Lijep je osjećaj pobijediti na velikom svjetskom natjecanju kao klinac okružen trostruko starijim suparnicima. Obuzme vas zadovoljstvo jer znate da sav onaj trud koji ste uložili nije bio uzaludan, kaže mladi Brođanin Arijan Hucaljuk (25), svjetski i europski prvak u aeromodelarstvu. Tim neobičnim i kod nas pomalo egzotičnim sportom Arijan se počeo baviti kada su mu bile samo četiri godine. Njega i njegova četiri godine starijeg brata Josipa tata je vodio na aerodrom i tako su oni počeli “letjeti”.
S devet godina prvi je put nastupio na natjecanju, a s 12 je prvi put pobijedio. Na brodskom aerodromu Jelas provodio je 365 dana u godini, pa ne čudi što je u bogatoj karijeri osvojio više od stotinu medalja i isto toliko pehara. Putovao je i još putuje širom Europe, Azije i Afrike. Teško da u Hrvatskoj postoji sličan primjer sportaša koji toliko godina tako suvereno vlada europskim i svjetskim borilištima.
Kako to da se pronašao baš u aeromodelarstvu?
– Komplicirano je, ali i veoma zanimljivo ostati u zraku i tražiti ta topla strujanja koja se ne vide, nego se moraju osjetiti. Volim ptice i letenje, oduvijek sam tu na aerodromu i to je bio neki prirodan i logičan izbor – kaže Arijan.
Da je riječ o vrhunskom sportašu svjetske klase, govore njegovi rezultati i četiri naslova koje je u posljednje četiri godine osvojio u svojoj omiljenoj kategoriji F3J radioupravljanih jedrilica. Prvi je u povijesti kojem je uspjelo spojiti europski i svjetski naslov 2015. i 2016., a taj pothvat ponovio je i u idućem ciklusu, ove i prošle godine.
Svjetskom zlatu koje je u srpnju ove godine osvojio u rumunjskom gradu Brasovu, u kolovozu dodao je i europsko, ali u novoj, F5J kategoriji u bugarskoj Dupnici. Razlika je u načinu starta, s obzirom na to da se u kategoriji F3J jedrilica u zrak diže pomoću sajle, a u drugom slučaju pomoću elektromotora. Ta je pobjeda tim vrednija uzme li se u obzir da je F5J disciplina u kojoj se nikada prije nije okušao.
– Imali smo vrlo loše vrijeme, vjetar je puhao svaki dan brzinom od 10 metara u sekundi i trebalo je biti vrhunski pripremljen da se sve to izdrži. Najviše sam ih pobjeđivao na preciznosti u slijetanju, ali i u trajanju leta. Naime, jedrilica mora letjeti točno onoliko koliko je predviđeno, ni manje ni više. Na natjecanju imate 15 minuta tijekom kojih trebate što dulje letjeti, ali ne smijete prekoračiti zadano vrijeme jer dobijete kaznene bodove. Sve je to prilično teško uskladiti – objašnjava.
Na početku mu je modele radio tata, a kasnije je njegov rad i potencijal prepoznala jedna privatna tvrtka iz Bugarske, inače vodeći proizvođač zračnih jedrilica u svijetu, koja ga već 13 godina sponzorira i prati na natjecanjima. Bez te podrške ne bi mogao opstati, jer treba uzeti u obzir da je aeromodelarstvo vrlo skup sport. Jedrilice su sofisticirani proizvodi, napravljene su isključivo od karbona i jedna košta oko dvije tisuće eura.
– Događalo mi se da jedrilica ostane bez kontrole i odleti. Bilo je svega, i izgubljenih i razbijenih modela. Jednom sam u dva mjeseca razbio čak sedam jedrilica, ali ne zbog moje greške nego zbog elektronike. To vam sada izgleda smiješno, ali kada biste morali sami kupovati jedrilicu, ne bi vam baš bilo do smijeha.
Modeli su teški do dva kilograma, a raspon krila im je četiri metra. Pri startu dvojica ljudi vuku sajlu i dižu model u zrak, ili ga pak sami natjecatelji bacaju rukom. Poželjan je lagani vjetar i dobra termika kako bi što više vremena proveo u letu. Zatim treba pronaći topla strujanja zraka da biste ostali u zraku i na kraju sletjeti na označenu točku. Za razliku od Arijana koji je do kraja ostao vjeran ljubavi iz djetinjstva, Josip je upisom na fakultet zapostavio modelarstvo i posvetio se svijetu računalnih softvera.
– Među Arijanom i Josipom uvijek je bilo veliko suparništvo. Voljeli su se natjecati jedan protiv drugoga. Arijan se na kraju ipak pokazao uspješnijim, a kako ni jedan ni drugi ne podnose poraz, Josip se odlučio povući – smijući se kaže tata Milivoj.
Arijan je lani diplomirao na Fakultetu elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija u Osijeku, a sada s tatom pokušava razviti biznis s prodajom jedrilica i bespilotnih letjelica. Milivoj kaže da Arijana nikada nije zanimala ona Coubertinova “važno je sudjelovati”. Ide li na natjecanje, on želi pobijediti, a u tome mu pomažu i otac i majka.
– Za vrhunski rezultat u sportu iznimno je važna potpora obitelji. Bez toga je teško bilo što postići. Osim toga, Arijan ima karakter pobjednika! To je naslijedio od majke koja je jako uporna, puno mu pomaže i nikada se ne predaje. Prenijela je na njega te svoje osobine i on zato priznaje samo pobjede. Drugo mu je mjesto jednako bezvrijedno kao i četrdeset drugo – ponosno je zaključio Milivoj.
>> Pogledajte video - Turisti snimili opasne vratolomije u napuštenim hotelima na jugu Jadrana
Slavonski Brod je oduvijek imao talentirane ljude i u zrakoplovstvu. Naravno najbolji je bio slavni pilot Stjepan Martinašević o kojem se jako malo ili nikako ne piše...Neka mu je vječna slava !