Stoje po strani

Etno (rock) val - najvredniji dio glazbene scene, a osuđeni na geto

Miroslav Evacic
Cinkuši
Gustafi
28.01.2013.
u 11:14
Miroslav Evačić: “Vjerojatnost da nas otkrije Ry Cooder, ista je kao izvući dobitak na lotu”
Pogledaj originalni članak

Kako se stvari nekad apsurdno preokrenu! Dok se na svakom koraku čuju opravdane optužbe na račun širenja narodnjačke glazbe i poplave cajki, što domaćih, što onih s istoka, dotle neki izvođači koji temelje svoj stil na autohtonoj glazbi iz naroda postaju perjanice tzv. urbane kulture (termin je već deblo prostituiran, ali u nedostatku drugog koji bi bio primjereniji neće djelovati otrcano). To dokazuje samo da ono što je iz naroda nije isto što i “narodnjačko” jer je narodno zapravo i te kako vrijedna kulturna tekovina.

Govorim, naravno, o etnorock izvođačima koji već petnaestak godina u kontinuitetu, s većim ili manjim oscilacijama, čine sigurno jednu od najvrednijih, ako ne i najvredniju scenu domaće rock glazbe u najširem smislu tog pojma. Otkako je Legen 1996. objavio svoj prvi album “Peacock’s Dance”, na kojem su etnomotive spajali s elektronikom, i u to vrijeme snažno poticali razvoj etnoscene, lokalni su se glazbeni stilovi do danas fuzionirali s najrazličitijim glazbenim žanrovima, pokazujući nevjerojatnu pogodnost variranja lokalnih motiva unutar svjetskih (lokalnih) obrazaca: od delta Mississippi blues (Miroslav Evačić), jazza i funka (Tamara Obrovac), reggaea (Šo Mazgoon) do punka (Cinkuši). I to uz autorske, aranžerske, sviračke i producentske domete o kakvima ostatak scene može samo sanjati.


Etnorock nije izmišljotina nove glazbene povijesti. Takve je motive još početkom 1980-ih koristila Azra (“Klinček stoji pod oblokom” i danas je jedna od najizvođenijih radijskih pjesama), a Haustor je glazbu Podravine i Međimurja vrlo osebujno i originalno spajao s tradicionalnom glazbom Južne i Srednje Amerike ili free-jazzom.

Žrtve neoliberalnog pop kapitalizma
Pa, ipak, s iznimkom ča-vala koji je sredinom 1990-ih postao nacionalna srednjostrujaška pojava zahvaljujući izvanrednom pop rock debiju Alena Vitasovića i Livija Morožina “Gušti su gušti”, svi ovi iznimni dometi ostaju getoizirani u ladici iznad koje stoji – etno. Mediji, publika, pa ni glazbena struka koja odlične albume Evačića i Cinkuša može na Porinu pustiti samo u kategorije vezane za etno, ali ne i za albume godine, neprestano kao da imaju stav “to je super, dobro je da to imamo, ali to ostaje tamo negdje po strani”.

– Potpuno se slažem da je autorski i svirački etnorock scena iznimno jaka, ali i zanimljiva jer u svojoj biti donosi naglašenu osobnost. Ta me getoizacija podsjeća ne neoliberalni pop kapitalizam koji ne voli previše osobnosti i posebnosti nego sve pretvara u neku pihtijastu masu, a etnoglazba upravo donosi osobnost i različitost. Ponekad mislim da ljudi koji kreiraju glazbene programe idu linijom manjeg otpora kao da su u službi neidentificiranog imaginarnog nadurednika bojeći se izraziti i izgraditi vlastite stavove. Cinkuši, primjerice, redovito dobivaju sjajne kritike kolega, novinara i publike, no unatoč generalno dobrim kritikama premalo se vrte na radio i TV kanalima ili gotovo nikako – kazao je Nebojša Stijačić iz Cinkuša.

Miroslav Evačić ovih je dana objavio novi odlični album “N.E.W.S. Blues”, na kojem je u lokalni kolorit uveo i dosad rijetko korištene prizvuke indijske glazbe (pjesma “Sunce na istoku” posvećena Sai Babi). On također osjeća da mu je prostor puno omeđeniji u odnosu na to koliko ga kritika, barem deklarativno, cijeni:

– Etno uvijek djeluje kao nešto čime se bavi nekoliko luđaka ili entuzijasta, na kraju ti dođe na isto, koji tamburaju i na kraju to sve stoji po strani. Mala je zastupljenost nas u medijima, a o televiziji da ne govorimo. Ne mogu reći je li prije nekoliko godina bilo bolje ili lošije, ali nikada nije bilo bajno. Oduvijek su izvođači bili prisiljeni ići izvan granica. Eto, u Hrvatskoj je izašla jedna recenzija mog novog albuma, a u inozemstvu ih je izašlo već nekoliko, uključujući magazin “F-Roots” koji je najjači magazin za world music. To je uspjeh, ali to je tako, tko to u Hrvatskoj uopće zna. Kad god i gdje god vani sviramo čardaš, ljudima je to egzotika kao što je nama salsa egzotika, a kod nas je to ništa, ljudi se pitaju kaj to ovi sviraju – rekao je Evačić.

Iako su Gustafi vjerojatno najpopularniji bend s jakim lokalnim prizvukom, Edi Maružin ne voli da ga se povezuje s etnom. Getoiziranost osjeća na svoj način – trpa ga se u taj koš, a istodobno mu ne daju da iz njega izađe.

– Imamo etnoutjecaje, ali ja se prije svega smatram rokerom. Mi smo na određeni način tu etnopriču otkantali na prošlom albumu “Chupacabra” i odustali od dijela publike koji nas je cijenio jer smo prestali raditi pjesme poput “Žmnjike” i “Brkice”. I kada smo odustali od, da tako kažem, vulgarizacije takve vrste glazbe, ljudi su rekli: “Gustafi su se pokvarili, to više nije to. Očekivali smo da će doći nova vrsta publike, ali nije jer nova publika smatra da smo mi “Žminjka” i “Brkica”. To je utjecaj geta ili predrasuda – kazao je Maružin.

Zaokružen proizvod
Znamo da se u ovoj zemlji svašta pokušava upakirati ili predstaviti kao nekakav kulturni (ili turistički proizvod), ne bi li se izvukao nekakav novac od države. Neko se vrijeme u kulturnim krugovima puno pričalo o tome koji bi to autohtoni glazbeni obrasci mogli biti naš izvozni proizvod; u međuvremenu je tamburaška glazba postala narodnjačka, a klape se estradizirale i isprostituirale preko svake mjere dobrog ukusa. A u ministarstvima nitko ne vidi da su etnorokeri već gotov, zaokružen proizvod koji samo treba znati upakirati jer su, primjerice, istarski i međimurski melosi “čisti svemir”, raritet u svjetskim okvirima, samo nemamo tu sreću da ih otkrije Ry Cooder i učini za njih ono što je s Buena Vistom učinio za kubansku glazbu ili pak David Byrne za brazilsku.

– Vjerojatnost da će se to dogoditi je kao dobitak na lotu. Uvijek netko dobije, ali to se i u svijetu dogodi jednom u deset godina – zaključio je Evačić.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.