenti glas, vibrafon s još nekoliko udaraljki, harmonika, flauta i trombon. Odnosno, flaute i tromboni, jer flautist Dani Bošnjak i njegov brat trombonist Alan Bošnjak koriste glazbala različite veličine i registra. Sopranistica Marta Schwaiger i udaraljkaš Šimun Matišić također su brat i sestra, a mladi dirigent Stjepan Vuger, u ovoj priči harmonikaš, odavno je dio njihove umjetničke obitelji.
U ansambl su se okupili prije tri godine da bi se upustili u vrlo ozbiljan i zahtjevan umjetnički pothvat: uvježbati, izvoditi i onda i snimiti tri vokalna ciklusa Oliviera Messiaena za glas i klavir: Pjesme za Mi (Poèmes pour Mi), Napjevi zemlje i neba (Chants de Terre et de Ciel) i Harawi: Pjesme ljubavi i smrti (Harawi: Chants d'amour et de mort). Prvi je ciklus i sam Messiaen priredio i za glas i orkestar, a Šimun Matišić se prihvatio naoko nemogućeg zadatka da sva tri ciklusa aranžira za njihov sastav i glazbala.
Kada je čuo za njihov projekt, za mlade hrvatske glazbenike se zainteresirao norveški pijanist Håkon Austbø, jedan od najvećih autoriteta za glazbu Oliviera Messiaena i jedan od na prste jedne ruke izbrojivih ljudi koje je introvertni francuski genije za života pripustio u svoju blizinu i u posvećeni krug svoje mistične umjetnosti. Austbø je u više navrata dolazio u Hrvatsku, upućivao članove Harlequina u tajne Messiaenove glazbe i načina na koji je treba pjevati i svirati i na koncu dao svoj blagoslov onome što su postigli.
Glazbenici Harlequina su aktivni na mnogim poljima. Šimun Matišić je pri kraju studija udaraljki i kompozicije, a u jazzu već odavna radi čuda nakon što ga je već kao dvanaestogodišnjeg dječaka legendarni Boško Petrović proglasio jamcem budućnosti jazza u Hrvatskoj. Diplomski koncert na kojem je Stjepan Vuger trebao dirigirati "Petrušku" Stravinskog i Klavirski koncert Šimuna Matišića otkazala je proljetos korona i još uvijek čeka novi termin, ali je već vrlo aktivan pedagog i dirigent. Marta Schwaiger, uz ostale honorarne angažmane, često nastupa u zagrebačkom HNK, a Dani i Alan Bošnjak su, osim svojih stalnih poslova u Zagrebačkoj filharmoniji, odnosno u Orkestru Opere HNK, svirali i u brojnim drugim ansamblima i komornim kombinacijama.
Međutim, kao Harlequin Art Collective izvode, barem do sada, glazbu samo dvojice velikana koji su za sve njih alfa i omega sve glazbe: Bacha i Messiaena.
Kada prođe korona i svijet se opet otvori i vrati u svoje normalno stanje, za način na koji samo oni izvode antologijska Messiaenova djela morat će se čuti daleko preko granica Hrvatske. Pogotovo kada, nakon prva dva, snime i treći Messiaenov ciklus i nađu izdavača za sasvim jedinstveno diskografsko izdanje. Prvi međunarodni poziv već su dobili iz susjedstva, na beogradski festival BEMUS 2021. godine. A do tada u njihovim čarolijama neviđenog bogatstva značenja, zvukova i boja u Messiaenovoj glazbi i poetskim tekstovima uživa probrana, a sada epidemiološkim mjerama i dodatno prorijeđena publika u Hrvatskoj.
Utoliko je ekskluzivniji njihov večerašnji koncert, s početkom u 20 sati u samoborskoj župnoj crkvi sv. Anastazije, na kojem će treći put, nakon nastupa na zagrebačkoj Sceni Amadeo i Splitskom ljetu, izvesti Messiaenov ciklus "Harawi" u Matišićevom aranžmanu koji ne ispušta niti jednu notu originalne partiture za glas i klavir.
Sljedeći nastup imat će 6. listopada u lijepom prostoru Istarske sabornice u Poreču. Ako iako možete, ne propustite.