Ako je suditi prema do posljednjeg mjesta ispunjenom gledalištu na svečanom otvaranju, što je proteklih godina bila samo želja umjetnika, 33. Marulićevi dani mogli bi biti dobro posjećeni i očekivano kvalitetni.
Nakon pandemijskih godina festival hrvatske drame "vratio se" starom terminu u kojem se tradicionalno održava u travnju, okupivši oko 250 umjetnika i kazališnih suradnika.
Prvu nagradu osvojila je drama autora Davora Špišića "Žena himna".
– Ovo je šesti put da dobivam nagradu "Marin Držić", a od toga su bile tri prve. Drago mi je što je žiri prepoznao ovu žensku temu jer se i danas, iako smo u 21. stoljeću, moramo ponovno boriti za ženska prava. Tekst je napisan za četiri glumice, za četiri snažna borilačka karaktera, kazao je Davor Špišić.
Osim jedne, sve njegove nagrađene drame su uprizorene, a to je najvažnije hrvatskim suvremenim piscima. Špišić je već dobio ponudu da se i ovaj tekst koprodukcijski postavi na scenu, a s tim bi se moglo započeti na jesen.
– Mislili smo da nakon 20. stoljeća više nećemo morati govoriti o zlostavljanjima i borbi za prava, ali moramo. Veseli me sve veća vidljivost hrvatskog dramskog pisma, a činjenica je da teatri bolje škljocnu ako je tekst osvijetljen nagradom. Potrebna nam je bolja komunikacija pisaca i umjetnika, ali ovdje u Splitu doista vlada divna suradnja pri čemu ističem Nenni Delmestre i Elvisa Bošnjaka, rekao je Špišić.
Drugu nagradu ravnopravno dijele Edi Matić za tekst "Vulnera urbis, vulnera orbis" (Rane grada, rane svijeta) i Espi Tomičić za dramu "Ples na broju 60".
Edi Matić, čiji se tekst bavi ratnim problemima u Splitu, otkriva da je nagradu očekivao te da se nada uprizorenju svog teksta. Mladi Espi Tomičić progovara o odnosu unuka i bake koju hvata demencija. Dvojba je hoće li je smjestiti u starački dom.
Treću nagradu "Marin Držić" dijeli čak troje autora: Katja Grcić za dramu "Druga", Hana Konsa za tekst "Ostanak" i Ana Maras Harmander za dramu "Nemaš samo ti ekskluzivu na patnju".
Katji Grcić ovo je drugi "Držić" za dramski tekst, a nagrada joj je posebno draga jer predstavlja priznanje struke.
– Značila bi mi i puno više kad bi institucionalna kazališta pokazivala veće zanimanje za hrvatsko dramsko pismo, poručuje Katja Grcić.
Hana Konsa u "Ostanku" progovara o bratu i sestri koji potiču iz disfunkcionalne obitelji, a žele postati sretni. Drama sliči na grčku tragediju.
Glumica Ana Maras Harmander tvrdi da je tekst njezine drame "Nemaš samo ti ekskluzivu na patnju" komoran. U njemu su tri aktera na razmeđu života, a napisala ga je za svoje kolegice u kasnim tridesetima. Već su tri njezine drame izvedene, a ovo je prvi put da se prijavila na natječaj Ministarstva kulture i odmah osvojila "Držića".
Ministrica Nina Obuljen Koržinek, čestitajući nagrađenima, izrazila je nadu da će već sljedeće sezone njihovi tekstovi biti postavljeni na domaćim pozornicama.
Otvaranje Marulićevih dana proteklo je i u znaku Hajduka. Prvonagrađeni Davor Špišić kazao je da samo Split može objediniti Torcidu i "Spli'ski akvarel", a Ana Maras Harmander, zahvaljujući na "Držiću", uzviknula je: "Hajduk živi vječno!".
Na otvaranje je došao i gradonačelnik Ivica Puljak koji je otišao čim su se nagrade podijelile odnosno kad je prestalo fotografiranje. Predstavu nije gledao. Ima ih vjerojatno i previše u Banovini... Inače, Marulićeve dane pohode istinski ljubitelji kazališta, a ne oni koji samo žele biti viđeni.