Ma, pusti kazalište, to je za žene, za nas je muškarce nogomet i politika – kazao je ne tako davno ravnatelju Komedije Niki Pavloviću gospodarstvenik kod kojega je tražio sponzorski novac za svoj teatar. No još donedavna teatar je bio “muška stvar”. Na Akademiji dramske umjetnosti žene su bile iznimka, šutljive radnice koje su odgajale svoju budućnost. Ponajprije to su Neva Rošić i Ivica Boban koje su udarile stvaralački pečat generacijama. Donedavna je bilo nezamislivo da intendantica bude žena. Danas se situacija promijenila.
Kazališna živost
Preokret se počeo događati početkom devedesetih kad je mnoštvo intelektualaca
iz kulture izravno prešlo u politiku. Prvo su oslobodili mjesto u kulturi
lijevo usmjerenim intelektualcima, a kad su se i oni vratili u politiku,
vrata su se
širom otvorila ženama. Prva je Mani Gotovac preuzela Teatar ITD, kazalište
pred zatvaranjem. U ratno vrijeme stvarala je kazališnu živost, da bi potom
bila nagrađena
dvama mandatima intendantice HNK u Splitu, a sada je intendantica HNK Ivana
pl. Zajca u Rijeci. Snježana Banović postala je ravnateljicom Drame HNK
u Zagrebu,
trenutačno predaje produkciju na ADU. Potkraj lanjske godine prvom intendanticom
zagrebačkoga HNK postala je Ana Lederer. Aleksandra Broz upravo je na odlasku
iz INK Pula, Jasminka Mesarić godinama vodi Dječje kazalište Osijek koje
je nedavno preimenovala u Kazalište Branka Mihaljevića. Zdenka Mišura preuzela
je gotovo
uništeno splitsko Kazalište lutaka i nedavno ga uselila u novu zgradu...
Godinama je u sjeni našega matičnoga kazališta bila Jasna Jakovljević, kao
poslovna ravnateljica. Trenutačno je vršiteljica dužnosti ravnatelja HNK
Varaždin. Žene
su izdržljive i šutljive radnice koje svoje suradnike znalački raspoređuju
tako da budu od koristi. Zoran je primjer Marija Sekelez. Glumica koja
je do prije
desetak godina bila bez dana zaposlenja u stalnom radnom odnosu. Preuzela
je doslovce kazalište na groblju. Kazalište Žar ptica tek je imenom bilo
u sklopu
gradskih kazališta. Godine provedene u honorarnom odnosu i u samostalnim
produkcijama očvrsnule su i tu ženu koja, kao i ostale Amazonke, često
beskompromisno, katkad
i okrutno, čiste u svom dvorištu. “Morale smo napraviti salto mortale duše
i tijela”, kažu. Sve one znaju da neće dobiti drugu priliku ne pokažu li
rezultate,
a od muškaraca moraju biti višestruko vještije i lukavije, pa i kreativnije,
da bi opstale u voditeljskim poslovima.
I Željka Turčinović je, poslije nekoliko godina savjetničkog mjesta u Ministarstvu
kulture, preuzela vođenje Međunarodnog kazališnog instituta ITI Unesco.
Institut iz kuhinje
Sanja Nikčević također je jedna od njih. U svojoj kuhinji doslovce je stvorila
danas razgranati ITI. koji je Turčinović naslijedila, a Nikčević se okrenula
sveučilišnoj karijeri. Saša Broz ne krije svoju vezanost uz SDP. Bila
je u izbornom stožeru Davorka Vidovića. Svojim drskim programom i ponašanjem
izazvala je Pulu.
Žalosno jest upravo to što je njezina stranka u pulskoj vlasti koja ju
je skinula. Za Anu Lederer kruži priča da ju je osobno Mirjana Sanader
postavila
i da joj
je zaštitnica. Budući da je premijer bio intendantom HNK Split, budući
da je doktorirao upravo na kazališnoj temi, ne bi bilo čudno da je osobno,
i
mimo svoje
žene, zainteresiran za situaciju u svom ključnom kazalištu. Naprotiv!
Kad
smo već kod nagađanja, znakovito jest i to što je gradski ministar esdepeovac
Duško
Ljuština u nekoliko navrata vođenje svoga Kerempuha povjeravao upravo
ženi – Dragici Tihavi.
Dubravka Vrgoč također je jedna u nizu žena koje
već
sada mogu
pokazati iznimne rezultate. Uspjela je, Gordani Vnuk na očigled, u
Zagrebu prije četiri godine ustanoviti još jedan međunarodni kazališni festival.
ZKM je dovela
u red. Sada se priča o predstavama toga kazališta, a ne o ravnateljima
koji preko zaposlenika zadovoljavaju svoje potrebe. Iako politika ulaže
puno manje
u svoje
ravnateljice, one daju neusporedivo bolje rezultate i muške kolege
nadmašuju
marljivošću i pouzdanošću. Osim toga, njima je temeljni cilj kazališna
živost i dobra predstava, teatar im nije stepenica prema političkoj
karijeri ili
način pranja i ubiranja novca. Današnjim kazališnim Amazonkama muškarci
nisu potrebni
kao zaštitnici i savjetnici. Čak bi se moglo reći da su ostale zadnjim
braničima kulture u svijetu kojemu do kulture više nije stalo.