Šest lica traži autora

Predstava koja od gledatelja traži ispit vlastite savjesti

Foto: Kerempuh
Foto: Kerempuh
Foto: Kerempuh
Foto: Kerempuh
22.01.2018.
u 10:48
Osim temom straha i same satire, Frljić se u svojoj novoj predstavi bavi i potragom za identitetom pojedinca, zajednice i cijele nacije
Pogledaj originalni članak

Nakon što se stišao pljesak premijerne publike nakon izvedbe Pirandellovih “Šest likova traži autora”, u Satiričkom kazalištu Kerempuh bilo je jasno da “predstava” tek počinje, da će ključno pitanje biti ne što je to pokazao autorski i glumački tim, nego to da je redatelj Oliver Frljić svojoj djevojci Lindi Begonji dao u zadatak da ispuše nos u hrvatsku zastavu, kao i to što se završna scena silovanja odvija na toj istoj zastavi.

Za sve koji nisu bili u Kerempuhu, ili su zastavu uzeli zdravo za gotovo, treba reći da nije riječ o zastavi naše zemlje, već onoj s prvim bijelim poljem, koja se sada pristojno naziva “povijesnom”. Frljić i dramaturginja Nina Gojić Pirandellov legendarni komad čvrsto sidre u današnju Hrvatsku, bave se, kako je Frljić i najavio u intervjuu uoči premijere, strahom kao osnovnim stanjem u hrvatskom glumištu. I ne samo glumištu.

Na samom početku predstave glumci Kerempuha rade svoj posao: uvježbavaju novu satiričku predstavu, predvođeni sluđenim i histeričnim redateljem. Satira kojom se bave je svadba TV voditelja Bujanca, koja se pretvara u desničarski dernek, s “marcipanskom” pločom s Trga maršala Tita (koja na stražnjoj strani skriva natpis Trg Ante Pavelića), srpskom glazbom, drogom...
Na svadbi su i Thompson i Zlatko Hasanbegović i Željka Markić, svećenik koji stiže na plinskoj boci ravno iz Savske 66. Svi nose svinjske maske, a program svadbe vodi i komentira domoljubni voditelj u šokačkom kaputu. Glumci se boje te i takve predstave, a redatelj ih hrpom psovki, lažnih umiljavanja i histerije tjera da ustraju... U tom trenutku dolaze likovi koji traže svog autora, autoritet, razlog postojanja.

Frljić se uz temu straha bavi upravo potragom za identitetom (pojedinca, zajednice, nacije...) ali i pita se što je to satira. Baca pri tome publici u lice slike Hrvatske, one od kojih sustavno okrećemo glave. Zato je ovdje i “hod za život” s lažnim invalidskim protezama, sve se radi “u ime obitelji”, svećenici pričešćuju kokainom, nabrajaju se Srbi koji vode hrvatska kazališta, govori o Zakonu o kazalištu, pleše, pije i puca uz Cecu.

No pišući “Šest likova traži autora”, Pirandello se uz ostale teme ozbiljno bavio i društvenim licemjerjem i tu nit Frljić i Gojić drže od početka do kraja predstave. Pirandellovi likovi nisu u stanju ispričati svoju priču jer je svatko od njih gradi na svoj način tražeći iskupljenje za svoja (ne)djela, a krojački je salon građanska fasada javne kuće u kojoj stradavaju nevini i – gladni. Što je život, a što gluma? Stvarnost? Fikcija? Gdje su granice?

Upravo zato najpotresniji dijalog u predstavi vode Linda Begonja i Tihana Lazović. Prva je lik – silovan, izmanipuliran, očajan, djevojka koja čini sve na što je prisiljena samo zbog nade da će time zaštititi one koji su mlađi i ranjiviji. Druga je glumica koja joj objašnjava što je gluma, koja iz visine umjetnosti unizuje njezine životne patnje. Težak je kraj predstave. Frljić mijenja Pirandella i ti ranjivi ne počine samoubojstvo, nego ubiju zlostavljače. I dok djevojka vrišti: “Ne opet!” i traži pomoć, čovjek u publici mora se zapitati koliko je puta šutke okrenuo glavu od takvih nepravdi.

