Nikola Čelan, poznati splitski glazbenik i novinar, prijašnjih je godina imao nastupe gotovo svakog vikenda. Jedan od osnivača TBF-a i klape Libar shvatio je da će se smanjenjem gaža i krizom u glazbenoj industriji morati naći novi izvor zarade. Pomalo neuobičajeno za Dalmatince, ušao je u biznis sa sushijem, u koji se zaljubio još 2011. godine. kada ga je prvi put kušao u New Yorku.
– Bila je to all you can eat Sushi-teria s impozantnim izborom artikala i namirnica. To mi se gastroiskustvo toliko urezalo da sam tijekom svojih putovanja sljedećeg desetljeća nastavio posjećivati sushi barove i restorane gradova poput Berlina, Kopenhagena, Londona, Reykjavika, Lisabona, Porta... Shvatio sam da me nadahnjuje i veseli iskustvo sudjelovanja u izradi sushija, energija, pažnja, smirenost i posvećenost kojom chefovi pristupaju pripremi hrane. Otprije sam znao podosta o japanskoj i kulturi i duhovnosti Dalekog istoka, pa je odjednom iskustvo “prodisalo” s teorijom. Sve skupa je kliznulo kad sam se usudio probati raditi sam kod kuće i dogodilo mi se “flow” stanje. Odmah sam znao da ta djelatnost kod mene ima budućnost – kaže nam Čelan, koji je za početak posla potrošio svu ušteđevinu.
– Kako sam zadnjih petnaestak godina živio isključivo od gaža s Librom, Iskonom i u zadnjoj fazi TBF-om, ovisio sam o tržištu glazbe koje se u jednom trenutku ciklusa “ispuhalo”, ostao sam na vjetrometini gdje sam trebao odlučiti hoću li krenuti u novu potragu za nastupima na vjenčanjima i sprovodima ili pokušati nešto supstancijalnije: ako se već moram “prodat'” onda bolje da to bude s nečim drugim, primjerenim prodaji, a ne više muzikom. Obitelji su poduzetnički počeci pali traumatično, što je bilo i razumljivo, uzmemo li u obzir način na koji sam uletio grlom u jagode u surovi franšizni ugovor s globalnim brendom kao vatreno krštenje: u točno tri mjeseca “spalio” sam svoju kompletnu ušteđevinu u biznisu pri kojem sam punio – motao sushi i razvozio ga – na police triju splitskih supermarketa, u centru i na periferiji, sedam dana tjedno od 7 do 15 ili 16 sati dnevno, nekad i dulje od toga. U ta tri mjeseca imao sam jedan slobodan dan, Uskrs 2018. a iz ugovora sam ispao doslovno bez kinte u džepu, ali s iskustvom cjelodnevnog tromjesečnog profesionalnog kuhinjskog rada u proizvodnji, pripremi i prodaji proizvoda. Tog sam se ljeta ljubaznošću prijatelja prvi put okušao i kao pomoćni konobar u vrlo prometnom restoranu na otoku. Međutim, strateški svoje sam planove već tad vidio u suradnji sa splitskim Centaurusom, što se ubrzo realiziralo mojim preuzimanjem pripreme sushija za vitrinu njihove Ribarnice Brač na Poljudu, a u lipnju 2019. i svojim osamostaljenjem i otvaranjem vlastitog takeout bara u centru Splita – kaže Nikola koji je poznavajući navike svojih sugrađana, ali i želju svojih sugrađana da probaju nešto novo, počeo raznositi svoje sushije besplatno. No, bilo je tu i nepovjerenja i raznih negativnih epizoda.
– Bilo je brutalnih epizoda, u malome i javno. Izrugivanja u kuloarima, na društvenim mrežama, pa čak i rubnih prijetnji tijekom boravka u shopu na Sirobuji. Međutim predugo sam tu da bi me to zaplašilo ili pokolebalo pa sam shvatio da je to sve jedna ogromna dobrodošlica mome novom poslovnom projektu, naravno izražena na specifično splitski način. To su potvrdile narudžbe koje su buknule pet minuta nakon prve prijave u aplikaciju Dobar tek, u siječnju 2019. Sljedeća tri mjeseca doslovno nisam uspio otići normalno u WC jer sâm sam motao sushi i razvozio ga i to je bizarno stanje potrajalo sve do dolaska i uhodavanja kolegice Eve koja je uz mene i danas i jedina je “opstala” u surovim okolnostima uhodavanja nesvakidašnjeg start-up biznisa u Splitu i Hrvatskoj – iskreno će Čelan.
U ponudi ima više od 40, što standardnih a što originalnih sushi jela, sastavljenih prema vlastitom ukusu i dostupnosti najkvalitetnijih i svježih namirnica.
– Klijentela su mi kupci svih platežnih kategorija i mogućnosti, reda veličine 60 do 1000 kuna po narudžbi. Sushi je koncipiran tako da bude razumljiv svakome i najovlašnijem ljubitelju sushija, domaćem i inozemnom. Kategorije su klasične: hosomaki, futomaki, uramaki, nigiri i gunkan, uz osnovnu ponudu priloga, umaka i salata, gdje se radi o povrtnim spring-rolama i salati goma wakame od morskih algi i sezama. Meni objedinjuje najpoznatije internacionalne role poput Dragona, Philadelphije ili Californije, sve do nekih po mom izboru, specifičnih poput kombinacija tune, manga i sira ili prepržene kože lososa u teriyakiju. Sve se više posvećujemo kombinacijama setova u koje dodajemo jadransku ribu iz svježeg dnevnog ulova, role koje sam brendirao kao “omakase” tj. kuharev izbor, čak i piletinu u teriyakiju. Čim prođe ljetna vreva, posvetit ćemo se potpuno novom meniju, koji oblikujemo u skladu sa sve češćim upitima kupaca, a bazirat će se na veganskom meniju, domaćim i fusion intervencijama, chirashi zdjelama, gyozama s domaćim nadjevom, sve do sashimija i, u nekom trenutku, ramen juhama – govori splitski glazbenik koji ima još mnogo planova.
– Cilj je zadržati osobitosti “demokratske i egalitarne” ponude koja funkcionira dobro i ujedno u bliskoj budućnosti konkurirati u “skupljem” meniju na gastrosceni grada. Dosad to tehnički nije bilo izvedivo, ali s dolaskom novog kadra, poput chefa Dade Pehara koji nam se pridružio u koroni, to postaje sve izvjesnije i inspirativnije. Primarna svrha mog recentnog poduzetničkog napora nije puko preživljavanje već življenje prema vlastitom kriteriju i pod vlastitim uvjetima. Čim se potpuno ustanove i uhodaju firma i brend, ponovno ću se vratiti u većoj mjeri pisanju i, najvažnije, glazbi. Za sad je moja stvaralačka realnost snimanje jednog kantautorskog singla godišnje. Željno iščekujem dan kad ću okupiti svoj bend i s dovoljno autorskih stvari početi aktivno koncertirati. Za sada mi je koronakriza poslovno potpuno išla na ruku pa vjerujem kako ću se i stvaralački izvedbeno po njezinu okončanju ravnopravno priključiti glazbeničkom stroju i svojim starim i novim kolegama na sceni – zaključio je Čelan.
Podrška!