umjetničke šetnje zagrebom

Prvo Prizemljeno sunce je zapaljeno, a Matoš je nastao iz ljutnje i inata

Foto: arhiva MSU
Foto: arhiva MSU
Foto: arhiva MSU
21.03.2023.
u 10:29
MSU izlazi iz zgrade muzeja i vodi u umjetničke šetnje Zagrebom - tura posvećena Ivanu Kožariću već je hit, a slijede ture o Novim tendencijama i performansima - od Gotovca do Dimitrijevića
Pogledaj originalni članak

Davne 1988. suradnici i partneri Marina Abramović i Ulay krenuli su jedan ususret drugome svaki sa svoje strane Kineskog zida. Devedeset dana kasnije susreli su se na sredini, a zatim nastavili svaki svojim putem prekinuvši svoj odnos hodanjem. I puno prije tog performansa, od 60-ih godina ako ne i prije, vizualni umjetnici svih disciplina u svoju performativnu praksu uključuju hodanje, javnost i ulicu. Tako je hodanje, ta osnovna ljudska funkcija zahvaljujući kojoj dolazimo od točke A do točke B, već dugo sastavni dio umjetnosti, a u praksu ga uvodi i zagrebački MSU trima umjetničkim vođenjima od kojih je počelo prvo, ono stazama Ivana Kožarića, naslovljeno "Treba ići!" i doslovno je postalo hit.

Vođenim turama MSU izlazi iz svoje zgrade, radi na odgoju nove kulturne publike, ali živom drži i uspomenu na blistave dionice zagrebačke umjetnosti. Grupe se sastoje od po 20 sudionika, na hrvatskom su i engleskom jeziku, njihov raspored nalazi se na stranicama MSU-a, a mogu se organizirati i posebna vodstva. Kožarićeva tura, čiji je naslov njegov usklični poklik i moto kojim je jednom prigodom izrazio svoj stav stalne pripravnosti na pokret, obično je organizirana u dva dijela.

- Jedan dio počinje u centru kod HNK Zagreb, točnije, kod "Zdenca života" Ivana Meštrovića, umjetnika kojeg je Kožarić cijenio, ali ne i slijedio, a drugi u Novom Zagrebu, gdje je točka susreta na platformi MSU, gdje je postavljena zanimljiva instalacija "Promatrač", posvećena antologijskoj figuri Kožarićeva "Kupača pod tušem" ispred INA-e. U šetnji centrom, naglasak je dakako na njegovu najpoznatijem djelu u javnom prostoru "Prizemljenom suncu" čiju burnu prošlost nastojimo slikovito evocirati na mjestu gdje je ono izvorno bilo postavljeno, na prometnom trokutu na bivšem Trgu maršala Tita, a gdje se i dandanas može vidjeti njegov trag. Kroz priču o djelima provlači se i priča o Kožarićevu životu, mjestima školovanja i nekonvencionalnim stavovima - kaže Jasna Jakšić, kustosica MSU-a.

U 90-minutnoj šetnji koju su osmislili Radmila Iva Janković, viša kustosica i voditeljica Atelijera Kožarić, i kustos i umjetnik Antun Maračić, evocira se i niz imaginativnih i duhovitih prijedloga koje je Kožarić zamišljao u centru grada. Jedna od takvih ideja je povezivanje prostora između zgrada raznobojnim vrpcama – zračnim mostovima preko kojih bi pješaci mogli prelaziti a da ih prometni kaos ne ometa, dok je na fotomontažama recimo, novozagrebačke nebodere u Sigetu povezao zlatnim linijama. Ili... 'Otkrivši' zlatnu boju u svom ateljeu, Kožarić je pozlatio mnoge svoje radove, ali i svakodnevne predmete poput cipela, ormara i vrata ateljea, učinivši ih jednako vrijednima transformativnom gestom. Jednom je u intervjuu nazvao zlatnu boju "našim svakodnevnim suncem". Vrhunac te ideje postignut je u kiparstvu prizemljivanjem Sunca među prolaznicima 1971. godine. "Prizemljeno sunce" tada je postavljeno ispred HNK u Zagrebu.

