Kolumna

Osijek kao Danska s komarcima ili zašto su naši kratki filmovi bolji od dugih

Foto: Antitalent
Osijek kao Danska s komarcima ili zašto su naši kratki filmovi bolji od dugih
22.10.2024.
u 10:52
Putujući festivalima, odličnu "Nisku travu" Davida Gaše ove sam godine gledala triput, ali šira publika tu priliku nažalost nema, kao ni vidjeti naše druge kratke filmove koji ostvaruju ozbiljne međunarodne uspjehe: HTV bi to mogao popraviti
Pogledaj originalni članak

Na upravo završenim Danima hrvatskog filma najboljim je proglašena "Niska trava", začudni kratki film mladog osječkog redatelja Davida Gaše, premijerno prikazan 2023. u Oberhausenu. Radi se o filmu koji je ove godine zasluženo poharao festivalske krugove, predstavljajući nam pomaknutu viziju Osijeka kao Danske s komarcima, miljama udaljenu od postratnih tema i socijalnih drama kakve smo navikli vezati za tu gospodarski opustošenu regiju.

U Gašinu filmu, dobrostojeći Slavonci svih generacija dokoličare u savršeno uređenim dvorištima omeđenima živicom, voze fine aute i nemušto se bave egzistencijalnim pitanjima. Rezultat je duhovit, svjež film koji suprotstavlja mirnoću predgrađa i avanturističku zaigranost klinaca koji neopterećeni granicama privatnog vlasništva jurcaju snovitom ravnicom, povezujući naoko nepovezane filmske minijature u smislenu cjelinu.

Osim što se radi o novom autorskom glasu koji nam daje i novu perspektivu odmaknutu od filmskih stereotipa vezanih za Slavoniju, Gašin rad reprezentativan je za širi fenomen hrvatskih kratkih filmova koji su već godinama neusporedivo bolji i zanimljiviji od dugih. Tome je djelomično razlog što je put do dugog filma zahtjevan i često skup, pa se mladi autori koji itekako imaju što za reći (pre)dugo tešu u domeni kratkog metra, često produciranog ili koproduciranog na filmskim školama koje pohađaju. Drugi je što dugim metrom već godinama vlada nekoliko istih imena, koji lakše pronalaze producente i/ili prolaze na HAVC-ovim natječajima, pa čak i ako im filmovi uporno ne ostvaruju komercijalne, pa čak ni festivalske uspjehe.

Nedavni veliki trijumf Nebojše Slijepčevića s kratkim filmom "Čovjek koji nije mogao šutjeti" skrenuo je pažnju na našu kratkometražnu produkciju, o kojoj čujemo tek kada neki od naših brojnih kratkiša osvoje međunarodne nagrade ili se pojave na nekom od važnijih festivala. Slična je priča i s hrvatskim eksperimentalnim i umjetničkim animiranim filmom, dok se u kina i na TV s nešto više uspjeha probijaju samo dugometražni dokumentarci.

Svaki put kad vidim film poput Gašina, a posljednjih sam ga mjeseci vidjela već triput, uhvati me mješavina tuge i ljutnje što su naša javna televizija i kinoprikazivači, pa makar oni nezavisni, uporno gluhi i slijepi na potencijalni uspjeh programa posvećenih kratkom metru. Ako je na festivalima to moguće, pa čak i uvriježeno, zašto se u našim nezavisnim kinima prije dugih ne bi mogli gledati kratki filmovi, ako već nemamo posebne večeri posvećene samo njima? Zašto kao nekoć crtić prije Dnevnika HTV-a ne bismo imali priliku pogledati po jedan hrvatski kratki film?

U nedostatku jasnih odgovora, ostaje nam čekati nadolazeći Zagreb film festival i njihov program Kockice, koji je jedan od najvažnijih rasadnika hrvatskog mladog kratkog filma, te provjeravati što se događa s njihovom platformom croatian.film, na kojoj se brojni hrvatski kratkiši mogu pogledati besplatno, a dugometražni filmovi unajmiti za sitne pare.

Kratkometražnu selekciju ima i većina drugih etabliranih festivala poput dokumentarnog ZagrebDoxa, animiranog Animafesta, pa i mojeg Cinehilla, a zadnjih se godina rađaju i mladi festivali poput Novigrada, posvećeni isključivo toj formi. Prije dvije godine, na Trećem programu HTV-a imali smo i emisiju "Kratko o kratkom" koju je vodio Hrvoje Pukšec, ali u međuvremenu je, nažalost, nestala s malih ekrana. Ima li šanse da uskrsne?

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.