HNK ZAgreb

Studentski "Amfitrion" jedna je od boljih opernih predstava proteklog desetljeća

Foto: Branko Nađ
Foto: Branko Nađ
15.05.2023.
u 12:16
Operu Borisa Papandopula u zagrebačkom HNK prvi put nakon praizvedbe 1940. godine postavili su i izveli studenti zagrebačkih fakulteta i akademija
Pogledaj originalni članak

Dugo nisam vidio zabavniju opernu predstavu od "Amfitriona" Borisa Papandopula koju su u Hrvatskom narodnom kazalištu izveli studenti zagrebačkih akademija i fakulteta pod ravnanjem Matije Fortune i u režiji Kristine Grubiše. Kreativni studenti pod vodstvom brojnih mentora oživjeli su Papandopulovu partituru koja je više od osamdeset godina čekala svoju drugu šansu.

A da nije bilo muzikologa s detektivskom intuicijom i sizifovskom upornošću Davora Merkaša koji je prije desetak godina klavirski izvadak Papandopulove komične opere pronašao u ostavštini velikog austrijskog dirigenta Karla Bohma, a tri partiture u Hrvatskoj, pitanje je bi li ova odlična hrvatska opera ikada završila na sceni matičnog hrvatskog kazališta, gdje i pripada.

Jer tu je riječ o atraktivnoj operi u tri čina u kojoj se bogomdani, a možda i najsvestraniji hrvatski skladatelj Boris Papandopulo igra svim mogućim i to ne samo glazbenim žanrovima. Zahvaljujući duhovitom libretu Mije Štimca i Enrica Goliscianija na temelju Molièreove komedije "Amfitrion", riječ je o djelu koje je i danas aktualno i to ne samo zbog antiratne poruke nego i zbog komedije zabune koja se poigrava vječnim tabuima o muškoj časti i ženskoj vjernosti. I u kojoj bogovi Zeus i Merkur prerušivši se u tebanskog vojskovođu Amfitriona i njegova ordonansa Sosiasa (koji su na frontu) uživaju s njihovim ženama Alkmenom i Charis.

U lascivnom Papandopulovu "Amfitrionu" doslovno ima svega. Čuju se tu odjeci operete, singspiela, kabarea, čak se vehementno nagovještava era mjuzikla. Papandopulo kao spužva upija inspirativne ritmove i melodije iz tradicijske glazbe, pa i narodskog a cappella pjevanja kojim je bio trajno zatravljen, ali se i oduševljava popularnom zabavnom glazbom iz Europe i drugih kontinenata. Operu je dovršio uoči Drugog svjetskog rata, u vrijeme kada je njegova partitura uplovila u nacistički bazen tzv. izopačene umjetnosti, što je "Amfitrionu" podrezao krila baš u vrijeme kada je trebao preskočiti uske hrvatske granice i dočepati se svjetskih pozornica.

Foto: Branko Nađ

Zahvaljujući vodstvu HNK koje je "Amfitriona" uvrstilo u redovni repertoar, ali i vodstvima najangažiranije Muzičke akademije, Akademije dramske umjetnosti, Akademije likovnih umjetnosti te Tekstilno-tehnološkog i Arhitektonskog fakulteta, publika je dobila zabavnu predstavu koju je realiziralo više od dvije stotine studenata. Nisu svi bili na sceni, ali je i na sceni sve vrvjelo od energičnih pjevača, zborista, plesača, glumaca... koji su bili i više nego spremni za sve zadatke koje im je zadala odlična redateljica Grubiša (čiji je mentor, pogađate, Krešimir Dolenčić) uz brojne suradnike. Tu bih posebno izdvojio Juru Radnića, Deu Presečki i Margaretu Sinković koji su radili na scenskom pokretu i koreografiji ansambla i solista. Što se itekako vidjelo.

Sve pohvale idu i sada već iskusnom dirigentu i docentu Matiji Fortuni (na druge dvije izvedbe zamijenili su ga studenti Mateo Narančić i Ivo Šćepanović), ali i Simfonijskom orkestru Muzičke akademije s koncertnim majstorom Matejom Žernovnikom te itekako zaposlenom zboru koji je uvježbala profesorica Jasenka Ostojić. Scenografija je bila i više nego logična, ali i likovno utemeljena, a šareni i raznoliki kostimi sjajno su se uklopili u nepretencioznu, ali i satiričnu redateljsku koncepciju predstave koja je jednu mitsku priču o neravnopravnom odnosu bogova i ljudi uspješno prilagodila današnjici i približila je i mladoj publici naviknutoj na druge oblike zabave.

Foto: Branko Nađ

I solisti su svi redom bili izvanredni i staloženi na velikoj opernoj pozornici. Nisu se dali impresionirati složenim ansambl-scenama (odlično je ispala scena iz krčme Kod Olimpa). Imponirali su i glasovima i to naročito Tena Lončarević kao primadonska Alkmena, Benjamin Šuran kao Amfitrion, Davor Nekjak kao Zeus, Tomislav Jukić kao Merkur, Gabriela Hrženjak kao eterična Venera, Aljaž Žgavc kao Sosias i Martina Menegoni kao Noć, dok su uz pjev, iznimne glumačke mogućnosti pokazali i Dina Jularić Ivančić kao Charis, Lobel Barun kao Bakho i Luka Čevizović kao nenadmašni sudac Kikinis.

I da, možda je ova suvremena praizvedba "Amfitriona" mogla biti nešto kraća, a povremeno se i osjećao pad koncentracije golemog ansambla. Ipak, ovaj studentski "Amfitrion" jedna je od boljih opernih predstava koje smo na sceni HNK vidjeli proteklog desetljeća. 

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.