Inge Morath

Pionirka fotografije koja je objektivom hvatala unutarnju istinu

Foto: Inge Morath
Inge Morath
Foto: Inge Morath
Inge Morath
Foto: Inge Morath
Inge Morath
Foto: Inge Morath
Inge Morath
Foto: Inge Morath
Inge Morath
Foto: Inge Morath
Inge Morath
Foto: Inge Morath
Inge Morath
09.08.2018.
u 20:48
Prije svakoga se portreta pripremam kao da idem na putovanje u neku novu državu, rekla je 1994. Inge Morath
Pogledaj originalni članak

Fotografija je čudesan fenomen. Radite tako što vjerujete svojim očima i ne možete si pomoći nego da ogolite i svoju dušu – smatrala je Inge Morath, koja je 1955. postala punopravnom članicom Magnum Photosa, jedne od najvećih svjetskih fotografskih agencija, te si time osigurala titulu jedne od prvih žena u elitnim fotografskim krugovima.

Od prvih fotografija iz Venecije i Španjolske preko ljame na Times Squareu te istraživanja Velike Jabuke kroz objektiv do proputovanja Dunavom i portreta brojnih zvijezda zlatnoga doba Hollywooda, među kojima su i Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, ali i Pabla Picassa, Glorije Vanderbilt...

Što god ovjekovječila u gotovo polustoljetnoj karijeri, njezine su fotografije obavijene velom nježnosti, senzibilnosti, sanjivosti i prikrivenoga humora. A takva je bila i sama. Život ove naizgled plahe svjetske putnice, kojoj je fotografija bila materinski jezik, najbolje se ogleda upravo u njezinim radovima koji se predstavljaju na izložbi “Inge Morath – retrospektiva” u Umetnostnoj galeriji Maribor. Prvi je to put na ovom području da je izložena kolekcija koja pokriva njezin cijeli stvaralački opus, a postav u kojemu je više od 200 fotografija otvoren je do 21. listopada.

Foto: Inge Morath
Inge Morath
Foto: Inge Morath
Inge Morath
Foto: Inge Morath
Inge Morath
Foto: Inge Morath
Inge Morath
Foto: Inge Morath
Inge Morath
Foto: Inge Morath
Inge Morath
Foto: Inge Morath
Inge Morath

– Prije svakoga se portreta pripremam kao da idem na putovanje u novu državu. Uvijek čitam o umjetnicima koje portretiram ili pak proučavam njihove radove, a pozivajući ih da budu svoji za vrijeme fotografiranja, nadam se da dolazim do unutarnje istine – rekla je na predavanju “Vjerujem svojim očima” u Berlinu 1994.

Morath je veći dio mladosti živjela u raznim europskim gradovima, rat je provela u Berlinu, surađivala je s pionirom fotografije u boji Ernstom Haasom i jednim od Magnumovih osnivača Henrijem Cartier-Bressonom, a 1962., nakon što se udala za književnika, dramaturga i scenarista Arthura Millera, kao svoju novu domovinu prigrlila je SAD.

Bio joj je to drugi brak, a Millera je upoznala na snimanju filma “Neprilagođeni” 1960. Kao i većina magnumovaca, naime, i Morath je često putovala na filmske setove kako bi fotografirala proces snimanja. Dok su nastajali “Neprilagođeni”, Miller je bio oženjen plavokosom hollywoodskom muzom Marlyn Monroe, kojoj je upravo uloga u tom filmu jedna od najboljih u karijeri. Iako su je pratile brojne kontroverze i epitet seks-simbola, portret koji je na setu u Nevadi napravila Morath pokazuje jednu potpuno drugu, dotad rijetko viđenu stranu Marlyn Monroe.

I upravo je fotografija slavne glumice kako zamišljeno šeta među stablima i prikazuje je kao osobu predanu svome poslu jedan od najpoznatijih portreta u dugogodišnjoj karijeri Inge Morath. U susjedstvo je kao izložbeni eksponat došla i Holly Golightly, jedna od najvećih ikona stila, Oscarom nagrađena Audrey Hepburn.

Foto: Inge Morath
Inge Morath

Nije tajna ljubav između te glumice i jednako poznatog modnog kreatora Huberta de Givenchyja, zahvaljujući kojemu je Audrey Hepburn u vječnost odvela malu crnu haljinu, kao i predimenzionirane naočale, svilene marame na glavi te capri hlače u kombinaciji s balerinkama. A upravo taj sofisticirani, svevremenski stil, kao i osobnost, zaboravu je istrgnula Inge Morath, i to na snimanju filma “Neriješeno” 1958. u Meksiku.

Morath je bilježila trenutke u životima brojnih zvijezda, ali i “običnih” ljudi, te kroz njihove “uhvaćene” emocije iskazivala svoje. Zarobljenost umjetnika, a ponajviše umjetničke slobode u društvenim konvencijama i neprihvaćanjima najbolje je ilustrirala portretom Glorije Vanderbilt. Američku umjetnicu koja je cijeli život nosila teret svoga bogatstva i nasljedstva Morath je uspjela fotografirati u njezinoj obiteljskoj kući.

Foto: Inge Morath
Inge Morath

Svojim istančanim osjećajem za detalje, vječni je život podarila i onima kojima je fotografirala i mjestima kojima su se kretali. Zahvaljujući fotografijama doma Borisa Pasternaka, kuće Antona Pavloviča Čehova, knjižnice Aleksandra Sergejeviča Puškina, ne samo da je svojoj generaciji donijela dašak života velikih pisaca, nego je i budućim naraštajima u nasljeđe ostavila njihov ponovno oživljeni duh.

Inge Morath umrla je 2002. u 87. godini tijekom fotografskoga projekta na austrijsko-slovenskoj granici. Iste je godine Magnum Photos utemeljio nagradu koja nosi njezino ime, a dodjeljuje se mladim fotografkinjama kojima se pomaže u realizaciji projekata u kojima im je inspiracija upravo pionirka fotografije Inge Morath.

Bio je muški ekvivalent Marilyn Monroe

Foto: Marlon Brando Foundacion
Foto: Marlon Brando Foundacion
Foto: Marlon Brando Foundacion
Foto: Marlon Brando Foundacion
Foto: Marlon Brando Foundacion
Foto: Marlon Brando Foundacion
Foto: Marlon Brando Foundacion
Foto: Marlon Brando Foundacion
Foto: Marlon Brando Foundacion

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.