radikalni zaokret

Umjesto brendiranja identitet zajednice trebamo projektirati

Foto: Marko Prpić/Pixsell
Umjesto brendiranja identitet zajednice trebamo projektirati
27.02.2014.
u 14:34
Povjesničar umjetnosti Feđa Vukić obišao cijelu Hrvatsku kako bi napisao knjigu Grad kao identitetski sustav
Pogledaj originalni članak

Kad se kaže da je Dubrovnik brend Hrvatske, misli se na njegovu prepoznatljivost i veliku tržišnu vrijednost. Otkako je riječ brend postala popularna, intenzivno raste ideja o brendiranju cijele zajednice, a ne samo njenih dijelova – gradova, građevina ili manifestacija kakvih nema drugdje.

Brendiranje se odjednom čini jako pozitivnim. I jest, ako netko ne smisli nešto pametnijega, a to se dogodilo s knjigom “Grad kao identitetski sustav” povjesničara umjetnosti dr. Feđe Vukića, najpoznatijega našeg teoretičara dizajna i profesora na Studiju dizajna pri Arhitektonskome fakultetu u Zagrebu.

Pokrenite raspravu

Knjiga iznosi kritičku analizu brendiranja zajednice, i k tome predlaže metodologiju sustavnog projektiranja identiteta zajednice – a prvenstveno se dakako misli na hrvatsku zajednicu. Knjiga je doista društveno angažirana, i ima u tome debelo pokriće jer ju je Vukić napisao na temelju terenskog istraživanja.

– Obišao sam cijelu Hrvatsku kako bih prikupio materijal o identitetu lokalne zajednice i napisao teoriju za metodologiju projektiranja, važnu kad je riječ o prepoznavanju i vrednovanju identiteta. Pisao sam je u nadi da će se pokrenuti rasprava o tome – kaže Vukić – jer je riječ o rasponu od kulture do turizma. Govoreći o gradu, autor istu priču vidi relevantnom za cijelu zajednicu, pa i sva tranzicijska društva. Pojmu brendiranja daju se ideološke konotacije, što nije jedina upitna točka zbog koje Vukić umjesto prakse brendiranja nudi sofisticiraniji sustav projektiranja identiteta zajednice.

Ljudi, a ne proizvodi

Vukić upozorava na pogreške u procesu brendiranja kod kojeg se ne smije zaboraviti da su zajednica ljudi, a ne proizvodi i usluge. Ističe pritom kako se identitetu može pristupiti sofisticiranije nego što se pristupa kad se govori o brendiranju.

Društvenu zajednicu Vukić na temelju terenskog iskustva motri kroz grad kao nukleus koji, međutim, vrijedi i za regije, jer je riječ o identično postavljenom sustavu kulturno-povijesnog naslijeđa, aktualnoj stvarnosti i psihosocijalnoj dinamici.

“Sve što se nekoć u doslovnom smislu zbivalo tradicijski, prijenosom tehnologija i znanja, u zajednicama se danas može zbivati planski, pa se tako može projektirati i njen identitet”, piše Vukić smatrajući da povijest nije samo davatelj znanja nego i gradivni element suvremenog identiteta usklađen sa suvremenošću. Samo tako možemo govoriti o djelotvornom projektiranju budućnosti.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.