Najatraktivnije su one rute koje spajaju biciklizam i hedonizam, a takvih barem u Slavoniji ne manjka. Vode vas živopisnim slavonskim vinogradima, od vinarije do vinarije, u kojima obvezno morate kušati izvrsna vina i tradicionalne slavonske sušene mesne specijalitete – šunku, slaninu, kulen, kobasicu… Jedno bez drugog ne ide.
Tako, na primjer, u Požeško-slavonskoj županiji, ovisno o preferencijama, biciklirati možete na tri područja: Pakrac – Lipik, Požega – Pleternica i Velika – Kutjevo. U vinogorju Požega – Pleternica za svaku je preporuku Cesta ruža i vina, biciklom možete i po vinogorju Pakrac oko Pakraca i Lipika, a volite li izazove, odabrat ćete kratku, ali zahtjevniju off road vožnju Stazama lipicanaca i kune, koja kreće od Državne ergele Lipik i spaja jezera Raminac i Pakurnovac ili uspon do planinarskog izletišta Omanovac na Psunju. Za one u top-formi, brdski biciklizam na Papuku pun je pogodak, a tom se slavonskom planinom možete voziti i električnim biciklom. Kroz Osječko-baranjsku županiju prolaze 83 kilometra Dunavske rute. Prolazi ovom županijom i Zelena staza, koja počinje u Mađarskoj, a od graničnog prijelaza kod Donjeg Miholjca prelazi na hrvatski teritorij i ide kroz Donji Miholjac, Ivanovo, Bockovac, Viljevo, Kapelnu, Kućance, Bokšić, Beljevinu, Đurđenovac, Feričance, Orahovicu, Našice, Kutjevo, Bektež, Čaglin i završava u Latinovcu, gdje se nalazi “Zeleni centar“. Kroz Slavoniju prolaze i europske rute EuroVelo 13 i EuroVelo 6, poznata je Srijemska ruta... No najbolje je sjesti na dva kotača i otisnuti se na tisuće kilometara staza koje vode po vinogradima, brdima, uz rijeke… i tako upoznati čari Slavonije, Baranje i Srijema.
OSIJEK – BILJE – KOPAČEVO – TIKVEŠ – OSIJEK
Panonija na biciklu, ima li bolje? I obići na dva kotača naš najljepši fenomen – Kopački rit. Nakon polaska iz Osijeka brzo se dolazi u Bilje korištenjem gradske biciklističke infrastrukture, a biciklističkom stazom uz brzu prometnicu prelaskom Dravskog mosta i u Baranju. Poslije Bilja ulazi se u Kopački rit. Preporučujemo da obiđete poučne staze na ulazu u Park prirode i svratite na okrepu u caffe bar “Lopoč”. Dobro će doći nakon prijeđenih dvanaestak kilometara. Slijedi vožnja kroz Kopački rit gdje se vozi dalje po zemljanoj stazi, koja se idealno uklopila u močvaru. Prolazi se kroz bogatu floru i faunu. Vidjet ćete tisuće ptica, a susret s divljim svinjama ili srnama ovdje je potpuno normalan. Životinje će biti tu blizu vas kao nigdje drugdje. No zaokupljene svojim aktivnostima, ne obraćaju pažnju na prolaznike. Biciklom baš tako možete doći u divlji dio parka. Poplavni dijelovi parka također su atraktivni s brojnim skrivenim uvalama i pristaništima. Tu je i dvorac Tikveš, u koji su nekada dolazili brojni državnici, ali i brojne male ceste koje povezuju ritska naselja. Kružna ruta ide baš jednom takvom cesticom prema selima Kozjak i Lug, sve do drvenog slavoluka, omiljenog fotopointa u parku.
KROZ NIZINU DO KAPELE
Eko-etno selo s kompleksom starih i očuvanih kuća u Staroj Kapeli mamac je za sve namjernike pa i bicikliste. Zaista je privilegija vidjeti stare pušnice iz kojih bijeli dim suklja svom snagom i osjetiti miris prvih kulena. Ili još bolje kušati ga u lokalnoj zadruzi, gdje je i uslužni ugostiteljski objekt. Od Batrine do sela Stara Kapela biciklom ima oko 12 kilometara, malo se vozi po cesti za Požegu zatim se skreće lijevo u dolinu koju okružuje splet brežuljaka na kojima su nekad bili turski čardaci, a danas su tu vidikovci koji se mogu obići biciklom ili hodajući. Ideja je da svi preostali stanovnici urede svoje kuće kao male hotele ili etnokuće. Ovo selo-baština pruža gostu ili posjetitelju da se sam posluži vodom iz starog zdenca ili da se druži sa stanovnicima koju su nastavili tradiciju življenja kao nekada. U nekim kućama moguć je i smještaj te dulji boravak. Nakon razgledavanja i okrepe vožnja biciklom nastavlja se kroz Dragovce, selo prema Lužanima. Ako stignete, navratite u Jelas ribnjake, posebni ornitološki rezervat, zaštićen radi očuvanja velikih kolonija čaplji žličarki, gdje zimuju i jata ždralova i gusaka. Nemate li vremena za posjet rezervatu, vratite se glavnom prometnicom na polazište u Batrinu.
