Operativni programi čije je finalne nacrte Vlada Republike Hrvatske predala Europskoj komisiji u utorak daju odgovor na pitanje koje si od 1. srpnja 2013. godine postavljaju mnogi građani Hrvatske: kada će konačno početi gradnja tih velikih projekata financiranih iz fondova Europske unije?
Izbori potkraj 2015.
Većina od 41 velikog projekta zbirno nabrojenog u operativnom programu počinje se graditi tek u drugoj polovini 2015. i u 2016. godini, dakle na kraju mandata aktualne vlade ili za vrijeme neke buduće vlade, budući da se krajem 2015. održavaju parlamentarni izbori. Pravi zamah u izvođenju velikih projekata financiranih novcem iz glasovitih fondova EU Hrvatska će osjetiti tek dvije do tri godine nakon što je ušla u Europsku uniju.
Ne računajući velike projekte iz europskog proračuna za 2013., poput obnove pruge Dugo Selo – Križevci, koja također još nije ušla u fazu izgradnje nego se ponavlja natječaj za ugovaranje radova, prvi veliki projekt koji će se početi graditi iz fondova EU u financijskoj perspektivi 2014. do 2020. bit će modernizacija Zračne luke Dubrovnik. Operativni program predviđa da će radovi na tom projektu početi u prvom kvartalu 2015., a da će biti završeni u posljednjem kvartalu 2019. godine.
Prema podacima iz prezentacije Ministarstva regionalnog razvoja i fondova EU, vrijednost tog projekta jest 1,6 milijardi kuna. U 2015. hrvatska Vlada predviđa početak radova na trima projektima izgradnje centara za gospodarenje otpadom u Biljanima Donjim, Lećevici i Piškornici.
Prvi veliki projekt financiran novcem iz fondova EU u Zagrebu bit će izgradnja Centra kompetencije za translacijsku medicinu dječje bolnice Srebrnjak, a drugi veliki projekt u Zagrebu bit će izgradnja regionalnog vodoopskrbnog sustava Zagreb – istok.
Veći projekti prometne infrastrukture u Zagrebu, poput ulaganja u integrirani javni prijevoz, neće početi prije drugog tromjesečja 2018. ni završiti prije kraja 2020. godine.
Početak izgradnje prvog velikog projekta EU u Vukovaru, ulaganja u vodoopskrbni sustav, predviđen je za kraj 2016. godine.
Kad je riječ o ulaganjima u nacionalni obrazovni projekt “e-škole”, također je predviđeno da završi tek krajem 2020. godine.
Modernizacija pruge
Od 41 velikog projekta navedenog u Operativnom programu “Konkurentnost i kohezija”, deset ih se počinje graditi 2015., među njima i vodoopskrbni sustav u Velikoj Gorici, dvadeset jedan 2016., poput cestovne veze do južne Dalmacije, četiri 2017., poput modernizacije pruge Vinkovci-Vukovar te šest 2018. godine, poput integriranog prometnog sustava u Zagrebu i okolici. (Projekte pogledajte u Infografici)
41 projekt od 2014 do 2020 ?!?! Pa da smo imali sposobne politicare mogli smo sami svake godine pokretati 40tak ovakvih projekata.