Kreativci se ne rađaju, oni se stvaraju

Kako dijete potaknuti na kreativno razmišljanje? Donosimo nekoliko korisnih savjeta za roditelje

Foto: Shutterstock
Kako dijete potaknuti na kreativno razmišljanje? Donosimo nekoliko korisnih savjeta za roditelje
10.10.2023.
u 10:03
Kreativci se ne rađaju, oni se stvaraju. Svako dijete u sebi ima potencijal da postane kreativno, a na roditeljima je da mu osiguraju preduvjete za uzbudljivi, kreativnošću ispunjen život. Kako bismo doznali na koji način potaknuti dijete na kreativno razmišljanje, za savjete smo pitali Sandru Orošić Jukić, prof. pedagogije i psihoterapeutkinju
Pogledaj originalni članak

Ne rađamo se kreativni, ali razvoj kreativnosti itekako ovisi o okruženju u kojem odrastamo, i to su pokazale brojne studije koje se bave razvojem djece. No to je dobra vijest za roditelje. Jer, otkad se dijete rodi, kao da dobijete pred sobom praznu ploču koji možete na nježan način naučiti da na sebi naslika umjetnička djela u najljepšim bojama.

I još jednu zabludu želimo raskrinkati – kreativnost nije vezana samo uz umjetnički izražaj, ova vještina potrebna je da budete dobar matematičar, inventivan inženjer, odličan liječnik dijagnostičar, ali i cijenjeni shef kuhinje, najbolji keramičar ili najtraženiji frizer. Dakle, kreativnost je ključna vještina da onaj talent, koji ste dobili rođenjem, kroz svoj život možete pretvoriti u pravi dragulj.

Ako dijete od malih nogu odgajate i dopuštate mu da na kreativan način uči o svijetu oko sebe, ali da i sebe upoznaje, uspješno ste ostvarili najbolju karijeru svoga života. U svijet ste poslali kreativca, znatiželjnog duha, koji i uspjeh i neuspjeh doživljava poticajno, a ne kao mjerilo vlastite vrijednosti.

Kako dijete potaknuti na kreativno razmišljanje?

Dječju igru često povezujemo s maštom i kreativnošću, ali moderno doba i tehnološki napredak mijenjaju iskustvo i djetinjstva i igre. Jer, danas djeca oko sebe imaju mogućnosti zabave tijekom koje uopće ne trebaju koristiti niti svoju maštu niti kreativnost, sve im je servirano kroz videoigre i medije.

Stoga, naravno, ne savjetujemo zabrane i restrikcije, nego uvođenje djeteta od samih početaka u svijet kreativnog djelovanja. Ovdje važnu ulogu imate baš vi, kao roditelj i primjer koji dijete promatra čim prvi put ugleda svijet oko sebe.

Jedan od preduvjeta kreativnog izražavanja i doživljavanja svijeta oko sebe je poticajna atmosfera u vlastitu domu, kaže Sandra Orošić Jukić, prof. pedagogije i psihoterapeutkinje za djecu i mlade, koju smo pitali za savjete kako djecu od malih nogu učiti kreativnom razmišljanju.

– Sve što je taktilno, tj. ono što dijete može upoznati putem osjetila dobro je došlo! U poticajnom i sigurnom okruženju uz vođenje odraslih i omogućavanje nesputanosti te propitivanje djeteta kroz heurističan razgovor, potičemo razvoj samopouzdanja i samopoštovanja. Poruka koju šaljemo djetetu glasi: „Način na koji vidiš svijet je drugačiji od mog i upravo je zato toliko lijep!“ – savjet je pedagoginje i psihoterapeutkinje.

Važno je, kako ističe Sandra Orošić Jukić, također djeci dati više slobode i autonomije, odnosno dopustiti im katkad da rade nešto na način na koji to samo oni žele. – Prestanite živjeti u strahu da će se dijete zaprljati, ozlijediti, da neće dobiti odličnu ocjenu u školi…  I tko zna što sve još. Previše vanjskih ograničenja, koja namećemo djeci, mogu smanjiti njihovu fleksibilnost u razmišljanju i kreativnost – ističe Sandra.

I, naravno, djeci je važno osigurati resurse za kreativno izražavanje, a to je prije svega vrijeme, prostor i alati kojima mogu stvoriti ono što su zamislili. Odvojena soba ili čak samo kutak u stanu, prostor u kojem će dijete imati svoje stvari, svoja pravila i svoje vrijeme za nestrukturiranu igru, učinit će već puno za poticanje na kreativnost.