Foto: arhiva MSU

Postavljanje savršene kugle u gradsko tkivo bez pijedestala, etikete i ceremonijala dovelo je do niza neobičnih, pozitivnih i negativnih reakcija građana. U mjesec dana, koliko se Sunce tamo nalazilo, raspon emocija publike kretao se od plesanja kola oko njega do barbarskog polijevanja skulpture benzinom i spaljivanja nakon čega je uklonjena, a vlast je incident pripisala nezadovoljnim građanima. Slabo je poznata i činjenica da je jedno "Prizemljeno sunce" bilo i u Karlovcu na Korani, ali je također oštećeno te pri obnovi hotela i potpuno uništeno. U Zagreb je, u Bogovićevu, ponovno postavljeno 1994., no samo dva dana kasnije opet je devastirano i iscrtano grafitima. Dakle, interakcija s publikom se nastavila u omjerima kakvi nisu bili slučaj s nekom skulpturom prije ni kasnije. Što se pak tiče spomenika Matošu na Strossmayerovu šetalištu, Kožarić ga je 1973. u malim dimenzijama izradio iz ljutnje i inata jer nije dobio pozivnicu na javni natječaj za izradu spomenika pjesniku. Tek 1978. njegov "Matoš na klupi" postavljen je na današnju lokaciju, prvotno u gipsu, a kasnije je izliven u aluminiju, a ista skulptura izrađena je i za šetnicu u Sisku te park Roseraie u Issy les Moulineauxu kraj Pariza kako bi se obilježio pjesnikov boravak u Parizu početkom 20. st.

Foto: arhiva MSU

Kožarićeva tura završava ondje gdje je sve i počelo - u Atelijeru Kožarić koji se od 2009., od kad je MSU dobio novu zgradu, nalazi u stalnom postavu, što je u svjetskim razmjerima vrlo rijedak primjer potpunog premještanja cjelokupnog radnog prostora umjetnika u institucionalni kontekst.

Drugo pak umjetničko vođenje počet će 6. svibnja, Art ex Machina, a tiče se Novih tendencija i odgovara na pitanja kako je Zagreb šezdesetih postao ključno mjesto rane kompjutorske umjetnosti, kako su izgledala ta prva djela i jesu li se sačuvala, gdje i kako bez postojanja interneta i cloudova.

- Nove tendencije su umjetnički pokret koji je osnovan u Zagrebu na istoimenoj izložbi 1961. Zahvaljujući izložbama Novih tendencija koje su se održavale do 1973. u Zagreb su dolazili neki od ključnih umjetnika i znanstvenika tog vremena, poput Umberta Eca, Jesusa Raphaela Sota, Waldemara Cordeira, Françoisa Morelleta... U sklopu ture obilazit će se mjesta na kojima su se te izložbe održavale - krećemo od Tehničkog muzeja gdje je bila posljednja izložba, ide se i u Galeriju SC-a gdje je bio performans Paola Scheggija 1969., zatim se kroz Ulicu grada Vukovara i njezine modernističke arhitektonske vizure kreće do zgrade nekadašnjeg Radničkog narodnog sveučilišta Moše Pijade gdje su se održavali simpoziji. Tura Novih tendencija put je kroz modernistički grad, kroz metropolu u nastajanju i njezin međunarodni kulturni kontekst - govori Jasna Jakšić, kustosica MSU-a, i naglašava da će u sklopu nje predstaviti radove Miroslava Šuteja, Julija Knifera, Vladimira Bonačića, Ivana Picelja i Vjenceslava Richtera; arhitekata Nevena Šegvića, Vinka Fabrisa, Drage Galića, Božidara Rašice te dizajnera poput Bernarda Bernardija. Toj turi prethodi i izložba "Budućnost" koja se 4. travnja otvara u MSU.

Foto: arhiva MSU

- Ta izložba donosi mnogostrukost vizija budućnosti od šezdesetih do danas – od tehnološke utopije i novog poimanja uloge umjetnosti u društvu koje se veže uz utopijske vizije Novih tendencija do kritičkog pogleda na nasljeđe modernizma i uvođenja glasa isključenih, sve do novih, posthumanističkih vizija koje ljudsku djelatnost i opstanak promatraju prije svega u ekološkom kontekstu. Pokazat ćemo na njoj neka od ključnih djela iz fundusa MSU koja publika nije vidjela dugi niz godina - govori Jakšić.

Treća tura "Umjetnost u javnom prostoru" kroz javnu skulpturu i suvremene umjetničke intervencije priča o formativnom razdoblju suvremene umjetnosti i novih, konceptualnih umjetničkih praksa, a obuhvaća radove Tomislava Gotovca, Borisa Demura, Željka Jermana, Vlade Marteka, Mladena Stilinovića, Svena Stilinovića, Fedora Vučemilovića, Brace Dimitrijevića...

Sve tri ture nastale su u sklopu europskog projekta Adrinetbook, posvećenog digitalizaciji pokretne kulturne baštine. 

STRAVIČAN ZLOČIN

Majka učenice koja je bila u razredu za vrijeme napada ispričala detalje: Uletio u razred, djeca su se sakrila ispod klupa

Dječak koji je zadnji ostao u razredu je preminuo, a drugi dječak je ozlijeđen i prevezen u KBC Rebro. Bogović je ispričala kako njena djevojčica teško razgovara o napadu. "Trebalo je vremena da ona uopće poveže događaj. Iz svega se moglo saznati da je vidjela napadača, da je vidjela krv, da je vidjela napad na učiteljicu, nije vidjela nož" rekla je majka djevojčice.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.