Savjeti

Nekoliko uputa za sigurno i zdravo bicikliranje

Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Nekoliko uputa za sigurno i zdravo bicikliranje
28.06.2012.
u 09:31
Šest od 10 ozlijeđenih biciklista djeca su u dobi od pet do četrnaest godina. No, suprotno uvriježenom mišljenju, samo 7% ozljeda biciklista u prometu zadobiveno je u sudarima s drugim vozilima.
Pogledaj originalni članak

Biciklizam je oduvijek bio omiljeni oblik rekreacije za djecu, a odnedavno se sve više odraslih zanima za taj oblik rekreacije zbog mnogih pozitivnih učinaka na zdravlje, ali i vožnje biciklom kao jeftinog i jednostavnog načina prijevoza. No osim što je vožnja biciklom izvrstan i zabavan oblik tjelovježbe u kojem mogu uživati sve generacije, nekoliko je zamki na koje se treba pripaziti, savjetuje Goran Peić Gavran, trener u triatlonskom klubu Zrinski Novatec.

– S porastom popularnosti biciklizma, povećao se i broj ozljeda izravno i neizravno vezanih uz vožnju bicikla. Statistika, između ostalog, kaže ovako: 6 od 10 ozlijeđenih biciklista djeca su starosti od pet do četrnaest godina. No, suprotno uvriježenom mišljenju, samo 7% ozljeda biciklista u prometu zadobiveno je u sudarima s drugim vozilima. Veća je vjerojatnost da ćete ozlijediti sebe padom s bicikla ili naletom na neki stacionarni objekt – objašnjava ovaj iskusni trener.

Padovi najopasniji

 

Upozorava da se najozbiljnije ozljede rekreativnih, ali i profesionalnih biciklista događaju prilikom padova s bicikla. Najčešće su ogrebotine i razrezotine, uganuća i modrice, ozljede glave i lica, a u najgorem slučaju i prijelomi. Lakše su ozljede bolovi u stražnjici, donjem djelu leđa i vrata te bolovi u koljenu. Potonji se još nazivaju i “sindromom biciklističkog koljena” tj. boli iza čašice koljena najčešće uzrokovane vožnjom po brdovitom terenu i/ili u visokim brzinama pri sporoj vožnji. Uzrok tome je najčešće prenisko postavljeno sjedalo ili sjedalo previše nagnuto prema naprijed pri čemu dolazi do prevelikog opterećenja koljena, poručuje Peić Gavran.

Objašnjava kako za izbjegavanje ovih neželjenih posljedica svakako treba poštovati određena pravila.

– Prije samog uključivanja u promet važno je shvatiti da postajete dio prometa te da posebnu pozornost treba obratiti na druge sudionike i poštovanje prometnih propisa. Budite svjesni uvjeta u kojima vozite. Vozite oprezno. Pratite kretanje prometa. Budite spremni na manevre kako biste održali sigurnost. Držite oči otvorene jer nikad ne znate koji se automobil može zaustaviti ispred vas ili tko bi mogao otvoriti vrata parkiranog automobila ili pak istrčati iz veže. Uvijek održavajte siguran razmak od drugih vozila – naglašava trener Peić Gavran.

U promet sa svijetlom odjećom

Uz sigurnu vožnju, važno je obratiti pozornost na povećanje vlastite vidljivosti i to u prvom redu, nabraja trener triatlona, nošenjem primjerene odjeće svjetlijih boja, nošenjem reflektirajućih elemenata kao i nošenjem kacige koja nije zakonski obavezna nakon šesnaeste godine, ali je i te kako preporučljiva svima.

– Prilikom kupnje kacige, pogotovo u ljetnim mjesecima, bitno je obratiti pozornost na njenu prozračnost (što veći broj rupa na kacigi), veličinu i udobnost kacige. Odgovarajuća zakopčana kaciga ne bi se trebala pomicati prilikom naglih pokreta glavom, savjetuje i preporučuje nošenje naočala jer stakla štite oko od prašine, kamenčića i insekata koji pri bržem kretanju mogu uletjeti u njega i onemogućiti normalne reakcije potrebne u vožnji.

Opasne slušalice u ušima

Česta je pojava, osobito među mlađim vozačima, vožnja sa slušalicama u ušima. Ona je osobito opasna jer pozornost biciklista postaje podijeljena i brzina reakcije na neočekivane situacije drastično se smanjuje te vozač, osim sebe, ugrožava i druge sudionike prometa.

Prije uključivanja u promet valja obratiti pozornost na ispravnost bicikla jer se više od 50% ozljeda događa zbog neispravnog vozila. Ljudi griješe već pri kupnji bicikla ne mareći za njegovu veličinu, a preveliki ili pak premali bicikl otežava upravljanje i dovodi tijelo u krivi položaj pri vožnji.

– Važno je redovito provjeravati ispravnost kočnica i tlaka u gumama. Obavezno je dobro namještanje visine sjedala i znanje o mijenjanju brzina u vožnji. Ako vam se te stvari čine kao znanstvena fantastika, obratite se stručnoj osobi u bilo kojem biciklističkom servisu, rado će vam pomoći – otkriva Peić.

Prije svake duže ili brže i intenzivnije vožnje trebalo bi se zagrijati da bi se spriječili bolovi i grčevi u mišićima. Može se otići na desetominutni džoging ili vožnju biciklom početi laganim tempom.

Vožnja po sunčanom vremenu

Tijekom bicikliranja po sunčanom vremenu, obavezno ponesite sa sobom vodu koju ćete držati na za to predviđenom mjestu na biciklu ili u ruksaku.

Ako se radi o dužim vožnjama, vodu možete i ranije zamrznuti kako bi ostala svježa, a piti je treba tijekom vožnje, ne samo prilikom zaustavljanja i odmora.

– Dehidracija je ozbiljan oblik opasnosti koji vam se može dogoditi. Prije početka vožnje budite sigurni da ste taj dan unijeli dovoljno tekućine. Nosite kacigu jer vas ona, osim pri padu, štiti i od sunčanice. Ako idete na dugačku vožnju, osigurajte laganu okrepu (npr. voće ili čokoladice) kako biste nadoknadili ono što je u vožnji izgubljeno da ne bi došlo do hipoglikemije, tj. nedostatka energije (glukoze) u krvi i vrtoglavica koje ju prate i onemogućavaju daljnju vožnju – savjetuje trener. Nanesite kremu za sunčanje kako biste spriječili štetno djelovanje UV zraka i opekline na koži koje, zbog strujanja zraka pri vožnji, najčešće ne osjetimo na vrijeme. Također, nosite sunčane naočale koje imaju zaštitu od UV zračenja.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.