Cijela glumačka ekipa unijela je puno istinske kreativnosti u ovu predstavu. U prvom je planu Linda Begonja, odličan je Vili Matula, baš kao i Borko Perić u ulozi voditelja, dok je Jerko Marčić u liku redatelja uspješno izgradio ulogu u kojoj kao da se prelamaju sve muke (i ispraznosti) onih koji su u hrvatsko glumište zalutali.

Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 28

IS
Istranka
18:41 23.01.2018.

Bojana Radović napisala je panegirik predstavi . To je njen osobno doživljaj predstave , a progovara u množini . Kaže"Frljić nam baca u lice slike Hrvatske kojih se sramimo" U čije ime govori Bojana Radović? Tko se to srami Hrvatske i koje to Hrvatske? Koju to Hrvatsku ona predstavlja ? Je li onu Hrvatsku stvorenu krvlju njene mladosti, koju ni Frljić , a ni Bojana Radović nisu željeli niti htjeli? Ili jugoslovensku Hrvatsku koja ne postoji , ali bi je oni htjeli stvoriti? Predstava je sramotna! Predstava nije umjetnost! Umjetnost je ljepota, a ova predstava nije ljepota! Ova predstava , kao i sve Frljićeve predstave ruglo su i negacija umjetnosti! Ove predstave što radi Frljić i ekipa glumaca sa njim su negacija umjetnosti. To nije ni satira, ni je ni kritika društva! To je čista mržnja koja ne da izlazi , nego kulja iz Frljića! To nije ni provokacija , jer ničim ne provocira , nego izvodi nebuloze , neprimjerene ljudima. Ljudi nisu životinje! Ova je predstava duboko vrijeđanje zdrave pameti, vrijeđanje ljudskog dostojanstva i čovjeka kao ljudskog bića. Ova predstava predstavlja autora i izvođače u pravom svijetlu tko su , što su i kakvi su ljudi! Predstavili su se i kao umjetnici i kao ljudi u najgorem mogućem obliku ,sa najnižim ljudskim strastima!

Avatar 3P Petrov-Pavliček-Pupovac
3P Petrov-Pavliček-Pupovac
11:29 22.01.2018.

Predstava je odvratnija od bilo čega što smo u zadnjih tridesetak godina vidjeli i čuli od srpske propagande. Čak ni Milošević na vrhuncu moći i pripreme za rat nije radio nešto ovako gadljivo, odvratnije i ljigavije. Ovakve predstave su gore čak i od tipičnog ranog Goebbelsa koji je neprijatelje prikazivao štakorima, da bi kasnije od toga odustao jer nikako nije mogao utjecati na srednju klasu, pa se posvetio suptilnijoj propagandi. Zapravo je nevjerojatno da uopće postoje ljudi koji bi ovakvo nešto gledali, a kamoli se oduševljavali, a vrhunac nevjerojatnosti je da postoji elita koja se ovime oduševljava. Oduševljeni Bernardić, halo!? Čestitke Frljiću, dosegao je novo dno septičke jame, a što se tiče razotkrivanja, vrhunski je raskrinkao lažnu elitu, ali ne onu domoljubnu, nego onu srbojugoslovensku i zorno nam je svima pokazao kakav ološ danas kontrolira kulturu.

Avatar 3P Petrov-Pavliček-Pupovac
3P Petrov-Pavliček-Pupovac
11:32 22.01.2018.

Zapravo je fascinantno da se cijela zemlja vrti oko opasnosti od ruske propagande i lažnih vijesti koje nitko nikada nije vidio, a da je najdovratnija srpsko-jugofašistička propaganda postala opći i naročito kulturni mainstream. Plenkoviću, pa jel' to ta Europa u kojoj ti iz proračuna financiraš "predstave" u kojima se politički neistomišljenici prikazuju svinjama koje treba klati i strijeljati?