Hrvatski teatar

Više predstava i publike u prosječnoj kazališnoj godini

Foto: arhiv pixella
Više predstava i publike u prosječnoj kazališnoj godini
30.12.2010.
u 15:24
Prema statističkim podacima broj predstava i publike u kazalištima raste, a recesija nije bitnije smanjila broj premijera. No, hrvatskom teatru ipak je potreban ozbiljniji propuh
Pogledaj originalni članak

Sudeći prema statistici, hrvatskom teatru ide sasvim dobro. Broj predstava u sezoni 2009./2010. znatno je povećan, a u kazališta je ušlo 100.000 ljudi više u odnosu na prethodnu sezonu. Ipak je ugledna umjetnička tvorevina BADco. 11. prosinca morala otkazati predstavu “Solo Me” u zagrebačkom Jedinstvu kojom je htjela proslaviti deseti rođendan jer nije bilo grijanja!?

Ljutnja neovisne scene

U državnim i gradskim kazalištima grijanja i tople vode još ima, ali ljutnja neovisne scene sve je veća. Em dobivaju mrvice za program, em nemaju gdje igrati predstave, pa pobune plesača, alternativaca i samostalnih umjetnika bez uloga u posustalim sapunicama nisu isključene. Prošla godina bila je i godina jubileja. Montažstroj je proslavio dvadeseti, a Ulysses deseti rođendan. HNK u Zagrebu ušao je u 150. sezonu, a statistika tvrdi da imamo i veći broj registriranih privatnih kazališta koja se žele organizirati i potom ujedinjeni i jači prodavati predstave diljem Hrvatske.

I kanonizirana nagrada hrvatskog glumišta označila je decentralizaciju hrvatskog teatra. Više nego ikada prije nagrade su išle izvan Zagreba, pa bilo to čakovečkim Pinklecima, šibenskom i vinkovačkom kazalištu, osječkom HNK, Ulyssesu... Pravo je čudo da za glumačku nagradu nije niti nominiran veličanstveni Gavellin Ozren Grabarić koji je ulogom Peer Gynta postao mjera kvalitetne klasične glume u hrvatskim razmjerima. Valja tome pridodati i njegova Tartuffea, kojim je Gavella otvorila sezonu. Zagrebačko kazalište mladih imalo je premijeru “Garaže” Zdenka Mesarića u Buljanovoj režiji u La MaMi u New Yorku i još se snažnije otvorilo aktualnim temama, pa i onom nasilja među mladima. I Frljić je s riječkim “Turbo folkom” gostovao na bečkome proljetnom festivalu. Kazalište je u Muzeju suvremene umjetnosti dobilo i novi prostor, dvoranu Gorgonu efektnog imena.

Dramski izvozni pisci

U inozemstvu su često gostovale neovisne skupine, ali je činjenica da naši kazališni redatelji relativno slabo kotiraju u europskom kazališnom prostoru, naravno, izuzmemo li Crnu Goru, Bosnu i Hercegovinu, Srbiju... zemlje iz trenutačno politički oportune jugosfere. No, na pravom izvoznom terenu daleko bolje prolaze dramski pisci, poput Slobodana Šnajdera, Ivane Sajkom, Tene Štivičić, Mire Gavrana, Ivora Martinića...

Mnoštvo napisa u odlazećoj je godini izazvao izbor intendanta u Splitu te smjena Senke Bulić u Velikoj Gorici. Pisalo se o tome više nego o predstavama i glumcima, režiserima i scenografijama, kostimima i dramskom tekstu. Kao da politika i ranije na čela kazališta nije postavljala mahom sebi odane umjetnike od kojih će neki na direktorskom položaju dočekati i mirovinu. A hrvatskom teatru treba ozbiljni propuh.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 3

BU
budisvoj
22:42 30.12.2010.

koliko zarade od prodaje karata....koliko naplate dnevnica...koliko požderu i popiju..brijuni za 7 kuna/dan.....koliko ih financira država....sve je postalo obiteljski biznis...

PI
pin
02:40 09.01.2011.

Denis Derk po običaju prtlja po površinici i diže prstiće u nešto o čemu nema pojma. Pola toga nije rekao, pola je krivo, a ostalo ne zna. Jedino zna kojoj politici uređivačkoj mora služiti. Ma fuj, srami se pripuzu.

AM
amato
17:39 02.01.2011.

U hrvatskim kazalištima ima kvalitetnih ljudi, ima i dobrih kazališnih kuća. Ali njihov status ni približno ne korespondira s njihovom kvalitetom. Takozvana neovisna scena je ustvari ovisna scena jer i oni ovise o novcu iz proračuna. Razlika je samo u tome što oni taj novac troše bez kontrole, dok su ova tzv. državna ipak kontrolirana. Ako ćemo iskreno.