Nakon punih 67 dana, teatar nam otvara vrata. Požurila sam, moram doći bar tri kvarta ure ranije da mi što ne promakne, na prvu predstavu nakon popuštanja mjera održanu u HNK Split. Dvaput sam provjerila jesam li uzela masku, a bez obzira na to što je intendant rekao da će nam dezinficirati i ruke i obuću, stavila sam u boršu svoju bočicu dezinficijensa. I rukavice. Što je sigurno, sigurno je.
Na Trgu Gaje Bulata spremne televizijske ekipe. Intendant Srećko Šestan, sav u crnom, kako i dolikuje svečanosti otvaranja kazališta nakon pandemije opasnog virusa, daje izjave. Uočava se da je sretan i “važan”. No, nešto mi je čudan. Zagledam se i unatoč tome što je stavio masku vidim – nema brade! One bijele koju smo gledali na njegovim videojavljanjima.
– A di je, intendante, brada? – pitam ga i nastavljam: – Imali ste drugi imidž u koroni!
– Jesam li vam rekao? Šef tehnike Punda i ja pustili smo bradu kad je počela karantena i rekli da ćemo se obrijati kad bude prva predstava. Obećanje smo održali.
– A, dobro.
Sva poletna i nasmiješena skakuće šefica Drame HNK Split Jelena Bosančić. Namještaju kamermani stative, traže najbolji kut, a ona kao da ne može dočekati trenutak da naglasi kako se ponosi cijelim dramskim ansamblom te da su glumci jedva dočekali da istrče na scenu. Dodaje da je “Laponija” hit splitskog kazališta, komornija predstava u kojoj igra četvero mladih glumaca: Monika Vuco Carev, Zorana Kačić Čatipović, Nikša Arčanin i Siniša Novković.
– Na velikoj sceni su samo oni. To su mladi glumci, nisu rizična skupina, bit će fizički udaljeni u skladu s preporukama epidemiologa. Samo u predstavi neće biti poljubaca – kaže Bosančić.
Na prvi pogled “najdiscipliniranija” je redateljica Nenni Delmestre koja uredno nosi rukavice i masku. Drago joj je što teatar ponovno prima publiku.
– Presretni smo što smo se vratili. Zbog toga što među prvima u Europi započinjemo s radom, dobili smo niz čestitki i poruka od prijatelja iz Praga, New Delhija, Bratislave, New Yorka, Katalonije... Ushićeni smo. Pozdravljaju nas, drže nam fige da sve prođe u redu – kaže Nenni Delmestre.
U komičnu dramu “Laponija” katalonskih autora Cristine Clemente i Marca Angeleta, za “ovu priliku” povratka na scenu nakon pandemije, unijela je nekoliko sitnih redateljskih intervencija. Proteklo vrijeme nerada splitskog hrama kulture Nenni Delmestre iskoristila je uglavnom za prevođenje.
– Jedinstven je osjećaj doći pred publiku. To ne može zamijeniti nikakav video. Mi uz sve mjere opreza dolazimo pred naše gledatelje. Ljudi, čuvajte zdravlje, poručuje gospođa Nenni Delmestre. Pred teatrom, manje-više pod maskama, uglavnom jednokratnim, ljudi iz propagande i znatiželjni Splićani. Čekamo onih 140 željnih kazališne čarolije i susreta uživo s glumcima koji su uspjeli doći do ulaznica. Besplatnih, jer uprava HNK Split odlučila je svoje vjerne pretplatnike i posjetitelje i na taj način nagraditi, a zbog velikog zanimanja “Laponija” će se izvoditi i u srijedu i petak. U zgradi kazališta ukupno je 651 mjesto, a po preporukama epidemiologa, zbog potrebne fizičke udaljenosti, tiskano je 140 ulaznica.
Pomalo sramežljivo dolaze gledatelji, svatko svakoga pogledava. Svi s maskama, ulaze polagano, korak po korak.
– Lipo mi je što se opet vraćamo u teatar. Cilo ovo vrime šetala san vanka. Nije mi neobično šta dolazin sa maskon. Tako mora bit. Nije me straj. Falija mi je teatar puno, puno. Neman ja zadovoljstvo gledat predstave preko ekrana. Ja se preko Facebooka mogu samo svađati, ha-ha – kazala nam je starija gospođa sva sretna što će opet ući u kazalište.
Ispred predvorja otirač za obuću natopljen dezinficijensom, svakome mjere tjelesnu temperaturu, dezinficiraju ruke. I to je to.
Već dobro poznato i doživljeno. Ali ipak, puno drukčije. Nešto je u zraku. Nekakvo čudnovato, teško opisivo uzbuđenje. Kao da će se nešto dogoditi.
I hoće. Podignut će se teški kazališni zastor. Prvi u Hrvatskoj. Nakon pandemije COVID-19. E, to je Split! Moramo mi i Šestan biti prvi! I rekao je kako je ovo test za 66. Splitsko ljeto. Koje će se održati u manjem obujmu, ali kvaliteta izvedbi bit će zavidna. Ajmo mu vjerovati.
Pozorno u predvorju gdje se na ekranima emitiraju videoporuke i čestitke splitskim kolegama iz cijelog svijeta, pratimo tko dolazi. Dosta je mladih. To je, rekli bi oni u žargonu, ekstra. Stiže gradski vijećnik Jakov Prkić. I kći pokojnog Anatolija Kudrjavceva, Ingrid Poljanić. Naravno, i gradonačelnik Andro Krstulović Opara sa suprugom. Lice mu je ozareno. Poznati je on emotivac i ljubitelj kazališta.
– Teatar se vratio u Split i Split se vratio u teatar. Predivna stvar. Vrlo je dirljivo vidjeti redatelje, glumce, scenariste iz cijelog svijeta koji šalju iskrene pozdrave i čestitke i trunku ljubomore. Jer okolnosti u njihovim gradovima ne dopuštaju da njihova publika dođe u hramove kulture. Mi smo imali tu sreću. Velika zahvalnost našem dramskom studiju i cijelom HNK koji je unatoč ovoj krizi u proteklo vrijeme vrijedno radio i pripremao se. Ne samo za ovu večer nego i za predstojeće Splitsko ljeto kojem se svi veselimo. Ovo je još jedan dokaz da se i za vrijeme zatvaranja i karantene nije doma sjedilo i dangubilo, nego se radilo, i to vrlo vrijedno. To je naša publika prepoznala. S velikim zadovoljstvom došao sam ovdje, ne bih ovo propustio ni za što – rekao nam je splitski gradonačelnik.
Zbog održavanja fizičke udaljenosti, parter je izgledao poluprazan, ali je osjećaj bio odličan. Jer mi ničija glava ispred neće smetati da sve na pozornici vidim. I doživim. Živija teatar!
ww︅︆w.lo︅︆ve︅︆xx.c︅︆lub