Likovnost u ulozi razvoja kreativnog razmišljanja

Foto: Shutterstock

Likovnost je jedan od načina kojim djeca mogu izraziti svoju kreativnost tj. putem likovnih oruđa i medija izraziti svoj pogled na svijet oko sebe, smatra Sandra Orošić Jukić i savjetuje da je poželjno djetetu od najranije dobi davati poticaje u smislu prilagođavanja okoline, točnije omogućiti mu nesputanost u različitim likovnim medijima.

– U tom smislu preporučujem da djetetu i kod kuće, u njegovu kutku, uvijek budu dostupne bojice, flomasteri, kolaž, vodene boje, ljepilo, škare, različiti prirodni materijali, kao što su kamenčići, grančice, različiti plodovi. Jer putem likovnog izražavanja djeca oplemenjuju, nadograđuju i harmonijski razvijaju svoju osobnost. Putem refleksivnog učenja o svijetu u kojem žive, dolaze do novih vlastitih kognitivnih spoznaja, osnažuju finu motoriku, uče promatrati svijet oko sebe na drugačiji način putem boja, odnosa, oblika. Upijaju znanja o međuljudskim odnosima, kombinatorici, estetici, općenito ljepoti koja nas okružuje – objašnjava nam pedagoginja i psihoterapeutkinja Sandra Orošić Jukić.

I za kraj, ako nemate ideja, Sandra je preporučila kreativne aktivnosti za djecu na koje ih možete potaknuti ili, čak, dok sami ne pronađu neki svoj način izražaja, i vi se kreativno zabaviti s njima.

Učimo boje i predmete, za djecu već od godinu dana

Uzmite veliki papir, različite boje papira ili kamenčića, mala drvca ili jesenske plodove, koje ste sakupili s djetetom u šetnji (kao što su kesteni, suho lišće, grančice). Od papira dopustite djetetu da ga gužva i oblikuje ručicama, a vi mu pomognite da ga zalijepi na veliki papir. Svaki put kada „fiksirate“ oblik, naglas izgovorite boju. 

Ako pak fiksirate predmete, kao kesten ili kamenčić, svaki put kada zalijepite na površinu, naglas imenujte predmet. Dijete na taj način doživljava i boju, i strukturu, ali razvija i finu motoriku i kombinatoriku, povezujući aktivnost s rezultatom, a ujedno sudjeluje u procesu stvaranja novih oblika.

Slike od kolaža, za djecu od dvije do četiri godina

Uzmite veliki papir i dopustite da dijete nacrta vlastite likove. U ovoj dobi, uz vaš nadzor, dijete već može baratati malim škaricama za papir. Dopustite mu da izreže iz kolaža oblike u raznima bojama te da uz vašu pomoć „oboji“, svoje nacrtane kreacije. Svaki izrezani oblik zalijepite na crtež.

Na ovaj način dijete povezuje oblike i boje, razvija percepciju prostora, razvija vještinu rješavanja problema, i finu motoriku.

Foto: Shutterstock

Likovi za vlastitu predstavu, već od 4. godine pa nadalje

U dobi od 4. godina pa naviše, djeca već dobro razumiju kontekst priče, ali i vješto sami stvaraju vlastite priče. Neka dijete osmisli vlastite likove i neku svoju kratku predstavu. I likove i scenografiju možete napraviti sami. UHU slagalice od papira s likom omiljenog Mario Karta oduševit će djecu, a izrađujući ih zajedno, uživat ćete u kreativnim i zabavnim trenutcima. Zajedno s vašim mališanima izraditi možete Mario Kart označivač stranica, stazu za pikule, igru pamćenja, držač za olovke. Sve što trebate napraviti je preuzeti željeni PDF, isprintati ga na običnom papiru, izrezati dijelove i uz UHU ljepilo složiti i zalijepiti prema uputama. Dobra zabava, uzbudljiv kreativni proces tijekom kojeg se razvijaju mašta, motorika, ali i  emotivna inteligencija su zajamčeni, a dijete će biti oduševljeno vremenom koji ćete provesti zajedno u stvaranju korisnih kreacija.

Zapamtite, vašeg je mališana važno potaknuti i omogućiti mu kreativno okruženje. Vaš maleni kreativac brzo uči pa ćete se uskoro začuditi koliko će se novih ideja izroditi u dječjoj glavi, a vi ćete se samo diviti kreativnom potencijalu koji je pred vama.

Foto: UHU

 

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr