Na skorašnjem Animafestu kao dio službene selekcije bit će prikazan film “Space Snails”. Obiteljsku odu svemirskoj evoluciji čovjeka, kako autori opisuju ovaj film, odnosno animirani glazbeni spot filmskog sadržaja i jakih univerzalnih poruka, potpisuje ekipa vrlo zanimljivih autora i umjetnika. Najzaslužniji za postavljanje ove priče u format kratkog animiranog filma je svakako Martin Babić koji je prije nekih šest godina imao intrigantan hit “Balada o fruli i ogrlici” s kojim je obišao niz uglednih festivala. On redateljski i animatorski potpisuje i ovaj film s ekipom u kojoj su i Slaven Petrić, koji s Babićem potpisuje scenarij te je i autor ideje “Space Snails” te skladatelj, koautor teksta i producent filma. U kreativnom dijelu je posebno interesantno. Babić i Petrić s akademskim slikarom Lovrom Lapuhom oblikuju scenografiju i dizajn produkcije. Na temelju razgovora članova kreativnog tima u Lapuhovu slikarskom ateljeu nastaje cijeli Lapuhov slikarski opus “Space Snails”, koji Petrić potom digitalizira fotografijom iz koje će Babić potom “rezati” likove i pozadine, teksture… No najprije Petrić sklada, a potom s Emilom Aleksanderom izvodi glazbu koju i realiziraju uz vokalno sudjelovanje Petrićeve dvije kćeri, Hanom i Sarom, da bi od svega nastao animirani uradak koji je uvršten u službeni odabir Animafesta, a on se u svom ovogodišnjem izdanju odvija između 3. i 8. lipnja 2024. godine.
– Slaven i Emil su napravili pjesmu koja je meni baš dobro zvučala pa mi nije bilo žao raditi spot za nju, a to je jako važno. Jer kad imaš nesreću raditi video za pjesmu koja ti se ne sviđa, to je muka Kristova... “Space Snailsi” su surogat za bilo koju tehnološki naprednu civilizaciju, a u spotu pratimo uspon i krah jedne hipotetske civilizacije, od skromnih početaka lovaca sakupljača, kroz primitivna carstva i civilne nemire današnjice, do svemirskih ratova i na kraju uploada kolektivne svijesti u superračunalo koje onda eksplodira ili započinje simulaciju koju je nemoguće razlikovati od stvarnosti, kako vam se više sviđa, dok na obližnjem planetu uz pomoć psihoaktivnih gljiva, a naslanjajući se na znanstvena istraživanja znanstvenika Paula Stametsa, taj cijeli proces započinje ponovno. Film je napravljen u tehnici digitalnog kolaža, a autor vizuala je slikar Lovro Lapuh. A ja sam to režirao i animirao tijekom nekoliko mjeseci – ispričao nam je Martin Babić. U stvaranju teksta istoimene pjesme koja prati animirani film sudjelovao je i Lucijan Carić, poznati IT stručnjak, a već nekoliko godina i važna figura na društvenim mrežama i jedan od rijetkih naših sunarodnjaka koji je svojedobno zbog vlastitih postignuća bio nazočan čak i na audijenciji kod pokojne britanske kraljice.
– Ponekad pišem zezantske i sarkastične pjesme i pjesmice. Većinu sam objavio na svojem Facebooku, a pisao sam i prije nego što sam uopće počeo objavljivati na toj platformi. Tako dio koji je Slaven iskoristio potječe iz pjesmice koju sam napisao na engleskom, “Future Fortune of the banana”. Banana je namjerno malim slovom, a tema je glasanje nogama, odnosno masovni bijeg iz Hrvatske, neviđen u našoj povijesti, što sam predvidio u tekstu koji sam napisao za Banku još 2012. godine – kaže nam Lucijan Carić, upućujući nas na originalni post gdje je pjesma objavljena u originalu. Carić je u međuvremenu postao poznat kao kritičar društvenih zbivanja i njihovih protagonista, tako da je svoje stihove posvećivao, kaže nam, i gradnji Horvatinčićeva objekta na Cvjetnom te čak i padu Ive Sanadera. Sada će se s njegovom poetskom vještinom upoznati i gledatelji filma “Space Snails”. Kako autori najavljuju, riječ je o kratkom i parodičnom presjeku evolucije društva u kojem se autori igraju aktualnim svjetonazorskim kontrastima i hipotetskim susretom naše i napredne izvanzemaljske civilizacije. Taj susret i odnos rezultira porukom koja sugerira da je svaka društvena pojavnost ujedno i “must have” na putu do ostvarenja kolektivne svrsishodnosti. Autor filozofske teze koja ujedno čini i premisu animiranog filma “Space Snails” je Slaven Petrić.
– Svaka osobna ili društvena zabrinutost i strah o ishodu aktualnih događanja i nestabilnosti u naoko kaotičnoj zbilji iz perspektive zakona evolucije u potpunosti su irelevantni. Naša ukupna planetarna dinamika predstavlja mehanizam koji definira i usmjerava ukupnu evolucijsku putanju, kaže on. Space Snailsi u svom metaforičkom prijenosu važne poruke za Zemljane upućuju signal o važnosti prihvaćanja različitih interakcija, kako onih između ljudi, društvenih klasa pa tako i između svih ostalih živih oblika i ljudi i same planete. Oni nose univerzalnu poruku mira, nade i inkluzivnosti. Pokušat će nas osloboditi našeg vlastitog straha od napretka i konstantnih promjena koje podrazumijevaju i prilagodbe. Poručuju kako prihvaćanjem stvarnosti koju proizvode umovi pod utjecajem čovjeku pozitivnih, ali i negativnih aspekata života, postajemo ne samo humaniji, već postupno otkrivamo i procese i zakonitosti koji jamče vječnu kreaciju. Bez obzira na to primjenjuje li ih napredna biološka, umjetna ili izvanzemaljska inteligencija i je li evolucija vječan proces ili ima svoj determinirani, pulsirajući početak i kraj – kazao je Petrić. Film je kreiran nekonvencionalnim metodama tijekom više godina pandemije i predpandemije, navode autor, a čini ga kolaž radova više različitih umjetnika iz različitih klasičnih i digitalnih disciplina.
– Prvo je nastala ideja “Space Snails” pa glazba prema tekstu Lucijana Carića, a kako nam se u to vrijeme pridružio Martin, imalo je smisla napraviti animaciju jer inače ne bi bilo moguće dočarati tekst. Inače volimo što manje koristiti elektroniku pa smo zaključili da sve možemo sami odsvirati. I da, produljuje proces, ali nama je to poslužilo za istraživanje u našem laboratoriju. A sto se tiče teksta imali smo groove i “Space Snails out of place hit the bass”. Zatim je Slaven izvukao tekst Lucijana Carića i uz male preinake eto pjesme koja sa Zemlje predstavlja univerzum. Cijeli proces nam je poslužio i za istraživanje kako što snimiti. Uglavnom, jako zabavan proces od početka do kraja, rekao je Emil Aleksander.
– I na kraju, ali ne manje važna, tu je naša izvršna producentica Marija Capan čija je neovisna produkcijska kuća Warpmedia omogućila apsolutnu kreativnu slobodu i operativnu izvedbu projekta bez dodatnih subvencija. Upravo je to komponenta koja nam otvara prostor da bez ikakvih ograničenja sudjelujemo na različitim budućim festivalima u Hrvatskoj i inozemstvu te uključimo i možebitne donatore koji će izvaninstitucionalno podržati prisutnost moderne Hrvatske umjetnosti u “globalnoj kolektivnoj svijesti”, kazao je Petrić.