ISPLATI SE

Koliko novca donosi nominacija za Oscara?

25.01.2009.
u 16:30
Pogledaj originalni članak

Pred kraj godine, kad se odlučuje o nominacijama za Oscara, ne samo stručno glasilo Hollywooda "Variety" već i brojne druge novine i časopisi poput "Hollywood Reportera" prepuni su oglasa sa zajedničkim nazivnikom "for your consideration" ("molimo za pozornost") u kojima se ističu vrline raznih glumačkih, redateljskih i inih ostvarenja, da bi se privukla pažnja onih 5.810 osoba koje čine članstvo američke Akademije filmskih umjetnosti i znanosti, te svojim glasovima odlučuju ne samo tko će biti dobitnici Oscara, već i službeni kandidati za istog.

Takve kampanje nisu nimalo jeftine: oglas od cijele stranice u "Varietyju" košta 72.000 dolara po svakom broju ("Variety" su dnevne novine), što znači da je samo ove godine Universal reklamirajući svoj film "Frost/Nixon" s pet takvih oglasa morao Varietyju platiti više od 350.000 dolara, a uz to je film reklamiran i s četiri mala oglasa na naslovnici "Hollywood Reportera", itd.

Nije "Frost/Nixon" jedini: i preostala četiri nominirana filma – "Neobična priča o Benjaminu Buttonu", "Milijunaš s ulice", "Milk" i "Čitač" – također su trošili šakom i kapom na reklamnu kampanju, a to im se isplatilo jer su nominacije i dobili. Oni, pak, koji su isto toliko potrošili ("Gran Torino", "Vitez tame", "WALL-E") a nominaciju za najbolji film dobili nisu, morali su te velike novce otpisati kao poslovni rizik. Kampanje za nominaciju za Oscara mogu koštati desetine milijuna dolara i ponekad se čak na reklamu troši iznos jednak proračunu za snimanje samog filma. No, takav je filmski svijet; tko želi zaraditi, mora i potrošiti.

A zarada je velika: nominacija za Oscara za najbolji film vrijedna je, samo što se prihoda s kino-blagajni tiče, u prosjeku 6.663.508 dolara po filmu.

Naime, nominacija za Oscara znatno produljuje interes publike za film ukoliko on još uvijek igra u kinima, stavlja ga u više kina jer više prikazivača traži kopije nominiranog filma, obično – ako je film već povučen iz kina – potakne novi turnus prikazivanja… Koliko još, pored onih rečenih šest i pol milijuna i još nešto sitno dolara, nominacije donose na npr. DVD tržištu zasad još nema podataka, ali sigurno ni ta znamenka nije zanemariva.

Do egzaktne brojke povećanog kino-profita stručnjaci su došli jednostavnim izračunom, uspoređujući zaradu filmova nominiranih za najbolji film (Best Picture - BP) sa zaradom nenominiranih "bitnih filmova" ("Movies That Mattered - MTM") u zadnje četiri godine (točne podatke možete naći ovdje).

Podaci su jasni: razvikani filmovi koji nisu nnominirani za najbolji film u tjednima koji sliejde nakon nominacije imaju zaradu manju za u prosjeku 5.468.489 dolara od vremena prije nominacije. Recimo, film "Dreamgirls – Cure iz snova" prošao je 2007. užasno loše na blagajnama, jer mu je izmakla željena nominacija za najbolji film, i najizrazitiji je primjer koliki gubitak može donijeti izostanak nominacije. A da svako pravilo ima i svoj izuzetak, potvrđuje recimo primjer filma "Hotel Rwanda", koji 2005. nije bio nominiran za najbolji film, ali je očito bio dovoljno "mali" da ga je i samo glumačka nominacija Dona Cheadlea sasvim lijepo "pogurala" na blagajnama.

Naravno, pored velikih novaca uloženih u reklamu bitno je i napraviti film koji će biti dobar i zanimljiv za gledanje, ali hollywoodskim marketinšim stručnjacima zakopanim u svoje Excel spreadsheetove i troškove reklamiranja takva stvar je zadnja rupa an svirali; zbog toga je danas kvalitetno filmsko ostvarenje u Hollywoodu više slučajna iznimka nego pravilo, a na reklamu se troše oni novci koji bi, da ih se uložilo u boljeg redatelja, bolje glumce i raskošnije specijalne efekte, mogli film mnogo više "pogurati" od bezbrojnih "for your consideration" oglasa.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr