Intervju

'Ljeto će biti fantastično, među najtraženijim smo destinacijama Mediterana'

Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
07.09.2016., Zagreb - Ratomir Ivicic, direktor Hrvatske turisticke zajednice. Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
07.09.2016., Zagreb - Ratomir Ivicic, direktor Hrvatske turisticke zajednice. Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
05.02.2016., Zagreb - Direktor Hrvatske turisticke zajednice, Ratomir Ivicic. Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL
23.02.2017.
u 12:30
- Nemoguće je potpuno odvojiti turizam od politike, jer kvaliteta u turizmu zahtijeva suradnju na svim razinama, kaže Ivičić
Pogledaj originalni članak

Smireno, kao što je dvije i pol godine vodio Glavni ured Hrvatske turističke zajednice, Ratomir Ivičić ponudio je početkom tjedna ministru turizma ostavku. Takav se rasplet očekivao nakon promjene vlasti, jedino iznenađenje bio je trenutak – tri dana prije početka turističkog sajma u Münchenu na kojem je hrvatski turizam trebao predstavljati i direktor HTZ-a.

Za početak, je li vaša ostavka iznuđena?

Svoj mandat stavio sam na raspolaganje jer prije svega to smatram civilizacijskim, poslovno odgovornim i moralnim činom. Vjerujem da se možemo složiti da je pravo svake nove garniture da na najodgovornija mjesta postavi svoju administraciju i to potpuno razumijem i prihvaćam. Ostajem na mjestu direktora Glavnog ureda HTZ-a sve do izbora novog jer je prije svega i svakoga najvažnija dobrobit i stabilnost hrvatskog turističkog sektora.

Niste član IDS-a, ali došli ste s njihovom potporom, a odlazite jer nemate podršku HDZ-a. Treba li politika birati direktora HTZ-a?

Statutom Hrvatske turističke zajednice definirano je da je ministar turizma ujedno i predsjednik Hrvatske turističke zajednice. Ista stvar postoji i na nižim razinama. Određeni utjecaj politike stoga je nemoguće ukloniti, ali tome ni ne treba težiti jer snažan turistički sektor zahtijeva kvalitetnu suradnju svih razina, pa tako i političkih. Upravo zato i postoje tijela poput turističkih vijeća, koja čine članovi iz svih važnijih domena i institucija te je upravo na njima zadatak i odgovornost da biraju i imenuju ljude isključivo po kompetencijama.

Turizam za ovu zemlju ima posebno važnu ulogu jer o turizmu ovisi kvaliteta života velikog broja ljudi. To je posebno osjetljiv sektor i zato će ova turistička godina biti bolja onoliko koliko ćemo mi svi skupa biti bolji

Na vaš rad nije bilo primjedbi, osim što ministar Cappelli smatra da uredi HTZ-a u inozemstvu trebaju imati veće ovlasti i da Glavni ured mora ažurnije pratiti tržišne trendove. Kako to komentirate?

Vjerujem da je ministar Cappelli izuzetno motiviran i da želi svoj posao odraditi u skladu sa svojim mogućnostima i ambicijama, ali i sukladno velikom potencijalu koji Hrvatska kao turistička destinacija ima. Kada su predstavništva u pitanju, dopustite da podsjetim da smo u dvije godine administrativne troškove predstavništava smanjili za 15 milijuna kuna, da smo zatvorili nekoliko predstavništava te smo nakon toga počeli ostvarivati značajan rast. Predstavništva su dobila nove uloge, puno značajnije, a jedna od njih obuhvaća upravo „market i business intelligence“. Osim toga, aktivno su uključeni u provođenje marketinških i PR aktivnosti čime smo podigli kvalitativnu razinu njihovih direktnih odgovornosti. Vrlo sam realan kada kažem da smo u posljednje dvije i pol godine odradili vrlo dobar posao u svakom segmentu, a to najbolje pokazuju dosad ostvareni rezultati. Naime, upravo smo praćenjem tržišnih trendova uspjeli povećati svjesnost o hrvatskom turističkom brendu za 23 posto, dok smo na samo razumijevanje brenda utjecali s porastom od 16 posto. Sunce i more bili su gotovo jedini motiv dolaska u Hrvatsku 2013. za čak 70 posto turista, dok je tijekom 2016. isti motiv bio ključan za oko 63 posto turista. Navedeni pad ukazuje kako smo pozitivno utjecali na jačanje drugih motiva dolazaka. Također, podsjećam da smo u 2015. godini bili najbrže rastuća destinacija na Mediteranu, dok smo u 2016. bili među prve tri. Ova bi godina pak, prema svim dosadašnjim pokazateljima, također trebala biti vrlo dobra jer se očekuje nastavak trendova rasta.

Radili ste s tri ministra, Darkom Lorencinom, Antonom Klimanom, a sad i nekoliko mjeseci s Garijem Cappellijem, možete li napraviti rang-listu?

S obzirom na različita razdoblja u kojima su obnašali funkciju ministra turizma te nakon što u obzir uzmemo trajanje njihovih mandata, složit ćete se da je vrlo nezahvalno raditi usporedbe i rang-liste. S ministrom Lorencinom pokrenuli smo nekoliko vrlo značajnih projekata: „Hrvatska 365“ koji je dao izvrsne rezultate u generiranju novih dolazaka u pred i posezoni, odabrali smo novi slogan „Croatia, Full of Life“, doveli smo Michelin u Hrvatsku, usvojili Strateški marketinški plan i započeli s implementacijom. S ministrom Klimanom i uz njegovo puno povjerenje zaživio je projekt eVisitor i ostvareni su do tada nezamislivi rezultati, rast od 14,5 posto i očekivana potrošnja od 8,6 milijardi eura. Period sa sadašnjim ministrom je kratak, ali imali smo korektan odnos. Vjerujem i nadam se da će ministar Cappelli imati sve uvjete za cjelokupni mandat i kvalitetan rad.

Tu riječ nikad dosad niste upotrijebili, ali u ponedjeljak ste rekli da idemo ususret fantastičnoj sezoni. Koliko stvarno može biti bolja od lanjske?

Inače sam vrlo odmjeren, ali želio sam naglasiti da smo već prošle godine izvršili sve potrebne pripreme za ovu godinu i da sve teče po planu. Turizam za ovu zemlju ima posebno važnu ulogu jer o turizmu ovisi kvaliteta života velikog broja ljudi. Nosimo na sebi veliki teret, ali ponosni smo na ono to što radimo, pritom mislim na cijeli sustav turističkih zajednica.

Turizam predstavlja sektor koji je posebno osjetljiv i na koji snažno utječe niz različitih faktora. Ova će turistička godina biti bolja onoliko koliko ćemo mi svi skupa biti bolji. Bit će sve u redu dokle god budemo zadržali ovaj pristup koji podrazumijeva ulaganja sredstava i napora u jačanje prepoznatljivosti i razvoj turističkog branda, infrastrukture, sadržaja.

No potrebno je i nesebično dati sebe i svoj entuzijazam jer samo tako možete potaknuti i druge suradnike. Uobičajeni rast u prethodnim godinama kretao se između dva i tri posto, dokazali smo da to može puno bolje. U 2015. smo ostvarili 9% rasta, a u prošloj godini čak 14,5% rasta. Procijenjeni devizni prihod od turizma očekujemo oko 8,6 milijardi eura, a rekordan rast BDP-a je upravo posljedica novih dolazaka i povećane potrošnje. Prostora za rast imamo u pred i posezoni, poduzeli smo sve što je potrebno da se iznadprosječan rast nastavi i u 2017. te sam zato realno optimističan.

Kažete da ste posebno ponosni što je u vašem mandatu uveden elektronički sustav evidencije gostiju eVisitor, na što je potrošeno oko šest milijuna kuna. Je li se isplatilo i što danas o našim gostima znamo?

Iznos koji spominjete odnosi se na sve troškove koje smo do sada imali. Sama poanta uvođenja sustava eVisitor u prvom je redu bila zakonska obveza HTZ-a zbog potrebe da se uvede red na svim razinama, od sređivanja nacionalne baze ponuditelja smještaja u svim vrstama objekata, koja do tada nije postojala, do naplate boravišne pristojbe. Naravno da smo uvođenjem sustava eVisitor dobili i novu dimenziju u praćenju i analizi turističkog prometa, a benefite imaju i sami obveznici plaćanja boravišne pristojbe kojima smo taj proces sada znatno pojednostavili i olakšali. Dakle, sam sustav eVisitor moramo sagledavati puno šire od same statistike.

Tako sada znamo da je tijekom prošle godine najviše noćenja ostvareno u objektima u domaćinstvu u kojima je realizirano više od 30 milijuna noćenja te u hotelima u kojima je realizirano više od 23 milijuna noćenja. Znamo da su najtraženiji oblik smještaja u pred i posezoni hotelski kapaciteti više kategorije. Imamo i uvid u dobne strukture, načine dolaska, odnosno organizacije putovanja, znamo koliko nas je posjetilo muških, a koliko ženskih osoba. Novost je i to da navedene parametre možemo segmentirati po točno određenim razdobljima pa tako u gotovo realnom vremenu možemo, primjerice, znati koliko muških turista iz Njemačke, u životnoj dobi od 31 do 50 godina, boravi u Rovinju za produženi vikend. To je fantastičan alat koji će nam svakako poslužiti i prilikom definiranja marketinških i drugih promotivnih aktivnosti.

Što ćete raditi poslije HTZ-a?

Ako me pitate imam li već dogovoren neki drugi posao, odgovor je da nemam. Ako me pitate za planove, vjerujem da će to biti nešto vezano uz turizam. Imam još šest godina do mirovine, ali mi ne nedostaje ideja i energije. Radoholičar sam i uživam u onome što radim. Onome tko će me naslijediti već sada želim puno uspjeha u radu. Iza sebe ostavljam puno bolju i uređeniju situaciju od one u kojoj sam se ja našao kad sam preuzeo Glavni ured HTZ-a i na to sam izrazito ponosan.

>>Ugledni New York Times uvrstio 2 hrvatske destinacije na listu koje Amerikanci moraju posjetiti ove godine

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

CU
cungalunga
12:34 23.02.2017.

NAPRID NAŠI!!!!

DU
Deleted user
20:15 01.03.2017.

Izjave za brošure a u stvarnosti od bookinga samo 0., na svakoj drugoj kući transparent "prodaje se".....apokaliptično....ali samohvale "turističkih djelatnika" mlate svoje papagajski......