opera

Mazepa nije bio vođa pijanaca i silovatelja!

Foto: arhiva
Mazepa nije bio vođa pijanaca i silovatelja!
28.05.2010.
u 13:18
Nedavna srčana hrvatska praizvedba i u svijetu rijetko izvođene opere P. I. Čajkovskog “Mazepa” u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu izazvala je ogorčenu reakciju predstavnika ukrajinske nacionalne manjine.
Pogledaj originalni članak

Nedavna srčana hrvatska praizvedba i u svijetu rijetko izvođene opere P. I. Čajkovskog “Mazepa” u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu izazvala je ogorčenu reakciju predstavnika ukrajinske nacionalne manjine.

– Umjetnički tim, redatelj Ozren Prohić, kostimografkinja Petra Dančević i videoumjetnik Ivan Faktor, dopustili su si nekorektnu interpretaciju povijesti ukrajinskog naroda – piše u pismu koje su potpisali Viktor Filima i Andrej Pavlešen i poslali intendantici Ani Lederer.

Paravojna banda

Povrijeđeni Ukrajinci tvrde da je Mazepa u zagrebačkoj predstavi predstavljen kao vođa paravojne bande, a zapravo je 22 godine bio hetman Ukrajine u vremenu ukrajinske renesanse i imao sjajno europsko obrazovanje. Poznavao je nekoliko stranih jezika, pregovarao s najmoćnijim kraljevima, bio veliki mecena. Suprotstavio se velikom ruskom imperiju u pokušaju da izbori neovisnost za svoju državu, tvrde Ukrajinci. Osobito im je zasmetala scena domjenka s početka opere s opijanjem, orgijama i silovanjem, ali i prikaz Orlika, Mazepina pomoćnika, koji je prikazan kao primitivan čelnik sovjetske vojske, a riječ je o autoru prvog ukrajinskog ustava.

No, ravnatelj Opere Branko Mihanović tvrdi da je problem u tome što su ruski autori, i to Čajkovski i Puškin, stvorili operu o ukrajinskim junacima i dali svoje viđenje njihova života i djelovanja.

Opera nije povijest

– Niti je opera “Mazepa” identična povijesnim činjenicama, niti je naša predstava pokušaj rekonstrukcije ukrajinske povijesti. I Čajkovski je u “Mazepu” utkao mnogo svojih intimnih motiva, a intimni život opernih junaka u našoj je predstavi važniji od povijesti. Znamo da je Mazepa bio obrazovan i školovan kod jezuita, ali mislim da u našoj predstavi i nije tako negativno prikazan. No, mogu razumjeti osjećaje Ukrajinaca – veli Mihanović.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

KA
KapetanNemo
22:56 28.05.2010.

Mihanovićevo \"vađenje\" je tipičan primjer jeftine demagogije, bolje rečeno - dvoličnosti. Sad su mu krivi i Čajkovski, i Puškin, i kojetko drugi, i koješta drugo, a on je, naravno, \"svetac\". Po njemu ispada da je za sve kriva - umjetnost. ( Ovom prilikom vrijedi napomenuti da je Puškin bio zagovornik ruskog imperijalizma, na primjer pokoravanja kavkaskih naroda, za razliku od Ljermontova koji je simpatizirao kavkaske borce za slobodu. ) Poslije kritike na račun \"njegove svetosti\" sam Mihanović jezuitski kaže \"znamo\". Najprije pljuje pa onda liže.