KRITIKA Hrvoje Hitrec: "Kolarovi", Školska knjiga, Zagreb, 2004.

Odličan društveni roman

01.04.2005.
u 17:51
Pogledaj originalni članak

Prozaik i dramatičar Hrvoje Hitrec (1943) svoju je najamiciozniju književnu zamisao, roman "Kolarove", završio nakon 17 godina. Prvi je dio tog trodijelnog romana objavljen još 1987. godine pod naslovom "Ljubavi na crnom baršunu", a drugi i treći dio "Ljubavi na crvenom baršunu" i "In fine" dogotovio je nedavno i sve tiskao u jednom omašnom svesku (665 str.).

Riječ je o prozi koja je po nekim svojim žanrovskim osobinama bliska europskim tzv. društvenim romanima ili obiteljskim sagama (Mann, Galsworthy i dr.), a imao je prethodnika i u nas (Begović, Krleža, Fabrio...). Hitrec se usredotočuje na slikanje triju naraštaja zagrebačke građanske obitelji Kolarovih, ali s nakanom da opisom njihovih sudbina složi i mozaik političke povijesti Hrvatske od kraja dvadesetih godina do završetka Domovinskog rata. Pritom se koristio postupkom kombiniranja izmišljenoga (glavni likovi, njihovi međusobni odnosi, životna filozofija) i zbiljskoga. Da bi postigao iluziju povijesne vjerodostojnosti, birao je važne autentične ličnosti i događaje koji su utjecali na sudbine milijuna ljudi na ovim prostorima (atentat na Radića, pa na kralja Aleksandra, slom Pavelića; vrijeme političkog jednoumlja od 1945. do Titove smrti i raspada Jugoslavije; te na kraju još svježe evokacije na Domovinski rat).

Ovako široko zasnovane društvene romane mogu uspješno napisati samo pisci snažne imaginacije i velike zanatske discipline. Unutar tog paradoksa Hitrec je ispisao stilski uzoran tekst s nekim briljantnim dijelovima, u kojima dominira njegov istančan osjećaj za jezične finese. Pritom se pokazao i kao vrhunski majstor pripovjednih tehnika, od klasičnih do najsloženijih, a stvorio je i mnoštvo sjajno oblikovanih i vrlo dojmljivih likova u rasponu od hedonista do mistika i patoloških zločinaca (Branimir, Ferdo, Hinko, Tena).

Istina je doduše da ne uspijeva do kraja održati tako visoku razinu, osobito u završnom dijelu romana. Ti povremeni padovi događaju se tamo gdje metaforičnost uzmiče pred izravnim govorom; tako recimo ključni lik Tvrtko doživljava neuvjerljivu preobrazbu od samosvojnog i pomalo anarhoidnog individualista do nabildanog sljedbenika političke ideje. U cjelini, "Kolarovi" su djelo koje vraća vjeru u priču i pripovijedanje i uvrštava se među najbolje hrvatske romane napisane posljednjih godina, a Hitrec se potvrđuje kao odličan pripovjedač.

Pogledajte na vecernji.hr