Legendarnima su postale lagane platnene tenisice koje je Borovo 1976. lansirao pod imenom “startas” i ubrzo ih prodavao na desetke milijuna pari! Valja reći da to nije bilo vrijeme sveopće socijalističke oskudice. Bilo je modne obuće u bivšoj Jugoslaviji ili se po nju masovno išlo u Trst. No “startasice” su bile odlično dizajniran domaći proizvod i zato su uspjele na tržištu.
Svoj su novi život počele 2007. kad ih je redizajnirao rovinjski dizajner i ilustrator Mauro Massarotto. U skladu s novim vremenom, njegovim koloritom i dizajnerskim duhom, Mauro je oblikovao proizvod kojem je bio zajamčen tržišni uspjeh, i to globalan. I danas dizajn ima prvo mjesto kad je riječ o “startasicama”. Dokazuje to i najnoviji natječaj za dizajn nove serije “startasica”, o čijim je pobjednicima odlučio stručni dizajnerski žiri: Silvio Vujičić, Andreja Bistričić, Davor Bruketa, Gordan Kolundžić i Dragana Zlatar Silađev.
Inspirirano urbanim
Natječaj nije bio ograničen na Hrvatsku pa su svoja idejna rješenja, osim 60 hrvatskih autora, poslali i dizajneri iz Slovenije, njih 17, a pristigla su i tri autorska rada iz Srbije. Prvoj se nagradi sada veseli autorski dvojac Roberta Bratović i Nina Bačun. Poznate mlade dizajnerice vodile su se idejom prilagodbe okolišu pa su svoj rad nazvale “Mimeomai”. Prilagodba se odnosila i na tehničke mogućnosti Borova. Iako ambiciozno zamišljen, njihov je dizajn, naravno, morao biti izvediv u Borovu.
– Uzorci će biti kompjutorski tako obrađeni da sugeriraju pokret – kaže Roberta Bratović opisujući kako su boje i printevi inspirirani urbanim okolišem i pejsažem. Hladnoći asfalta, mramora, kamena, cigle, terrazza, naftnih mrlja i rđe, suprotstavljaju se tople ideje s perjem i krznom.
Foto: Borna Filić/PIXSELL
Dizajnirani printevi, tumače autorice, stvaraju pulsirajući grafizam i naglašavaju organsku slobodu pokreta i brzu izmjenu ambijenta. Odabrane teksture i motivi se fotografiraju, prenose u računalo, prolaze fazu digitalne obrade, pa se odgovarajućim stupnjem apstrahiranja i dekonstrukcije optički uzorci pripremaju za otisak na keper. Autorice se ne osvrću na povijest “startasica”. Dapače, više ih zanima suglasje s modernim tendencijama u obući te vrste. Gumene trake i đonovi koji svaku tenisicu čine unikatnom, oduševili su žiri, podjednako kao i činjenica da se ne zahtijevaju neki teški proizvodni zahvati.
Festivalska tenisica
“Startas – Festive” naziv je drugonagrađenog rada Drage Komparak, dizajnerice koju znamo i kao laureatkinju regionalnog dizajnerskog natječaja Young Balkan Designers.
Dizajnericu su u oblikovanju vodili pojmovi bezbrižnosti, udobnosti, mladenačkog izgleda, ali i želja da to bude “festivalska tenisica”, tehnički prilagođena potrebama najčešće mladih posjetitelja otvorenih festivala. Draga je posegnula za umjetnim krznom, spužvastim materijalom, kombinirajući s canvasom i brušenom kožom, ali i “goretexom” nepropusnim za vodu. Mladima tu “tepaju” dizajnerski detalji koji asociraju na “štep-deke”, jastuke, plišane i punjene igračke. Namjerni su kontrast grubim uvjetima terena za koje su oblikovane...
Alica Pancer, Vendi Budić, Ana Mack, Sandro Jurišić iz Studija Pancer-Budić osvojili su treću nagradu za svoj rad “Startas leti visoko” sav okrenut ekološkoj priči. Predložili su ekološke, reciklirajuće materijale, a u dizajnu su se vodili prirodom – lajtmotiv su im ptice, njihov kolorit i karakteristični detalji.
Bravo za cure!