Učenje, zabava, druženje i stvaranje prijateljstava ono su po čemu najviše pamtimo školsko doba. No, tom nizu stvari koje uvelike određuju budući život djece treba dodati još jednu koju mnogi zaboravljaju - pravilno držanje i sjedenje.
S obzirom na to da djeca veliku količinu svog djetinjstva provode u školi, način na koji sjede u svojim klupama uvelike utječe na njihovo držanje za cijeli život. Posebno na to treba obratiti pozornost u ovo vrijeme, kada počinje školska godina, i kada djeca nakon ljetnog vremena, u kojemu se puno više kreću, sjedaju u školske klupe.
Pravilno odnosno nepravilno sjedenje na mnoge načine utječe na život djece, pa i kroz uspjeh u školi.
"Za mladi organizam kojemu je za pravilan rast i razvoj neophodno kretanje najveći je napor mirovanje, pa se već samim sjedenjem učenici umaraju. Ako sjede neudobno ili duže vrijeme ne mogu mijenjati položaj tijela, napor je mnogo veći. Brzo se javlja umor, iscrpljenost i posljedično lošija koncentracija u školi i lošiji školski uspjeh", ističe dr. sc. Ivana Pavić Šimetin, dr. med. specijalist školske medicine, pomoćnica ravnateljice za kvalitetu Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.
Što se podrazumijeva pod pravilnim sjedenjem?
"Kod pravilnog sjedenja stopala trebaju ležati punom duljinom na podu (ili podmetačima), potkoljenice i natkoljenice trebaju zatvarati pravi kut, a veći dio bedara treba biti lagano položen na sjedalu", objašnjava dr. Pavić Šimetin.
Gornji dio tijela zauzima dvije osnovne pozicije.
"Prva pozicija je kod pisanja i čitanja, kada je gornji dio tijela lagano nagnut prema naprijed, laktovi obje ruke su na radnom stolu, a podlaktice opružene na stolu tako da se pritom ne dižu ili spuštaju ramena. Stolac treba biti toliko udaljen da rub stola pada na rub stolca ili ga pokriva za 1-2 cm, a oči udaljene 30-35 cm od radne plohe.
Druga osnovna pozicija je kod slušanja (odnosno kada učenici ne pišu ili čitaju) kada se učenici odmaraju naslonjeni na naslon stolice koja treba biti nagnuta prema nazad za 1-2 cm, odnosno 5-7 stupnjeva, da bi se spriječilo klizanje tijela. U obje pozicije najvažnije je da učenici ne iskrivljuju tijelo u stranu i previše prema naprijed.
U novije vrijeme, uz ova dva osnovna položaja sjedenja, posebno se opisuje i optimalan položaj sjedenja kod rada na računalu. Odrednice tog položaja zapravo su identične odrednicama prethodno opisanog sjedenja, osim činjenice da se kod rada na računalu ne preporučuje naginjati lagano prema naprijed kao kod čitanja i pisanja već se preporučuje sjediti uspravno", objašnjava dr. Pavić Šimetin.
Treba zapamtiti da i najprirodniji položaj u kojem učenik mora izdržati dulje vremena uzrokuje umor, pa je najvažnije omogućiti učenicima redovito kretanje i učestalo mijenjanje položaja tijela. Učenike treba potaknuti i omogućiti im svakodnevnu tjelesnu aktivnosti u trajanju od najmanje 60 minuta, a neophodno je i ograničiti vrijeme koje učenici provode sjedeći pred TV ekranom, računalom i slično na najviše 2 sata dnevno, odnosno 14 sati tjedno, izuzev vremena koje provode sjedeći u svrhu učenja.
>> Djeca su nam nespretna! Kauč, čips, TV i računalo su "krivci"