DAVOR BRUKETA

Cyber moda je postala nezaobilazna na globalnoj sceni, a hrvatski startup pionir je novih trendova

Foto: Instagram
Foto: Instagram
Foto: Instagram
Foto: Instagram
Foto: Instagram
01.05.2022.
u 19:00
Cyber moda tako je postala nezaobilazna na globalnoj sceni, a velikim djelom za to su zaslužni Marija Gala Vrbanić i Filip Vajda koji stoje iza Tribute Branda. Važnost cyber mode prepoznali su na vrijeme, a o njima su pisali brojni svjetski časopisi poput Voguea, Papera i Hypebeasta i portala Dazed Digital koji ih nazivaju jednim od vodećih dizajnera cyber odjeće
Pogledaj originalni članak

Ovo nije tekst o modi nego o novoj ekonomiji čije je igralište metaverse i gdje već postoji fantastičan startup nastao u Hrvatskoj. Prije nekoliko godina kupnja digitalne odjeće koja fizički ne postoji možda nam se činila kao daleka budućnost ili pak prizor iz sc-fi filma, no zapravo, radi se o našoj sadašnjosti.

Cyber moda tako je postala nezaobilazna na globalnoj sceni, a velikim djelom za to su zaslužni Marija Gala Vrbanić i Filip Vajda koji stoje iza Tribute Branda. Važnost cyber mode prepoznali su na vrijeme, a o njima su pisali brojni svjetski časopisi poput Voguea, Papera i Hypebeasta i portala Dazed Digital koji ih nazivaju jednim od vodećih dizajnera cyber odjeće. Iako su se u hrvatskim medijima rijetko spominjali, Tribute Brand jedna je od najeksponiranijih domaćih brendova u svijetu.

Gala i Filip u modnoj industriji počeli su raditi 2016. godine, kada su pokrenuli svoj prvi brend Price on Request. Svojim kolekcijama su provocirali te su se na neki način rugali modi, no uvijek su tražili odgovore na društveno relevantna pitanja poput onog koliko pretjerana proizvodnja i kupovina takozvane ''fast fashion", odnosno ''brze mode'', negativno utječe na okoliš, ali i na ljude koji se nalaze u samoj sredini proizvodnog lanca, najčešće u zemljama Trećeg svijeta zbog jeftine radne snage.

Iako provokativna, njihova prezentacija poslala je jasnu poruku te odmah privukla pažnju pa su svoj razvoj nastavili u smjeru održive mode. Nakon što su otkrili potencijal digitalne odjeće, osmislili su novi brend koji je ubrzo postao pionir na svjetskom tržištu.

Ova grana mode svoj je procvat, za razliku od drugih industrija, doživjela za vrijeme pandemije i lockdowna kada je nastao i Tribute Brand koji šalje jasnu poruku da je digitalna moda budućnost koju trebamo prihvatiti. No kako cyber moda zapravo funkcionira?

Kod digitalnih odjevnih komada ne postoji fizička proizvodnja, pa se radi o potpuno održivom načinu proizvodnje. Nakon što svoj predmet kupite online, dizajneri ga putem 3D softvera apliciraju na fotografiju koju im je klijent poslalo. Ono što kupac dobiva je NFT, odnosno digitalni token. Radi se o limitiranim kolekcijama što vlasnicima daje ekskluzivnost jer takvi komadi koji su jednom rasprodani više se ne izrađuju.

Zanimljivo je kako su NFT-jevi u posljednjih nekoliko godina postali prave digitalne umjetnine pa je tako glazbenica Grimes svoje prodala za 5,8 milijuna dolara. S druge strane, digitalni dizajnerski predmeti imaju puno nižu cijenu od stvarnih, što na neki način dokazuje da skupocjeni komadi mogu biti dostupni svima. Tako, primjerice, možete postati vlasnici Gucci tenisica za samo 10 eura, dok je cijena stvarnih i do 2700 eura. Upravo na tome počiva cijela filozofija. Nove tehnologije, napredak i svijest o negativnim posljedicama koje modna industrija ostavlja na okoliš ključ su zašto digitalna moda nije tema budućnosti nego sadašnjosti.

Domaći kreativci koji stoje iza Tribute Branda pioniri su ovog dizajna koji polako, ali sigurno donosi promjene u modnoj industriji. Suradnja s poznatim dizajnerima poput Caroline Herrere i Jeana Paula Gaultiera samo su početak, ali i dokaz da je naša kreativna budućnost u sigurnim rukama.

Kada govorimo o Metaversu, čini se kako je industrija naučila važnu lekciju iz 2000-tih kada su društvene mreže na neki način bile ismijane, a mnogi su smatrali kako im prisustvo na njima neće biti potrebno, no pogledajte danas. Svijet se vrti oko društvenih mreža, tehnologije i inovacije, a svi koji žele opstati na tržištu, morat će se uključiti u ovu novu utrku.

VIDEO Maja Šuput javila se nakon "incidenta s haljinom": "Moja doza stresa u kojoj uživam!"

 

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.