Već bismo i prema prijašnjim tematsko-povijesnim izdanjima Croatia Recordsa koje je kao urednik i izbornik potpisivao Siniša Škarica, mogli zaključiti da će zbirka “Gabi Novak – Diskobiografija Vol. 1” biti na prije postavljenoj razini, a ovaj put u završnom rezultatu ima i novosti. Doslovno novosti, je se na ukupno 12 planiranih diskova zbirke nalaze i 23 prije nikad objavljene snimke Gabi Novak. S obzirom na njezinu popularnost, one bi mogle zanimati ne samo pasionirane kroničare pop-kulture nego i širu publiku. Jer koja to publika nije pratila Gabi Novak u barem nekom dijelu karijere, a neki i od samog nastanka domaće estrade krajem pedesetih?
Iako su mnogi njezini materijali već objavljeni, sad su skupljeni na jednom mjestu, što prvi dio “Diskobiografije” sa 116 snimaka čini domaćom verzijom iscrpnih svjetskih box-setova – premda je šest diskova zapakirano u malu plastičnu kutiju, a ne u veliki karton kao nekada – koji ne koriste samo poznate dionice rada neke pop-zvijezde nego i one neobjavljene. Ono što je o Gabi Novak poznato, poznato je odavno, ali nikad nije suvišno isticati vrijednosti prve dame domaće pop-glazbe i elegantne domete koje možete čuti na ovih šest CD-ova.
Najveća mana domaće diskografije, ujedno i vječni feler u izgubljenoj domaćoj rock i pop-povijesti, krije se u činjenici da su izbrisane mnoge povijesne snimke koje su mogle postati “dodatak” na novim reizdanjima, recimo, poznatih albuma uživo iz Kulušića. Sve ono što smo kao klinci slušali u radijskim emisijama “Po vašem izboru”, čitave koncerte, prebrisano je nebrigom i nije sačuvano, pa su i bilo kakve dodatne, neobjavljene snimke iz Režije 4 u Šubićevoj, studija u kojem su snimani mnogi domaći rock-albumi početkom osamdesetih, netragom nastali.
Srećom, u arhivima bivšeg Jugotona, današnjeg Croatia Recordsa, u slučaju Gabi Novak situacija je bolja, a i neke presnimke s televizijskih festivala, ili iz ranih filmova, koje su se našle na “Diskobiografiji”, prvi put donose neka dodatna poglavlja u poznatom opusu. I dok je Arsen Dedić zbog golemog značaja zasluženo antologiziran nekoliko puta, “Diskobigrafija” je prvi dio antologije Gabi Novak, nakon koje slijedi još šest diskova u idućem izdanju i “Knjiga o Gabi”, koju je Škarica pametno proširio i izvukao iz bilješki pisanih za ova izdanja.
Još bolje, “Diskobiografija”, koja započinje 1957. godine, ne donosi samo najpoznatije zimzelene evergrine Novak, nego i manje slušane filmske i jazz-teme, tek sada na diskovima objavljene nastupe sa zabavnoglazbenih festivala, suradnje s kolegama, novije nastupe s Matijom Dedićem, ukratko, povijesne snimke koje svjedoče o zanimljivoj karijeri. Od 52 sekunde duge uvodne “Teme iz crtanog filma Benko Kremenko” iz 1957. do “Zagreb mi daje” sa Chansonfesta 2011., “Diskobiografija” donosi dosad na nosačima zvuka neobjavljene teme poput “Jedna mlada dama” iz klasičnog filma “Ljubav i moda” 1960., “Sad mi pričaj lude stvari” iz filma “Žuta” 1973., snimke s nastupa u šezdesetim i sedamdesetim godinama, sve do pjesme “Netko čeka na tebe” iz filma “Šavovi” 2019. Ostalo će se naći na drugom dijelu “Diskobiografije”, uključujući duete, singlove, odabrane albumske snimke i kronološki posljednju snimku “Sanjaj jedini” iz 2019.
I ova kolekcija nakon najnovijeg resetiranja situacije potvrđuje odavno poznatu činjenicu, da se kao vlasnica jednog od najelegantnijih domaćih glasova, Gabi Novak tijekom duge karijere nije puno gubila među prijetećim raspuklinama domaćeg estradnog gliba. Već prvi album iz 1960., naslovljen “Pjeva Gaby Novak” svjedočio je o majstorskim interpretacijama, ali i tome kako se i u ranoj fazi karijere znala orijentirati prema ambicioznim putokazima.
Prvi put javno je nastupila sa Zabavnim orkestrom Bojana Adamiča u Ljubljani, 8. travnja 1957. Već desetak dana poslije, ponovno uz Adamičevu pomoć, debitirala je u Zagrebu, u Domu armije. Adamič je Gabi Novak zapazio ranije iste godine u studiju Zagreb-filma – gdje je ilustrirala crtanjem, ali i pjevanjem tema u crtanim filmovima – kada je odabirao glazbu za animirani film “Gost”. Iduće je godine pozvana pjevati pjesmu “Sretan put” Ljube Kuntarića u filmu “H-8” Nikole Tanhofera, a nastupila je i kao debitant na festivalu “Zagreb 59”, na kojem je s pjesmom “Ljubav ili šala” Milutina Vandekara osvojila prvo mjesto. “Da sve odjekne snažnije” – zapisao je Škarica o tom festivalu u bilješci reizdanja CD-a “Pjeva Gaby Novak 1958.-1960.” i u knjizi o Jugotonu “Tvornica glazbe – priče iz Dubrave” - “prvi put u izravnom prijenosu, posredstvom radija i televizijskih kamera, koje su, istina, donosile sliku tek rijetkim domovima s čarobnom kutijom. Iznenadna životna dilema, crtanje ili pjevanje, bila je zaključena”.
No, budućnost Gabi Novak baš je tu bila otključana, a zvuk te budućnosti čuje se i s ovih šest diskova.
Sve je zapravo išlo brzo i temeljito. Godine 1959. Gabi Novak objavljuje prvi EP s četiri prepjeva u aranžmanima Miljenka Prohaske, na kojem su i spomenute “Sretan put” i “Ljubav ili šala”. Već na “Zagrebu 60” s pjesmom “Ti si moja obala” osvaja prvu nagradu žirija, a s “Meštrovićevim zdencem” prvu nagradu publike i iste godine objavljuje prvi album. Sve ostalo bilo je “Diskobiografska” budućnost, sakupljena i na ovih prvih šest diskova.