Kolumna

Festival u centru održava građanski, razigrani duh Sarajeva bez crvenih tepiha

Foto: Festival u centru
Festival u centru održava građanski, razigrani duh Sarajeva bez crvenih tepiha
20.08.2024.
u 11:34
Kao u nekom vremeplovu koji nas vraća u vrijeme prije devedesetih, tu se nasred ceste možete poigrati lastiša i klikera, pustiti djecu da otkrivaju svijet lutkarstva u Vunenom pozorištancu, zaigrati šah ili stolni tenis s građanima treće životne dobi…
Pogledaj originalni članak

Zahuktao se 30. Sarajevo Film Festival, najveće i najglamuroznije filmsko događanje na Balkanu, koje u srce Bosne svake godine dovede najveće zvijezde svjetskoga filma. Dok se crvenim tepihom šeću Noomi Rapace, Meg Ryan, Alexander Payne i Cord Jefferson, a kina su toliko krcata da za većinu projekcija ulaznica više ni nema, festivalski život prelio se na sarajevske ulice, u kojima su brojni ugostitelji odlučili iskoristiti mogućnost produženog radnog vremena da tijekom festivala i sami naprave nešto jači program.

U popularnoj Ulici zelenih beretki to se, nažalost, pretvara u nesnosnu gužvu s turistima koji povraćaju, preglasnom glazbom i policijom koja svako malo sprečava tučnjave, ali ako izdržite i produžite do Radićeve, malene ulice u kojoj se krije nekoliko dobrih kafića i već pomalo legendarna knjižara Buybook, naletjet ćete na sasvim drugu, građansku i kulturnu, ali nipošto dosadnu sliku Sarajeva. Baš tamo smjestio se Festival u centru, događanje komplementarno filmskom festivalu, iza kojega stoje i neki od njegovih suosnivača.

Dok se na filmskim platnima od 16. do 23. kolovoza vrti više od 250 filmova, u Radićevoj i njezinoj najbližoj okolici popodneva i večeri rezervirane su za eklektični, a očito s ljubavlju osmišljeni program prepun književnih promocija, izložbi, kreativnih radionica, kolektivnog vježbanja, pomalo zaboravljenih igara te glazbenih programa koji se kreću u rasponu od sevdaha do eksperimentalne elektronike DJ Demiana, alter-ega našeg Mrleta iz Leta 3.

Kao u nekom vremeplovu koji nas vraća u vrijeme prije devedesetih, tu se nasred ceste možete poigrati lastiša i klikera, pustiti djecu da otkrivaju svijet lutkarstva u Vunenom pozorištancu, naučiti izrađivati nakit starih Delmata, zaigrati stolni tenis ili šah s građanima treće životne dobi… Promatrajući klince kako se tu igraju neopterećeni prometom i gužvom koja je pojela većinu sarajevskog centra, na trenutak gotovo da vidim ulicu pred zgradom svoje bake u Osijeku, u kojoj sam igrala iste te igre sve dok nas s asfalta nije pomeo rat.

No taj rat itekako je i dalje vidljiv na zgradama, pa i tijelima Sarajlija, kao i u programima većine, pa i ovog festivala. Ove godine u tom je kontekstu zanimljiva izložba "Labirint devedesetih" Dejana Ubovića, Dubravke Stojanović i Igora Štiksa, čiji fragmentirani postav prikazuje djeliće iskustava ljudi čiji su životi izbrisani preko noći. O prijetnjama budućnosti govori pak "Pleonexia2 – oduzeta budućnost" Almina Zrne, koji se u svojem radu fokusirao na "dva svjetska uragana", vratolomnu tehnološku ekspanziju i ubitačne klimatske promjene.

Istovremeno, s pročelja zgrada u Radićevoj gledaju nas ženski likovi s ranih, naoko neuspjelih fotografija zvjezdane iranske fotografkinje Newshe Tavakolian. Te fotografije, odbačene zbog tehničkih nesavršenosti, danas su moćan dokument jednog vremena i stanja uma iranskih žena koje povijest, baš kao i bosanske, prečesto nije mazila.

Sve su to teme od kojih Festival u centru ne bježi – baš naprotiv, ali nas u tom procjepu između traumatične prošlosti i neizvjesne budućnosti podsjeća i na potrebu slavljenja života u svim njegovim oblicima, ovdje i sada. Na kraju krajeva, u pokušaju da se u vremenu ratnog bezumlja održi osjećaj zajedništva, otvorenosti i normale nastao je i Sarajevo Film Festival, koji ovaj program vraća na originalne postavke opuštenog prostora umjetničke slobode, paralelno s glamuroznim dijelom njegovih javno najistaknutijih događanja, te kao očita opreka užasima loših partija pred birtijama širega centra.

I zato kada dođem u Sarajevo, prvo zavirim u Radićevu.

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.