“Kuhar i plesačica u svojoj strasti prema umjetnosti imaju isti ideal – savršen pokret i tehničku izvrsnost”, misao je vodilja slavnog francuskog kuhara, danas 88-godišnjeg Paula Bocusea, utemeljitelja najvećeg kulinarskog natjecanja na svijetu – Zlatnog Bocusea.
Kao na utakmici
Na ovom prestižnom natjecanju, utemeljenom 1987. godine, svoja znanja i vještine odabrani kuhari iz 24 zemlje svijeta odmjeravaju svake dvije godine. Tko je najbolji u pripremi jela od mesa i ribe pokazat će krajem siječnja u Lyonu u Francuskoj. Imat će pet sati i 35 minuta da pokažu svoju izvrsnost.
“Kuhinjski stadion” veličine 8000 četvornih metara imat će sve elemente sportskog natjecanja, što uključuje i 2000 gledatelja koji će s tribina zdušno bodriti svoje favorite.
– Atmosfera uvijek bude kao na nogometnoj utakmici, prava navijačka. Samo što su ovdje junaci događanja kuhari – rekao je na nedavno predstavljanju finalista u Parizu Jerome Bocuse, sin slavnog Paula Bocusea.
Stručni žiri, u kojem će biti isti broj članova kao i kandidata, prilikom odlučivanja o zlatnom, srebrnom i brončanom pobjedniku, osim na kakvoću pripremljenih jela, pozornost će obratiti na higijenu, ali i na to koliko kuhari uspješno uspijevaju iskoristiti namirnice da bi imali što manje otpada. Zapravo, na natjecanju će biti dva žirija – jedan koji će ocjenjivati jelo od mesa i drugi koji će ocjenjivati jelo od ribe. Miro Bogdanović, predsjednik Saveza kuhara mediteranskih i europskih regija, i sam je svojedobno pokušao ući u finale Bocuse d’Ora, no to mu, kao ni uostalom nijednom kuharu u Hrvatskoj, nije pošlo za rukom:
– Gastronomiju treba gledati kao turistički brend, a brend hrvatske gastronomije ne postoji. Pojedincu je jako teško nešto učiniti, država bi trebala imati 10-15 vrhunskih kuhara koji će je prezentirati na ovakvom i sličnim događanjima – kaže Bogdanović.
Na predstavljanju finalista u Parizu Bogdanović je nazočne podsjetio koliko je važno educirati ljude da upotrebljavaju svježe i zdrave namirnice i da se tako othrvaju industrijskoj hrani. A upravo je takav način pristupa hrani ono što zagovara i Paul Bocuse koji kaže da treba kuhati s lokalnim, kvalitetnim proizvodima. Paul Bocuse, kojeg još nazivaju i ikonom gastronomije, a kojeg je Američki kulinarski institut 2011. godine proglasio kuharom stoljeća, pobornik je nouvelle kuhinje koju karakteriziraju lagana jela vrhunske prezentacije. Njegov restoran u Lyonu još je 1965. godine dobio treću Michelinovu zvjezdicu.
Stoga i nije čudno što su mnogi talentirani kuhari upravo na gastronomskom natjecanju, koje je Bocuse utemeljio u siječnju 1987. godine, stvorili svoje ime nakon što su ondje bili među prvoplasiranima. Jedan od njih je i Yannick Alleno, dobitnik srebrne medalje Bocuse d’Or, koji je ove godine preuzeo jedan od najstarijih restorana u Parizu, prestižni restoran Pavillon Ledoyen u srcu grada, na Elizejskim poljanama. Svoju bogatu povijest taj je restoran započeo još 1792. godine, a onamo su zalazili i Napoleon i Jozefina, Emile Zola, Monet... Pavillon Ledoyen ima tri Michelinove zvjezdice.
Koliki je među kuharima interes za Bocuse d’Or, možda ponajbolje oslikava činjenica da je dva desetljeća nakon njegova osnutka odlučeno da se ono proširi pa se otad pretkvalifikacije, kroz koje prolazi stotinjak kuhara, organiziraju u Europi, Južnoj Americi, Aziji i Australiji. Sam ciklus odabira i pripreme najboljih odvija se u 60 selekcija i traje 18 mjeseci. Finalno natjecanje uvijek se održava u Lyonu.
– Sanjao sam da idem na natjecanje. Posljednjih mjeseci imam intenzivne treninge. Za mene je sudjelovanje u završnici velika čast – kaže predstavnik Mađarske, kuhar Gabor Molnar.
Zadovoljstvo što će sudjelovati u završnici na predstavljanju finalista u Parizu nije krio ni Francuz Nicolas Davouze, dobitnik brojnih kulinarskih priznanja. Susretu u Lyonu veseli se i kuhar iz Nizozemske, Jan Smink, baš kao i njegov kolega Christian Krueger, predstavnik Njemačke .
Umjetnost kuhanja
– Želja nam je Bocuse d’Or dovesti u Hrvatsku, da se kod nas organizira pretkvalifikacijsko natjecanje – kaže Nela Bučević, direktorica Odjela ljudskih resursa i korporativnih komunikacija u Metrou, glavnom sponzoru natjecanja, koji će natjecateljima osigurati svježe i kvalitetne namirnice za završnicu.
Opisujući veliko kulinarsko finale koje će uslijediti u Lyonu, Pascal Gayrard iz Metro grupe kaže da je ono umjetnost “poput gimnastike i umjetničkog klizanja”.
S tim bi se njegovim riječima zacijelo složio i Paul Bocuse koji i danas mladim kuharima poručuje da mogu kuhati kako žele, ali da je jako važno da kuhaju s kvalitetnim namirnicama.