Obrazovanje, interesi i sklonost prije deset godina doveli su je u Glavni ured Hrvatske turističke zajednice, a iskustvo i ambicija te splet životnih okolnosti od ovog tjedna u – Zadar.
Dugogodišnja HTZ-ovka, Zagrepčanka Mihaela Kadija, od ponedjeljka je još jedna šefica u hrvatskom turizmu, direktorica je Turističke zajednice Zadarske županije, regije koja joj je dobrodošlicu poželjela s rekordnih deset milijuna noćenja u deset ovogodišnjih mjeseci.
Direktorice hotela
Na činjenicu da će na većini sastanaka, skupova, radionica u turizmu, i to ne samo domaćih nego i inozemnih, biti okružena ženama kaže:
– Rekla bih kako to samo znači da se žene dobro snalaze u takozvanim multitask zanimanjima kakvo turizam i jest. U suštini, ne gledam na zanimanja kroz muško-žensku prizmu, ali s obzirom na općenito nisku zastupljenost žena na izvršnim funkcijama u našem društvu, ovaj je trend u turizmu pozitivan, zar ne? – kaže M. Kadija.
Mlada direktorica TZ-a Zadarske županije samo je jedna u nizu mladih žena koje u domaćem turizmu u posljednje vrijeme izbijaju u prvi plan. Istina, zasad se mahom radi o sustavu turističkih zajednica, gdje su žene preuzele čelne pozicije u većini županijskih turističkih zajednica, a vode i TZ-e u tridesetak hrvatskih gradova.
Spol nije bio kriterij, ali više od polovice mojih suradnika su žene. Za to kako rade imam samo lijepe riječi
Žene vode i mnoge domaće hotele iako na vodećim pozicijama u velikim turističkim tvrtkama još dominiraju muškarci.
No zadnju riječ u promociji, osmišljavanju proizvoda, kreiranju destinacijskog menadžmenta, raspoređivanju budžeta... žene imaju od Zagreba, preko Umaga, Pule, Rovinja, Opatije, Krka i Crikvenice do Malog Lošinja i Cresa, Splita, Hvara... do Korčule i dragulja na samom jugu – Dubrovnika.
Žene “drže” i jedanaest županijskih TZ-a, a trend su među prvima, iz praktičkih razloga, prepoznali njihovi muški kolege. Nisu protiv, ali znaju se potužiti zbog bolnih leđa budući da se nerijetko po jedan nađe u ženskom društvu pa kavalirski sam pomaže oko kofera i tegli teške kutije s prospektima i katalozima...
Kako im pomoći
Trend žena u turizmu, dakako, nije hrvatska specijalnost. Na nedavnom sajmu turizma u Londonu tome je bio posvećen i stručni skup na kojem su se tražili odgovori kako pomoći ženama da bolje usklade privatno sa zahtjevnim zanimanjem bez radnog vremena.
– Žene dominiraju u turizmu cijele naše regije. Rijetko koju nacionalnu turističku organizaciju vodi muškarac, a žene su na čelu i velikih putničkih agencija, hotela... – kaže Tijana Đuričić, šefica za odnose s javnošću regionalnog ureda Njemačke turističke organizacije.
– Ali to je nekako i prirodno, žene su multifunkcionalne, a, rekla bih, možda i sklonije i otvorenije za multikulturalnost nego jači spol.
Kako god, direktor Glavnog ureda HTZ-a Ratomir Ivičić, u čijem se sustavu odvija prava mala ženska revolucija, primjedbi nema.
Foto: Grgur Žučko/Pixsell
– Možda i više od polovice mojih suradnika su suradnice. Spol nije bio kriterij za izbor, ali moram priznati da su žene u poslu vrlo marljive, odgovorne, kreativne i savjesne – ne štedi Ivičić na pohvalama suradnicama.
>>Finska novinarka: Hrvati su rijetko nježni muškarci
>>U listopadu Hrvatsku posjetilo 11 posto više turista nego lani
A sada jedna nemoguca misija, a ona glasi kako pronaci jednu koja nije zaposlena preko veze... Ne odnosi se to samo na zene, vec i na muske koji imaju veze sa HTZ-om.