In memoriam

Sudbonosna noć slavnog redatelja na granici Čehoslovačke

Foto: Reuters/Pixsell
Foto: Reuters/Pixsell
Foto: Reuters/Pixsell
16.04.2018.
u 09:25
U svojoj knjizi “Neispričane priče”, koju ovih dana objavljuje izdavačka kuća Hena Com, Rajko Grlić opisuje i bijeg genijalnog redatelja na Zapad. Za Vinka Brešana “Kosa” je najveći i najznačajniji ikada snimljen mjuzikl, film iz 1980. godine koji izgleda kao da je snimlje jučer.
Pogledaj originalni članak

Svi znamo da je Miloš Forman veliki umjetnik, ali ja sam imao sreću upoznati ga kao izrazito toplog i mudrog čovjeka - rekao nam je Vinko Brešan povodom Formanove smrti. Hrvatski redatelj proveo je večer s legendom na festivalu u nizozemskom Vlissingenu 2004. godine. Brešan je dobio nagradu za “Svjedoke”, a Forman za životno djelo.

- Slušao sam tu mudrost s izvora i sjećam se priče o tome kako je producent “Amadeusa” imao već sklopljen predugovor s Tomom Cruiseom. Ali Forman je rekao: “Ako će Tom Cruise glumiti Amadeusa, svi će ići gledati kako Tom Cruise glumi Amadeusa. Ali, ako će Tom Hulce glumiti Amadeusa, svi će zaista i vidjeti Amadeusa - prepričao je Brešan, izdvojivši i jedno drugo Formanovo remek-djelo:
- Za mene osobno “Kosa” je najveći i najznačajnjiji ikada snimljeni mjuzikl. To je film iz 1980., a izgleda kao da je snimljen jučer. To je čudo - kaže Brešan.

Slavni češki, a potom naturalizirani američki redatelj Miloš Forman umro je u subotu, 14. travnja 2018., u 86. godini, nakon kratke bolesti. Rođen je 1932. u češkom gradu Časlavu. Kao članovi pokreta otpora, roditelji su mu ubijeni u nacističkom logoru. Obrazovan i formiran u slavnoj praškoj filmskoj školi, postao je jedan od najzapaženijih redatelja češkog novog vala snimajući filmove kao što su “Audicija”, “Crni Petar”, “Ljubavi jedne plavuše”, “Vatrogasna zabava” i “Gori, moja djevojčice”.

Nakon sloma Praškog proljeća 1969. napušta Češku, a već 1971. svojim prvim američkim filmom “Svlačenje” osvaja Zlatnu palmu u Cannesu. Slijedit će remek-djela kao što su oskarima nagrađeni “Let iznad kukavičjeg gnijezda” i “Amadeus”, “Kosa”, “Narod protiv Larryja Flinta”, “Čovjek na Mjesecu”, “Gojini duhovi”.

Formana je osobno upoznao i Rajko Grlić, koji je iz SAD-a smjesta odgovorio na naš upit. - Njegovi filmovi su mi puno značili. On i Ivan Passer kasnih šesdesetih vratili su europskom filmu pravo da stvarnim životom ispunjava filmsko platno - napisao nam je hrvatski redatelj u mailu, podijelivši s nama jedan biser, priču u sudbonosnoj noći 1969. u kojoj je Forman napustio svoju domovinu. U svojoj knjizi “Neispričane priče”, koju ovih dana objavljuje izdavačka kuća Hena Com, Rajko Grlić opisuje i bijeg genijalnog redatelja na Zapad

Goa, 2016.
Sjedimo pod trijemom portugalske kolonijalne vile. U gostima smo kod Toma, indijskog producenta. Čekamo da počne večera. Uz čašu vina Ivan Passer Ani i meni priča kako su on i Miloš Forman pobjegli iz Čehoslovačke.

Prag, 1969.
Ivan je čuo da su Rusi počeli hapsiti. Nazvao je Miloša i rekao mu da se spremi.

Mikulov, 1969.
Oko četiri sata iza ponoći stigli su na čehoslovačko-austrijsku granicu. Pred rampom su stali, ugasili motor i čekali. Nakon nekoliko minuta iz mraka su izronila dva vojnika. Ivan je otvorio prozor i pružio pasoše. Vojnik ih je počeo pažljivo listati, zastao na trenutak i pitao gdje su im izlazne vize bez kojih čehoslovački građani ne mogu napustiti zemlju. Nisu ih imali, ali je Ivan, vjerujući da time dobiva na vremenu, rekao da su im u koferu. Izašao je, otvorio prtljažnik i počeo prekapati.

Za to vrijeme policajac je obišao auto i prišao Milošu. Pitao ga je je li on onaj filmski režiser Miloš Forman. Miloš je potvrdio svojim dubokim glasom i dodao kako zna da se njegovi filmovi njemu sigurno ne sviđaju. Ivan mu je htio dobaciti da je to kriva rečenica u krivo vrijeme, ali bilo je kasno. No vojnika to nije zasmetalo. Rekao je da nije točno, da on baš voli njegove filmove i kako mu je najdraža ona scena iz Lásky jedné plavovlásky u kojoj se prsten kotrlja po podu. Ivan je prestao kopati po koferu i gledao kako policajac, sagnut ispred Miloševog prozora, igra tu scenu i pri tome se glasno smije. Kad je ugledao Ivana, mahnuo mu je i rekao da prestane tražiti, da mogu mirno ići dalje.

Sjeli su u auto i prije no što su krenuli vojnik se nagnuo prema prozoru i rekao: „S panem Bohem panove.“ To se, kaže Ivan, govori samo onda kad se nekome, za koga ne očekuješ da se vrati, želi dobar put. Tako su Ivan i Miloš zajedno otišli na zapad. Zajedno su odrasli u poratnom sirotištu, zajedno su počeli na filmu. Ivan je pisao scenarij za sve Formanove češke filmove i usto režirao meni možda najdraži film češkog novog vala, Intimni osvětleni. Ivan danas ima osamdeset i tri i živi u Los Angelesu. Miloš osamdeset i četiri i živi u New Yorku. Telefonom se uredno čuju jednom tjedno, u subotu.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.