Izložba Andrije Maurovića

Pogledajte nikad izlagane erotske i ideološke radove našeg majstora stripa

28.11.2018.
u 11:21
Bez srama je govorio da je živio razvratno što je volio i crtati, a radovima je komunicirao sa svim režimima koje je preživio
Pogledaj originalni članak

Kad muzej poput MSU-a u svojim zbirkama ima takvu vrijednost kao što je ostavština Andrije Maurovića, dužan ju je s vremena na vrijeme i pokazati. Bio je genijalac, za poneke bog hrvatskog stripa, za druge pak marginalac, a na novoj izložbi “Andrija Maurović: Između političkih ideologija i pornografije” koja se danas otvara u MSU-u njegova fragmentarna ostavština sagledava se iz novog kuta. Koncepcija koje je autor dr. sc. Frano Dulibić ne ponavlja Maurovića na kakvog smo se navikli, ne bavi se njegovim najvećim hitovima, u fokusu nema Starog Mačka. U fokus izložbe čija je kustosica Radmila Iva Janković ulaze njegove ideologije i erotika, dvije stvari koje su ga pratile cijeli život, a za čijeg se trajanja do 1981. u tom smislu strahovito puno promijenilo.

Bijeg od ustaške ideologije

– Rođen je 1901. u Austro-Ugarskoj, mladost je proveo u vrijeme Kraljevine SHS, zrelost u vrijeme NDH i Jugoslavije... Proživio je puno režima pa je zanimljivo gledati kako su se njegova ideološka shvaćanja i preklapala i kako se nisu preklapala s trenutkom u kojem je živio i kako se to odražavalo na njegov rad – govori nam Dulibić pa objašnjava da je Maurović ideološki naginjao lijevoj struji, ali da ne možemo reći da je imao posebne filozofske stavove koje je slijedio.

– On je bio ateist i čovjek koji je cijenio pravdu, pravednost i ljudske ideale, to je ono što mu je bilo važno. Naravno da je to onda dijelom vezivao uz lijeve ideje. U tom kontekstu zanimljivo je da za vrijeme NDH radi stripove s temama iz hrvatske povijesti, ali u tim stripovima nema ništa od ustaške ideologije. Da su nastali u bilo koje doba prije ili poslije, bili bi samo stripovi s povijesnom tematikom, ali kako su nastali za vrijeme NDH, bili su suspektni za čitavog trajanja Jugoslavije – kaže.

Razlog je to i njihova kasnijeg zabranjivanja, točnije nitko se nije usudio ponovno ih tiskati. Tek kad je Jugoslavija prestala postojati, ponovno su izdani “Knez Radoslav” koji prerasta u “Seobu Hrvata” i “Kralj Tomislav” kojeg Maurović zapravo nikada nije ni završio jer je 1944. pobjegao u partizane. Baš ta njegova društvena kretanja u nekoliko cjelina prati i ova izložba.

Prva je cjelina mladenačko razdoblje za kojeg još kao srednjoškolac u Dubrovniku počinje crtati i objavljivati i zanima se za slikarstvo. Odlazi u Zagreb gdje počinje studirati na Akademiji, ali i raditi za razne izdavače. Ilustrira knjige, kalendare, plakate, naslovnice časopisa, što će ga i koštati akademske karijere jer su ga s Akademije izbacili jednostavno zato što nije bilo dozvoljeno da studira i pri tome zarađuje više od profesora. Došao je iz siromašne obitelji, morao se sam uzdržavati i, kad je vidio da od svojeg crtanja jako dobro živi, lako je rekao: “Zbogom, Akademijo”. Sljedeća cjelina izložbe je 1935. kada nastaju njegovi prvi stripovi. – Iz te godine na izložbi je i strip “Ljubavnica s Marsa”. Na prvu on nema veze s nekom ideologijom, štos je u tome što je u taj ZF strip on ubacio lik koji izgleda kao Lenjin, dolazi na Mars i govori “zdravstvujte”. Dakle, u pitanju je podmetanje ideje superpravednog socijalističkog društva koje se prodaje na Marsu. Budući da je strip u to doba percipiran kao nebitna forma, cenzura to nije vidjela pa ga nije ni zabranila – kaže Dulibić.

Obrađene su i cjeline NDH i partizani, koje donose Maurovićeve stripove povijesne tematike, a s druge strane crteže koje radi u partizanima, na fronti, gdje gleda bitke u koje kao pacifist ne ide s puškom, nego s crtaćim blokom. – Stradanja, marševe i akcije crta dinamičnim elementima filmsko-stripovskog karaktera. Na kraju rata stvara i ulja na platnu ratne tematike od kojih će dva također biti izložena – otkriva autor izložbe.

Pouzdan suradnik i brz crtač

– Zadnja cjelina tiče se erotike i erotskih karikatura koje je radio za časopise, a izložen je i diptih koji pripada slikarstvu iz njegove zadnje faze života kada slika gole figure u smaku svijeta jer smatrao je da civilizacija ide k vragu pri čemu je vjerojatno bio i u pravu. Taj dio izložbe odvojen je crnim zastorom i u tom manjem prostoru izloženi su i pornografski stripovi – kaže Dulibić te na pitanje je li istinita tvrdnja da je Maurović često bio i akter svojih erotskih radova, odgovara:

– Ne znam, no on u dokumentarnom filmu govori da je živio jako razvratno, da je puno pio i pušio što ga je dovelo gotovo do živčanog sloma. Kad mu je liječnik rekao da će tim tempom za dva mjeseca biti mrtav, preobratio se i postao vegetarijanac i asket.

Imao je eidetsko pamćenje pa, kad bi u kinu pogledao film, mogao je prizore detaljno prenijeti u strip. Unatoč porocima bio je pouzdan suradnik i brz i vješt crtač. Genij, no nedovoljno istražen, a to ova izložba i pokazuje. Nije, recimo, na pravi način još sagledano ni koliko je djelovao na generacije preko naslovnica knjiga. Samo za izdavača Kuglija prije Drugoga svjetskog rata opremio je oko 150 knjiga. Stvarao je puno i brzo, ostavio golemu ostavštinu, ali i brojna područja svojeg stvaralaštva koja tek treba istražiti.

 

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

RG
robertfranic45@gmail.com
15:35 02.12.2018.

Najaci slikari najveci strip autor Europe