Kako danas stići na top-ljestvice, ili barem ponuditi svoju pjesmu radijskim urednicima da je emitiraju, pitanje je koje muči mnoge glazbenike. Iako bi se logikom moglo utvrditi da će publika i radijski urednici prepoznati neki punokrvni hit, ponekad i nije tako. Formatiranost radijskih stanica nije od neke pomoći - to je onaj slučaj kad se u programu kružno vrti zadani popis stotinjak ili više pjesama - pa mnoge nove često ostanu zapostavljene, pogotovo one s ruba alternativnog rocka i zahtjevnijih žanrova.
Vrti što gazda stavi
Dapače, radijski urednici “moraju” vrtjeti ono što gazda stavi na popis za taj mjesec ili tjedan, a pritom se izgube mnoge pjesme koje ostanu izvan radijskog etera. S tim problemom susreću se svi, od diskografa koji objavljuju singlove i albume do autora i izvođača. Tromost radijskih stanica da uvrste novu glazbu u većoj količini često nije proizvod želje glazbenih urednika, već vlasnika koji “formatiranim” pristupom žele osigurati emitiranje provjerenih hitova, a slušanost donosi reklame, i eto začaranog kruga u kojemu strada nova ili drukčija glazba.
Ne mora ona često biti ni zahtjevnija ili “bolja”, ali je činjenica da FM sustav i u svijetu prednost daje nostalgiji i provjerenim starim hitovima. Oduvijek postoji pitanje što je bilo prvo, kokoš ili jaje, a slično bi se moglo postaviti i za glazbu; stvaraju li radijske postaje (ili mediji općenito) hitove i zvijezde upornim emitiranjem ili pak hitovi nastaju negdje drugdje, a radijski programi ih nakon toga samo prihvaćaju i ponavljaju kao svoj izlaz do široke publike?
Stvaraju li mediji zvijezde ili samo od njih žive? Ako u priču uključimo i one koji nisu i ne žele biti zvijezde, ali žele da njihove pjesme čuje publika, priča se dodatno komplicira. U tom smislu Fokus je prilično demokratičan elektronički servis koji je patentirala glazbena udruga Unison kako bi izravnije povezala rad skladatelja, tekstopisaca, producenata, glazbenika i izvođača s radijskim urednicima i približila ga što većem broju slušatelja. Ključna je mogućnost da sami autori, izdavači ili izvođači na jednome mjestu, platformi Fokus, ponude svoje pjesme radijskim programima.
Kao digitalni alat koji može konkretno pomoći na terenu radijskog etera, Fokus je besplatni online servis za promociju i distribuciju novih pjesama prema hrvatskim radijskim postajama i glazbenim urednicima, nastao s ciljem jednostavnije i brže distribucije. Pomoću Fokusa, nakon unošenja podataka i glazbenog sadržaja, pomoću kanala distribucije sustava pjesma se izravno predstavlja ciljanim radijskim postajama. Tijekom 2018. godine novi alat je kroz beta-verziju uspješno testiran, a u sustav je upisano 127 novih korisnika koji su unijeli ukupno 162 izdanja.
Servis istodobno može biti koristan za oba krajnja korisnika. Urednici na radijskim postajama na uvid dobivaju presjek nove glazbe po žanrovima te ostalim specifikacijama pjesama u skladu s njihovim programskim shemama, a glazbenici, autori, izvođači i producenti mogu izravno predstaviti nove pjesme ciljanim radijskim postajama te na taj način uspješnije predstaviti svoju glazbu i možda doći do većeg broja emitiranja.
Dakako, pitanje je što će oni poslije ponuđenog od svega toga izabrati. Jedan od onih profesionalaca koji zasigurno zna kako se rade hitovi za najširu publiku, Tonči Huljić, prilično je skeptičan: “Možemo mi njima nuditi pjesme, ali oni će nakon toga opet emitirati ono što hoće. Reći će ‘hvala vam, dobili smo’, i opet po svome. Danas se glazba sluša drukčije, ljudi imaju svoje playliste na pametnim telefonima i to im je najbrži put do glazbe”.
Besplatno i nepristrano
Voditelj servisa Fokus, producent Zvonimir Dusper Dus objasnio je kako se nada da će tim servisom olakšati distribuciju nove domaće glazbe prema radijskim i TV postajama u Hrvatskoj. Dusper ističe da je servis besplatan, nepristran i jednostavan za uporabu. Platforma pruža i brojne dodatne mogućnosti, pa korisnici mogu pratiti kako je pjesma pozicionirana geografski i gdje se emitira, a radijski urednici imaju jednostavan pregled i pristup novim glazbenim izdanjima.
Booking menadžer Igor Polak mi je u jednom razgovoru istaknuo potencijalnu praktičnu dodatnu mogućnost da glazbenici i njihovi menadžeri iz pozicioniranja svojih pjesama na lokalnim radijskim postajama lakše otkriju gdje su popularniji, a gdje nisu, pa prema tome usmjere i svoje koncertne aktivnosti i moguće nastupe.
Ukratko, u situaciji kad je zbog raznih elementa koji čine cijeli proces glazbenicima teško doći do emitiranja na radijima, pa tako i do publike u eteru, Fokus je stvorio jednu od praktičnih mogućnosti kako izravnije povezati ključne sudionike priče.
Pogledajte i koncert Silente u studiju Večernjeg lista.