Velik uzročnik stresa

Počela je panika oko božićnog shoppinga, psihologinja kaže: "Kriva je okolina, ljudi na poslu..."

Foto: Željko Lukunić/PIXSELL
Počela je panika oko božićnog shoppinga, psihologinja kaže: "Kriva je okolina, ljudi na poslu..."
15.11.2018.
u 13:42
Prof. Ljubica Uvodić Vranić kaže kako bismo se trebali prestati koncentrirati na kupnju materijalnih darova i u prvi plan staviti zajedništvo i ljubav
Pogledaj originalni članak

Ako ste ovih dana kročili barem u jedan shopping-centar, nisu vam mogle promaknuti gužve u trgovinama. Navikli smo da se izlozi trgovina kite sve ranije, no kupovina božićnih darova sredinom studenoga nešto je ipak novo i neuobičajeno. Nije rijetkost da to već sad može izazvati paniku jer mnogi misle kako neće stići kupiti sve, iako je Božić za više od mjesec dana. 

Profesorica psihologije Ljubica Uvodić Vranić kaže kako se ne bismo trebali koncentrirati na materijalne darove, nego pronaći druge načine za pokazivanje ljubavi, poput zagrljaja, šetnje, razgovora, pomirbe. Prisjetila se kako su blagdani u prošlosti bili stvar obitelji, susreta i zajedništva, a danas su sinonim za opći konzumerizam, takmičenje "tko će kupiti veći i bolji dar" te, kako kaže, kupnju ljubavi.

– Ne treba čuditi činjenica da je siječanj najtužniji mjesec jer baš tad svi računi dođu na naplatu. Ljudi se ne bi trebali opterećivati materijalnim darivanjem, a pogotovo ne pokazivati ljubav trošenjem novca. Nerijetko se radi o zajedničkom obiteljskom budžetu koji se onda troši na darove. Umjesto toga, potrebno je posložiti prioritete kako obitelj kasnije ne bi patila te kako ne bi manjkalo novca – kaže prof. Uvodić Vranić.

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL

Dodala je da sve ima svoju logiku, a trošenje novca u prosincu, čak i u studenom, ne uklapa se u tu logiku jer će se kasnije svima obiti o glavu. Ne treba misliti kako će darivanje riješiti probleme, već je bolje poraditi na odnosu s nekim: razgovarati, posjetiti osobu s kojom stalno odgađate susret i ili pomiriti se s nekim. Za ovakvo stanje ne krivi samo reklame, nego i okolinu:

Najviše utječu reklame, ali i mi međusobno utječemo jedni na druge. Na poslu, u sportskom klubu, na ulici, među prijateljima... Uvijek netko počne pričati o tome kako je dobio odličan dar, a to se počne doživljavati kao pritisak jer svi počnu razmišljati o tome što će kupiti i kako dar mora biti dobar. 

Osvrnula se i na problem "velikih" darova, odnosno očekivanja vezanih za njih. Kaže kako se svake godine zbog darova povećavaju očekivanja za iduću godinu, a zbog toga se stvara stres kod osobe koja daruje. Upravo je to najgora posljedica cjelokupnog materijalnog darivanja, odnosno manjak novca u siječnju koji je glavni uzročnik stresa.

Pojasnila je kako se općenito u životu najveći stres javlja zbog smrti bliskog člana obitelji, zatim zbog bolesti, a na trećem mjestu je gubitak posla. Gubitak posla često je popraćen i manjkom novca pa nije teško zaključiti da se sličan stres javlja i nakon kupnje darova kad je na kraju mjeseca teško "pokrpati" kraj s krajem. 

Psihologinja je zaključila da ljudi zbog darova visoko lete, no na kraju – još niže padaju.  

>> Pogledajte video sa psihologinjom Majom Vučić

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 6

Avatar HKNKRZ
HKNKRZ
14:39 15.11.2018.

Ovo je žalosno. Sve oko mene ukrašeno, na svakom koraku popusti, akcije, Sretan Božić ovo ono.... a nigdje onoga zbog čega zapravo slavimo Božić.

CR
crodux
15:05 15.11.2018.

a gdje je Mali Isus?, đaba vi kitite...dušu treba okititi blagoslovom!

TH
thu
14:41 15.11.2018.

Ne vidim problem... Ako nisi čist sam sa sobom u glavi onda te sve smeta...