11. Rovinj Photodays

Mit o životnom putu ustaškog emigranta ispričan fotografijom

Foto: Domagoj Burilović
Foto: Domagoj Burilović
Foto: Domagoj Burilović
Foto: Domagoj Burilović
04.05.2018.
u 09:20
Domagoj Burilović kroji priču o osobi fragmente čijeg je identiteta našao. U sklopu festivala fotografije u Rovinju danas se otvara izložba “Post factum” o gubitku dokumentarnosti i stvaranju vlastitih mitova.
Pogledaj originalni članak

Svakog prvog vikenda u svibnju Rovinj se pretvara u fotogaleriju. Ova godina nije iznimka, danas počinje 11. po redu Rovinj Photodays, a uz izložbe radova 20 finalista, u Zajednici Talijana grada Rovinja otvara se i izložba “Post Factum” Domagoja Burilovića, prošlogodišnjeg osvajača Grand-prixa festivala.

U malom dalmatinskom mjestu ispred jedne kuće pronašao je odbačenu staru kožnatu torbu i u njoj osobne dokumente i pisma čovjeka koji datiraju od 1922. pa sve do njegove nedavne smrti.

– Burilović, nalaznik toga blaga, odlučio je predmete fotografirati i posložio ih je na način da pripovijedaju nacionalistički mit o životnom putu jednog domobranskog ili ustaškog emigranta. Pritom su ti artefakti u lošem stanju, ono što vidi gledatelj snimke su ostataka, raspadnuti, rastopljeni predmeti koji su izgubili svoju prvotnu vizualnu i značenjsku poruku i s vremenom postali nešto drugo – kaže Iva Prosoli, kustosica izložbe. Svjestan svoje uloge u prenošenju informacija gledatelju, Burilović naglašava kako su ključan dio njegova rada baš te raznolike moguće asocijacije udaljene od činjenice. Odatle i naziv izložbe.

– Zbog identiteta te osobe ne ulazim u detalje niti imenujem mjesto pronalaska torbe ili ime i prezime osobe. Dajem opću priču. Ono što sam uspio iščitati iz dokumenata i što dajem pisma su u kojima doznajem o njegovu bijegu iz zemlje, u kojima mu sestra ili majka pišu da se vrati jer nije tako rigorozno kako on to misli. Tu su članske iskaznice hrvatske ustaške emigracije, ali i kasnija jugoslavenska osobna iskaznica koja otkriva da se u nekom momentu vratio. U biti jako zanimljiva priča u kojoj se ideologija jako dobro iščitava, kao i to kako se reflektira na današnjicu. Kroz rad sam se pokušao ne usredotočiti samo na njegovu priču već i na sebe – kako ja to iščitavam. Na kraju krajeva, imao sam samo djeliće njegova života jer dokumenti su bili u procesu raspadanja pa sam i ja mogao slagati samo vlastite priče iz kojih možda nastaju mitovi – govori o radu Burilović.

Izložba se sastoji od 18 fotografija, od lokacija na kojima je sve pronašao pa prema dokumentima i fotografijama koje iz konkretnog prelaze u apstrakciju. Iako puno ime osobe o kojoj gradi priču zna, nije pokušao kontaktirati članove njegove obitelji.

– Gledatelj se na izložbi suočava s nečim što predstavlja neku uniformiranu činjenicu. No kako je vrijeme utjecalo na artefakte, oni su djelomično izgubili dokumentarnost i tu se događa ta relacija između činjenice i onoga što mi tumačimo i na čemu gradimo mit nakon što sama činjenica više nije činjenica, već postaje predmet različitih interpretacija – govori 30-godišnji umjetnik pa dodaje:

– Prema karakteru te osobe nemam određen stav. Očito je bio na ustaškoj strani jer pridružio se ustaškoj frakciji u Njemačkoj poslije Drugog svjetskog rata, s čime se ne slažem, ali kao objektivni promatrač mogu ga gledati i kao političku žrtvu vremena u kojem je živio. Znam odakle je, znam mu ime, ali ne i kako je završio na toj strani i koje su bile okolnosti u kojima je živio.

Domagoju Buriloviću ovo je prvi rad u kojem je koristio fotografiju. Diplomirani je slikar, radio je konceptualne radove i ready-made objekte, a predaje likovnu kulturu u školi u Županji. Trenutačno radi na novom fotografskom projektu koji tematizira Slavoniju i masovno iseljavanje stanovništva. Možda ga vidimo opet 2019. u Rovinju.

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

AK
ante kolorante
10:04 04.05.2018.

..hoceli se izloziti samo u Rovinj ?

LI
lipotan
10:45 04.05.2018.

interesantno,bez znanja i odobrenja obitelji davati izlozbe o necijem zivotu nije umjetnost nego kriminal.