Film “Neprilagođeni” (The Misfits, 1961.) trebao je biti oda zlatnom dobu holivudskog filma. Umjesto toga pretvorio se u njegov melankolični rekvijem. Glumačka ikona Clarke Gable doživjela je, dva dana nakon što je završeno snimanje, srčani udar od kojeg će umrijeti. Marilyn Monroe skončat će godinu dana kasnije od predoziranja barbituratima, a Montgomery Clift 1966. godine od posljedica prekomjerne konzumacije narkotika.
Nitko nije imao razloga očekivati da će se snimanje pretvoriti u turoban poslovni i osobni brodolom za sve protagoniste. Jezgru filmske ekipe koja je 1960. godine okupila u pustinji Nevade činili su “tko-je-tko” američkog filma polovice 20. stoljeća. Režiser John Huston proslavio se filmovima “Malteški sokol”, “Blago Sierra Madre”, “Džungla na asfaltu” i “Afrička kraljica”. Scenarij je napisao jedan od najboljih američkih dramatičara, Arthur Miller (“Smrt trgovačkog putnika”, “Vještice iz Salema”) za svoju suprugu Marilyn Monroe (“Neki to vole vruće”, “Muškarci više vole plavuše”, “Sedam godina vjernosti”), najveću filmsku zvijezdu svih vremena. Uz nju su producenti angažirali muške seks-simbole klasičnog i novog Hollywooda: Clarka Gablea (“Zameo ih vjetar”, “Dogodilo se jedne noći”, “Pobuna na brodu Bounty”) i Montgomeryja Clifta (“Crvena rijeka”, “Mjesto pod suncem”, “Mladi lavovi)”.
“Holivudski lažljivci” su ekspresivno crtana kronika francuskog autora Luza koja portretira protagoniste snimanja, njihove ranjene i manjkave karaktere te mučan koloplet zbivanja s filmskog seta i oko njega. Lokaciju u brutalnoj pustinji nedaleko od grada Renoa odabrao je Huston na nagovor scenarista. Arthur Miller se u Nevadu povukao četiri godine ranije da osigura brz razvod od Marry Salttery kako bi se mogao oženiti Marylin. Tamo je susreo grube i jednostavne kauboje, relikte prošlih vremena, što su se bavili lovom na divlje konje koje su prodavali lokalnoj klaonici. Posvetio im je pripovijetku, obavljenu u časopisu Esquire, o bivšoj striptizeti Roslyn koja dolazi u Reno da se razvede i tamo upoznaje ostarjelog kauboja Gaya Langlanda (Gable), bivšeg zrakoplovca Guida Racanellija (Eli Wallach) i propalog rodeo-natjecatelja (Clift) s kojima počinje dijeliti sudbinu lovaca na divlje mustange.
Miller je scenarij napisao kao svojevrsnu terapiju protiv kompleksa glumačke inferiornosti svoje supruge Marilyn Monroe koja je patila jer ju je holivudska mašinerija prikazivala kao divu bez dramskog dara. Sva glumičina nesigurnost i krhkost isplivala je na površinu tijekom snimanja. Neprestano je kasnila i na set dolazila nepripremljena, uvijek u pratnji mračne matrone Paole Strasberg koja je nadgledala svaki njezin korak. Glumičin brak s Millerom postupno se rastakao pred očima filmske ekipe. Istodobno se Montgomery Clift, uz pomoć droge, teško nosio sa psihičkim i fizičkim posljedicama automobilske nesreće i uspomenama na legendarnog, prerano preminulog glumca i prijatelja Jamesa Deana. Ostarjeli Clark Gable počeo se miriti s činjenicom da njegovo vrijeme nepovratno prošlo. Sve to podrugljivo komentira ledeno cinični John Huston koji vrijeme provodi opijajući se i kockajući umjesto da se brine za svoje glumce i filmsku ekipu.
Luzov grafički roman “Holivudski lažljivci” stiliziranim kjaroskuro crtežom dramatično dokumentira banalnu brutalnost filmske industrije, prijetvorno elegantnu lakoću kojom ta mašinerija melje slabe, usamljene i ranjene radi vlastitog dobitka te kida blještavu fasadu tvornice snova razotkrivajući “… trule snove prepune očaja, laži i neprijateljstava”, kako to u pogovoru komentira francuska književnica i redateljica Virginie Despentes.
Karikaturist Luz, Rénald Luzier, i sam je dobro upoznat s tragedijom. Zbog rođendanske zabave kasnio je, 7. siječnja 2015. godine, na sastanak u satiričkom časopisu Charlie Hebdo. Uspinjući se stubama zgrade, mimoišao se s dvojicom naoružanih muškaraca. Bili su to islamistički teroristi koji su u redakciji upravo smaknuli dvanaest ljudi koji su činili okosnicu časopisa.
Preživjeli članovi uredništva donijeli su odluku da će, bez obzira na užasan događaj, sljedeći broj objaviti prema planu i na vrijeme. Charlie Hebdo br. 1178 objavljen je 14. siječnja. Na naslovnici je Luz nacrtao proroka Muhameda koji u rukama drži natpis s legendarnom porukom “Je suis Charlie” (Ja sam Charlie), dok je nad prorokovom glavom ispisano ”Sve je oprošteno”.
Hoču Chew-a!