Bez glutena, palmina ulja, parabena, konzervansa, umjetnih bojila, dodanih šećera... Sve je dulja lista tzv. free from... proizvoda čija prodaja zbog najnovijih trendova “zdrave prehrane”, sve veće osviještenosti građana o okolišu ili pak dokazane štetnosti nekih sastojaka, sve više raste.
Nielsenova analiza prodaje britanskih supermarketa u 2016. pokazala je kako je samo “pesticide-free” kategorija svježeg voća lani u Velikoj Britaniji generirala dodatnih 175,6 milijuna funti, posebice zeleno voće poput avokada.
Traženi bezglutenski artikli
Kategorija bezglutenskih proizvoda porasla je 18,9%, na 772,2 milijuna funti, što je sada čini većom i od kategorije instant-kave, dok je zbog povećane pozornosti posvećene zdravom životu i zdravlju općenito, čemu se daje sve više prostora na policama, od mliječnih brendova najviše profitirao Alpro s godišnjom prodajom od 151,9 milijuna funti...
U Hrvatskoj nemamo tako konkretnih brojeva, no i naši trgovci trljaju ruke. Konzum je s promjenom preferencija kupaca brendirao i posebne odjele zdrave prehrane te trgovačku marku “Bio zone”. Najprodavaniji su napitci bez laktoze koji služe kao zamjena za mlijeko na bazi zobi, riže i soje, kokosovo ulje, razne sjemenke lana, suncokreta i sezama te rižini krekeri. U asortimanu imaju i više od 70 proizvoda bez glutena, posebno pakiranih i označenih “gluten free”, od kojih su, tvrde, najtraženiji bezglutenski kruh, krekeri, tijesto za pizzu i kukuruzne pahuljice. U Sparu, osim osnovnih prehrambenih namirnica, imaju već i čitavu paletu delicija “free from” – pudinge, namaze, čokolade, voćne jogurte... Austrijsko trgovačko poduzeće prva je europska tvrtka koja je dobila dopuštenje da se koristi internacionalnom oznakom “bez glutena” (prekrižena pšenica) na svojim proizvodima.
U Bioveginim bio&bio trgovinama specijaliziranima isključivo za ekoproizvode, asortiman proizvoda “bez glutena” dolazi i s relevantnim ekopotvrdnicama.
Gluten free proizvodi često su puni aditiva ili osiromašene nutritivne vrijednosti te se u bio&bio trudimo ponuditi cjelovitu i nutritivno bogatu namirnicu – objašnjava direktorica prodaje i marketinga Biovege Žana Hinek ističući kako je potražnja za tom vrstom proizvoda lani u odnosu na 2015. rasla 18%.
Ponuda više od 200 proizvoda bez glutena ovih je dana u bio&bio unaprijeđena i domaćim svježim i slatkim asortimanom “gluten free”, dok u dm-u, osim širokog spektra prehrambenih proizvoda “free from”, ističu i kategorije kozmetike, osobne higijene te brige o kućanstvu.
Manje štetna kozmetika
Nekoliko stotina kozmetičkih proizvoda u dm-u nose oznake koje jamče nepostojanje kemijskih supstancija poput parabena i umjetnih bojila, objašnjava asortiman-menadžerica Tanja Hrvojević.
Posebno se ističe dm-ova marka prirodne kozmetika Alverde čiji proizvodi ne sadrže sintetičke konzervanse, mirise, boje, parabene i silikone te nisu testirani na životinjama.
I svi proizvodi označeni biocertifikatom NaTrue, odnosno oznakom “vegan” jesu “free from” proizvodi jer takve oznake jamče nepostojanje sintetičkih sastojaka – napominje Hrvojević. Ističe kako je samo prodaja bezglutenskih proizvoda lani u odnosu na godinu ranije rasla dvoznamenkasto, a asortimani „free from“ i dalje se razvijaju i nadopunjuju u skladu s trendovima i potrebama kupaca koji su sve osvješteniji i sve se više zanimaju za ono što kupuju.Konkretnih podataka o veličini tržišta “free from” proizvoda nema, kažu u dm-u.
No procjena je kako je samo u posljednje dvije godine u Hrvatskoj potrošnja, odnosno prodaja proizvoda prirodne kozmetike porasla 30 posto, a na svjetskoj joj razini, pri čemu prednjači tržište zapadne Europe, odnosno Njemačke, prednost daje više od četvrtine potrošača.
Dodatna vrijednost trenda rasta potrošnje prirodne kozmetike i drugih proizvoda bez sintetičkih sastojaka jest rast interesa kupaca za proizvode hrvatskih proizvođača. Taj trend ima i ekonomsku komponentu jer pridonosi domaćoj proizvodnji, kojoj dm već nekoliko godina nastoji pridonijeti stavljanjem naše prodajne mreže na raspolaganje hrvatskim OPG-ovima te širenjem suradnje s hrvatskim proizvođačima – kaže Hrvojević.
PIK Vrbovec u Hrvatskoj i regiji prvi je iskoračio projektom “Manje je više” koji obuhvaća više od 100 proizvoda iz kategorija šunke, mortadele, trajne salame, hrenovki, parizera... “Free from” pojačivača okusa, umjetnih bojila, glutena i soje. Svi ti proizvodi, tvrde, i dalje imaju prepoznatljiv okus i vrhunsku kvalitetu.
No potražnja za takvim proizvodima već je prerasla granice naših domova. Metroovu ponudu “free from” u kategorijama mesa i mesnih prerađevina te mliječnih proizvoda, kao i namirnica namijenjenih daljoj pripremi jela poput bezglutenskog brašna, tjestenine, začina i riže sve više traže i vlasnici hotela, restorana i cateringa koji posluju u skladu s trendovima “free from” na tržištu.
>> Ovo je top 10 namirnica koje trebate imati na jelovniku svoje djece: Za bolje pamćenje i zdravlje
Pljuga ziva........