ZELENA DESTINACIJA KOJA SPAJA BICIKLIZAM I HEDONIZAM
Umjereno teška ruta duga 25 kilometara
Pofloga: asfalt 40, makadam 60 posto
Do biciklističke staze Vinea iz vinske prijestolnice Kutjeva ide se Zagrebačkom ulicom, a potom se nakon tri kilometra skreće desno prema Venju. Tu kod mjesne crkvice počinje šumski put po kojem se obilazi vinorodno područje Zlatne doline. Ovdje su stasala čuvena vina pod zaštitnim znakom Kutjeva, ali vinskih magova Enjigija i Krautchakera. Tri stotine metara visinske razlike trebao bi biti sjajan motivacijski vinski bike tour. Nakon vožnje bit će prilika i vremena za kušanje vrhunske graševine ili chardonnaya. Stazu omeđuju brojni usjeci i vinogradarski putovi. Ljubitelji fotografiranja i lovci na poglede doći će na svoje jer ruta obiluje vidicima i panoramskim prizorima. Ovaj izlet mogli bismo još nazvati kao bijeg od stresa i svakodnevice. Na malom prostoru nudi se biciklistički izazov i vrlo dobar trening te vožnja po dolini, a zatim začas po planinskom krajobrazu. Uspon nije jako težak, no zato je nešto strmiji povratak pa dva kilometra do sela Hrnjevca treba pripaziti, odakle je ponovno asfalt do Venja, odnosno Kutjeva do kojeg se vraća istim putem kojim ste došli.
DRAVSKA RUTA
Lagana ruta, duga 43 kilometra
Podloga: asfalt 100 posto
BICIKLISTIČKA STAZA NA KOJOJ PODRAVINA GRLI SLAVONIJU
Za ovu biciklističku stazu kažu da ovdje baš Podravina grli Slavoniju. Ruta ide po zapadnom dijelu županije i dodiruje gradske ulice Pitomače ta nastavlja dalje prema Dravi i njenim rukavcima. Prolazi se kroz nepregledna šumska prostranstava, baš za uživanje na biciklu i laganu vožnju. Potom se pješačko-biciklističkim mostom (bez uporabne dozvole) prelaskom Drave dolazi u Križnicu, posljednji panonski otok. Prelaskom rijeke ulazi se u zaštićeni krajobraz i lijep izletnički kraj, idealan za aktivni turizam i boravak na otvorenom. Ovdje se može okrijepiti i uživati u ribljim specijalitetima kakve poslužuju, primjerice, u Dravskoj iži. Područje je okruženo državnom granicom s Mađarskom i Dravom tako da se istim putem ide natrag četiri i pol kilometra te onda dalje istočno prema brojnim slavonskim selima. Formalna granica je rječica Ođenica pa nakon mosta iza vas ostaju Podravina i pedalira se dalje po Slavoniji. Pitoreskna i tipična naselja Buđetina i Turanovac te bioraznolikost ovog kraja daju dodatnu vrijednost i privlačnost rute. Mnogi biciklisti tako skrenu s rute i posjećuju ta mjesta i obilaze stare kurije te rukavce Drave. Biciklistička tura završava u Terezinu Polju, vožnjom po magistralnoj cesti, pa svakako zadnjih sedam kilometara treba biti oprezniji.
DO ILOČKIH PODRUMA
Umjereno teška ruta duga 50 kilometara
Podloga: asfalt 70, makadam 30 posto
OFF ROAD VOŽNJA S POGLEDOM NA ČAROBAN DUNAV
Ova bike poveznica između Vukovara i Iloka dio je rute između Atlantika i Crnog mora EuroVelo6 pa je pohodi mnogo biciklista i na višednevnim putovanjima. Naravno, posebno je atraktivna jer ide uz Dunav. Iako ide po glavnoj cesti od Vukovara gdje se odvija puno ostalog prometa, biciklisti vole ovuda ići zbog brojnih atrakcija i vizura. Od Šarengrada postoji opcija da se do Iloka dođe posebnom biciklističkom stazom “Put vinograda”, odnosno makadamskim putem. Zbog konfiguracije terena i zahtjevnih dionica ruta ima i elemente off road vožnje, tako da će biciklistički izlet i vožnja dulje potrajati. No zato će biti dojmljivija, a kontakt s Dunavom je fantastičan. Predivna raznolika priroda i vožnja po brojnim uzvisinama daje ruti poseban šarm. U Šarengradu je i novi biciklistički vidikovac i nekoliko obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava pa će mjesta za predah i ručak biti puno. Do Iloka – koji ima bogato kulturno naslijeđe pa treba planirati vrijeme za obilazak – od Šarengrada još je petnaestak kilometara. Svakako obići čuvene vinske podrume ispod dvorca koji je i središnje zdanje srednjovjekovne jezgre Iloka. Dvorac je otvoren za posjećivanje dokle se može doći biciklom i tako završiti najatraktivniji izlet na biciklu u istočnoj Hrvatskoj.