U subotu 13. rujna svečano je otvorena nova sezona HNK Zagreb, prva sezona nove intendantice Dubravke Vrgoč. Već u ponedjeljak 15. rujna vidjeli smo i prvu dramsku premijeru, naravno onu nastalu pod bivšim vodstvom središnje kazališne kuće. Tako Schillerove “Razbojnike” kao dramaturginja potpisuje Ana Tonković Dolenčić, koja još obnaša funkciju v. d. ravnateljice Drame HNK Zagreb.
Kao punk-rock bend
Stoga upravo njoj treba postaviti pitanje zašto 2014. godine Schiller i zašto “Razbojnici” jer u samoj predstavi, koju je režirao slovenski gost Vito Taufer, odgovor na to pitanje nismo dobili. Ali dobili smo potvrdu inicijative nove intendantice o potrebi gradnje nove, prije svega dramske scene HNK, jer ovako postavljeni “Razbojnici” (u suvremenim kostimima, na ogoljenoj sceni s minimalnim rekvizitima, gdje razbojnici postaju punk-rock bend) čine nevjerojatan paradoks na neobaroknim zlatom obrubljenoj velikoj sceni Hrvatskog narodnog kazališta. Mladenački Schillerov tekst (imao je samo dvadeset i dvije godine kada ga je napisao) bio je te daleke 1782. godine revolucija u kazalištu.
Danas je priča o plemenitašu koji postaje razbojnik kako bi se borio protiv društvenih nepravdi i njegovu zlom i pokvarenom mlađem bratu tek romantičarska priča koja publici u teatru donosi lijepe rečenice (o Bogu, ljubavi, moralu...) ali je ostavlja s pitanje: što nam ta priča znači u vremenima u kojima razbojnici nemaju ni trunke romantizma, već sjede u bankama i velikim korporacijama te su ubojito opasni za našu svakodnevnu egzistenciju.Redatelj Vito Taufer “Razbojnike” vizualno stavlja u suvremeni kontekst kamo ne pripadaju i time pred glumce postavlja nevjerojatne barijere. Najbolje ih prolazi Bojan Navojec u dvostrukoj ulozi razbojničkog i pokvarenog brata.
Obilje teksta
On, uz nevjerojatno obilje teksta koje izgovara, uspijeva sagraditi dva posve različiti karaktera, ali i na sceni dočarati dva fizički različita muškarca. Razbojnička ga družina (Milan Pleština, Mirta Zečević, Nikša Kušelj, Damir Markovina i Kristijan Potočki) djelomično slijedi, dok su likovi Luke Dragića i Livia Badurine tek epizodice. Danko Ljuština kao otac i Iva Mihalić kao Amalia kao da dolaze iz neke mnogo klasičnije zamišljene teatarske priče, dok Ljubomir Kerekeš u ulozi sluge ne uspijeva izaći iz glumačke manire u kojoj ga gledamo u TV serijama.
>> Preuzimanjem dužnosti u HNK Zagreb otkriven dug od 8,3 milijuna kuna