U utorak 16. lipnja, na terasi zagrebačkog hotela As od 12.30 održat će se svečana projekcija dokumentarnoga filma “Pariz – Moskva via Palermo”, autorski rad Andreja Maksimovića, uz medijsko partnerstvo Večernjeg lista, o pomalo zaboravljenoj, ali jednoj od najvećih utakmica hrvatske reprezentacije u povijesti.
Film je posveta našim nogometnim junacima iz Palerma, pobjedničkoj hrvatskoj momčadi koja je 16. studenoga 1994. u kvalifikacijskoj utakmici za plasman na Euro svladala tadašnje svjetske doprvake Talijane s 2:1.
Nedostaje takvih projekata
– Nakon sudjelovanja u ideji o filmu o zlatnoj medalji hrvatskih rukometaša u Atlanti 1996., nakon što sam 2017. napravio film o utakmici Croatia – Partizan 5:0 te nakon što sam za Večernji list radio produkciju Večernjeg presinga s Igorom Štimcem u vrijeme SP-a u Rusiji, na valu svega toga shvatio sam da nedostaje takvih projekata o hrvatskom nogometu. Tada je moj izbor postao Palermo, prva velika službena pobjeda hrvatske reprezentacije – kazao nam je autor filma Andrej Maksimović i dodao:
– U realizaciju toga krenuo sam početkom rujna prošle godine s ambicijom da se film prikaže na 25. godišnjicu utakmice, 16. studenoga, međutim, kako smo taj dan svi bili fokusirani na utakmicu Hrvatska – Slovačka, za plasman vatrenih na EP, a koji dan poslije Večernji list radio je spektakularnu promociju Modrićeve autobiografije, odlučio sam sve prolongirati za povoljan datum ove godine.
Zašto ste se odlučili baš za 16. lipnja?
– Zato što se dan nakon naše svečane promocije, dakle 17. lipnja, obilježava 27 godina od primanja HNS-a u Uefu, na temelju čega smo postali službeni sudionici europskog nogometa – ističe Andrej Maksimović.
Tko je sve radio na filmu?
– Moja je ideja, ja sam redatelj, Vladimir Milinović je izvršni producent, kreativna savjetnica na scenariju je Ivana Kovač, kreativni asistent Andrija Kačić Karlin, glavni montažer filma je Goran Dejanović, a glavni snimatelj Tomislav Hećimović. Od izravnih protagonista, onih koji su nastupili u Palermu, u filmu govore Igor Štimac, Aljoša Asanović, Robert Prosinečki, Davor Šuker, Zvonimir Boban te, naravno, Miroslav Blažević, tadašnji izbornik, koji zbog suspenzije Uefe nije vodio momčad u toj utakmici. Korištene su iz arhive izjave Tomislava Ivića koji je vodio momčad, sniman je tadašnji glavni tajnik HNS-a Duško Grabovac te Zdravko Mamić, zbog okolnosti incidenta u Auxerreu, u klupskoj utakmici Auxerre – Croatia, nakon koje je Blažević bio kažnjen.
Od novinara govore Predrag Jurišić, koji je bio na toj utakmici, te Ognjen Naglić i Robert Matteoni. Kako su to bila i turbulentna politička vremena, da se utakmica igrala za vrijeme rata, a uzvrat je bio 8. listopada 1995., dakle, dva mjeseca nakon Oluje, o tom kontekstu u filmu govore dvojica novinara, Mladen Maloča i sadašnji kolumnist Večernjaka Mirko Galić. Također, u filmu govori i sadašnji izbornik reprezentacije do 20 godina Ognjen Vukojević, koji se prisjeća kako je kao 11-godišnjak gledao tu utakmicu. Film se zove “Pariz – Moskva via Palermo”, kako bismo naglasili zamašnjak pobjede u Palermu za naše najveće nogometne uspjehe, a Vukojević je bio dio Dalićeva stožera na SP-u u Rusiji.
Koje su vam sekvence filma posebno zanimljive?
– Posebno je zanimljivo bilo opažanje Zvonimira Bobana o pripremi za tu utakmicu, a zanimljivo je poentirao i Davor Šuker, koji nas podsjeća kako, za razliku od sportaša u drugim sportovima, najbolji hrvatski nogometaši, svi odreda u velikim klubovima, četiri godine nisu imali prilike nastupati u službenim kvalifikacijskim utakmicama, niti na velikom natjecanju. Neki od njih imali su prilike nastupati na SP-u 1990., a na sljedeće natjecanje išli su tek 1996., na Euro u Englesku – ističe Maksimović.
Ekskluzivno na vecernji.hr
Kada će i gdje film biti dostupan gledateljima?
– Nakon svečane projekcije u Asu, za 60-ak uzvanika, među kojima će biti i sudionici utakmice, te vodeći ljudi HNS-a, film će za desetak dana biti dostupan ekskluzivno na portalu Večernjeg lista, koji je, uz HNS, naš ključni partner. Film traje 40-ak minuta – kaže Maksimović.
Velika smo sportska nacija, ali nam nedostaje više sportskih dokumentaraca. Zašto je to tako?
– Dokumentaristika je u svijetu tek u posljednjih šest-sedam godina dobila značajniji prostor. Riječ je uvijek o financijama. To prije svega moraju raditi entuzijasti. Ne kažem da oni to rade bez financijske koristi, ali proporcionalno trudu, detaljima, utrošenom vremenu, broju suradnika... ne možete od toga živjeti. Država bi trebala to motivirati, legalizirati tako da primjerice HAVC, HTV, HOO... moraju uzeti određenu kvotu sportskih filmova. Dakle, trebaju se stvoriti uvjeti da ljudi koji na tome rade znaju da će od toga moći pristojno živjeti – zaključio je Andrej Maksimović.
>>>> Pogledajte luksuzni kamp vatrenih na EURU 2020.