queer new york

'Facebook teatar'– sjediš u Hrvatskoj i glumcu preko 'mreže' šalješ tekst

Foto: Queer New York
ivo dimchev
Foto: Milena Zajović
Queer
Foto: Milena Zajović
Queer
Foto: Milena Zajović
Queer
22.09.2015.
u 16:30
Sve se odvija u realnom vremenu tako da Dimchevim upravljaju kao lutkom jer izgovara samo ono što traže na Facebooku
Pogledaj originalni članak

Prve dane festivala Queer New York kojeg na Manhattanu organizira zagrebačka udruga Domino obilježile su izvedbe umjetnika Ive Dimcheva, kojeg je upravo Domino prošle godine po prvi put doveo u Ameriku, a u Zagrebu ga redovito predstavljaju od 2007. godine. Dimchev je u međuvremenu postao velika europska kazališna zvijezda, a publici Queer New Yorka u centru Abrons predstavio je svoj najnoviji projekt: «Facebook teatar», u kojem publika komentarima na facebook zidu umjetnika u realnom vremenu kreira sadržaj predstave. A pri tome osobe koje mu šalju upute što govoriti na pozornici čak ne mogaju biti fizički prisutne u teatru!

- Uvijek mi se činilo da društvene mreže imaju velik dramaturški potencijal koji se može primijeniti na širok spektar estetika, no nisam znao kako bih ga upotrijebio na pozornici. Kako sam zadnjih godina puno radio na interakciji s publikom, koja postaje sukreator predstave, pao mi je na pamet eksperiment u kojem izgovaram samo ono što od mene traže moji facebook prijatelji – kaže mi Dimchev. U praksi je to izgledalo tako da je publika u dvorani zurila u ekrane svojih mobitela, upravljajući izvođačem kao lutkom, dajući mu naputke što raditi i kako se ponašati. Dimchev kaže da mu je «Facebook teatar» dokazao ono što je u sebi već znao: Da tekst predstave zapravo nije važan, već ono što od njega uspiješ stvoriti.

- Prije New Yorka izveo sam ga u Bugarskoj, gdje je publika naprosto podivljala, i u Beču, gdje su pak bili vrlo sramežljivi. Komad izgleda tako da na svojem facebook profilu napišem «Umjetnik izlazi na pozornicu i kaže:», a ljudi potom dopisuju stvari koje ću izgovoriti. U predstavi mogu sudjelovati svi, a ne samo oni koji su u dvorani, dakle mnogo ovisi i o tome tko je u trenutku izvedbe online. Newyork je u tom smislu bio specifičan, jer su mnogi moji europski prijatelji u trenutku izvedbe spavali, pa je i uputa bilo manje, što je pak otvorilo prostor za moju veću improvizaciju – priča mi Dimchev, koji je svojim projektom značajno relativizirao što znači iskustvo sudjelovanja u kazališnoj predstavi. Ako je netko u Hrvatskoj sjedio za kompjuterom i davao mu upute, je li participirao više ili manje od osobe koja je pasivno sjedila u newyorškom kazalištu?

O deset godina suradnje s Ivom Dimcehvom razgovarali smo i s umjetničkim direktorom Queer New Yorka Zvonimirom Dobrovićem.

- Upoznali smo se 2006. godine u Ljubljani, gdje sam gledao njegovu «Lili Handel» i pričali o tome kako je to vjerojatno prva predstava koju sam gledao koja je unijela drag u teatar s idejom da se drag ne svodi samo na zabavu, već da uvodi trodimenzionalnost lika koja uključuje i tragiku i bol s čime se on složio. Ta predstava postala je glavna točka idućeg Queer Zagreba, a nakon toga smo surađivali desetak puta. Ubrzo sam mu predložio da napravi jednu predstavu koja bi pokazivala puninu njegovog glasa pa je napravio glazbenu improvizaciju koju je izveo u Zagrebu i nakon toga je to postala redovita izvedba na njegovom repertoaru, a sad je napravio i novi koncert s pjesmama iz njegovih raznih predstava koju je izveo ove godine u New Yorku. Dimchev je po meni umjetnik s nevjerojatno točnom prisutnošću na sceni, s odličnim osjećajem za ironiju, za humor, ima veliku karizmu na sceni i velik je užitak s njim raditi, jer imam u njega kao izvođača potpuno povjerenje – kaže Dobrović, najavljujući da će se njihova suradnja nastaviti i dalje. Što znači da bi «Facebook teatar» uskoro mogao doći i u Hrvatsku.

>> Eksplicitni seks i ekološki aktivizam uz performere i organizatore iz Zagreba

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

MA
MarkoKosmicki
19:10 23.09.2015.

neznam tko je tu lud....:-) :-) :-) :-) sotona:-) :-) :-) :-) :-)