Kolumna

Ako 5. 8. bude samo dan za sućut prema svim žrtvama rata, onda to vrijedi i za datum 8. 5.

Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
Polaganje vijenaca i govori Milanovića, Plenkovića, Jandrokovića i Gotovine u Kninu
Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
Polaganje vijenaca i govori Milanovića, Plenkovića, Jandrokovića i Gotovine u Kninu
Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
Polaganje vijenaca i govori Milanovića, Plenkovića, Jandrokovića i Gotovine u Kninu
Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
Polaganje vijenaca i govori Milanovića, Plenkovića, Jandrokovića i Gotovine u Kninu
Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
Polaganje vijenaca i govori Milanovića, Plenkovića, Jandrokovića i Gotovine u Kninu
16.08.2020.
u 18:30
Nedosljednost unosi zbrku u misli, djela i emocije, ona nas uništava i opet ubija
Pogledaj originalni članak

U vijek postoji mogućnost da netko do sada još nije pročitao riječi koje ću zato opet prepisati: “Nije glavna težina pitanja u tome kako žaliti žrtve vlastite zajednice i kako prepoznati krivnju druge zajednice. Hrvati i Srbi, katolici i pravoslavni, muslimani i drugi pred težim su moralnim pitanjem: Kako žaliti žrtve druge zajednice, kako priznati krivnju u vlastitoj zajednici? A zatim: Kako okajati krivnju, kako zadobiti oproštenje Božje i ljudsko, mir savjesti i pomirenje među ljudima i narodima? Kako započeti novo doba osnovano na pravednosti i istini?”

Vlastiti stav prema sadržaju ili emocija potaknuta nekim riječima kod mnogih ljudi ovisi o tome tko ih je izrekao. Za citirane rečenice ja sam uvjeren da imaju univerzalnu snagu. Zato čitatelju kojem su one možda do sada bile nepoznate predlažem da ih ponovno pročita i zauzme prema njima vlastiti stav ne znajući im autora. Neka o njima razmišlja u kontekstu “naših” ratova koje, opći je dojam i činjenica, nismo u stanju završiti i zaključiti ni 25, ni 75 godina od njihova prestanka. A tek onda neka ispita utječe li na prihvaćanje ili odbijanje tih rečenica ikako činjenica da su prepisane iz pisma koje je u svibnju 1995. godine, u povodu 50. godišnjice završetka Drugoga svjetskog rata, objavila Hrvatska biskupska konferencija s potpisima svih hrvatskih biskupa.

Video: Gotovina, Plenković, Reiner, Milošević u Kninu

Naknadno pročitavši te riječi, ja sam osjetio ugodno iznenađenje, utoliko više što one proteklih desetljeća nisu zaživjele kao načelo u djelovanju i propovijedima većine hrvatskih biskupa kad je riječ o ratovima i prevladavanju zla i ljudskih patnji koje oni stvaraju i donose. One nisu crkvena zapovijed, ali su dobrodošao putokaz i upravo s obzirom na to tko ih je napisao i potpisao, mislim da imam pravo uzimati ih kao mjerilo kršćanske i ljudske ispravnosti onoga što danas izgovaraju ti isti biskupi ili njihovi nasljednici. A isto tako i političari.

I zaključujem da su ovoga kolovoza u Kninu i govori političara, a osobito onaj hrvatskog premijera i predsjednika HDZ-a Andreja Plenkovića, kao i propovijed nadbiskupa Barišića, bili u dobroj mjeri na tragu te biskupske preporuke iz 1995. godine. U svibnju 1995. biskupsko je pismo također progovorilo o našoj nesposobnosti zaključivanja jednog rata, što izaziva drugi. Upravo su oni u izravnu vezu doveli prošli Drugi svjetski i tada još trajući Domovinski rat potpisavši sljedeće: “Suprotni stav prema žrtvama rata koji se kod nas sustavno i službeno provodio kroz pedesetak godina, po kome su žrtve samo na jednoj strani, a krvnici samo na drugoj strani, raspaljivao je osvetničke misli i nakane, o čemu tako tragično svjedoče i sadašnje žrtve rata nametnutog Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini. Tako naše ratno poglavlje nije završeno pred pedeset godina, kao kod drugih naroda.

Duhovi se nisu razoružali...” Najmanje je važno što ja mislim i osjećam kada čitam što je ove godine 5. kolovoza propovijedao sisački biskup Košić. Ali, riječi koje je u svibnju 1995. domislila i potpisala katolička crkvena hijerarhija u Hrvatskoj o težini i važnosti “žaljenja žrtava druge zajednice i priznanja krivnje u vlastitoj zajednici” kao i o “raspaljivanju osvetničkih misli i nakana” stavom da su “žrtve samo na jednoj, a krvnici samo na drugoj strani” itekako mi mogu poslužiti kao mjerilo za prosudbu sljedećih, međusobno kontradiktornih Košićevih rečenica: “Našim braniteljima i svima nama ne smeta što se u javnosti iznose i stradanja druge strane jer svaki će čovjek zaplakati kad vidi patnju malih i nevinih ljudi, staraca, žena i djece. Međutim, svima nama smeta što se namjerno umjesto patnji naših hrvatskih ljudi koji su trpjeli 4 godine zvjerska zlodjela onih koji su izveli agresiju na Hrvatske iznose patnje koje su 4 dana trpjeli oni koji su bili uz okupatore.”

Nedosljednost unosi zbrku u misli, emocije i djela, ona nas uništava i ubija. Ona je jedan od glavnih uzroka što duhovi nikako da se razoružaju. Pritom nipošto ne mislim samo na crkve i njihove biskupe. Nakon ovogodišnje kninske proslave koja je napokon bila oplemenjena snažnim notama priznanja i sućuti i za patnje one druge, u ratu pobijeđene strane, mogle su se čuti zamjerke predsjedniku Milanoviću što je jasno izrekao da je 5. kolovoz dan koji se slavi. Da se mene pita, ja bih sve ratove u prvom redu komemorirao i sve obljetnice bitaka, pobjeda i poraza pretvorio u oplakivanje zajedničkih jada i nesreća koje rat svima donosi. Ne jedanput isticao sam kao primjer Ratni requiem Benjamina Brittena. Na praizvedbi djela 1962. godine, u novoj katedrali u Coventryju podignutoj na mjestu stare koju su 1940. razorili njemački bombarderi, engleski tenor i njemački bariton rame uz rame pjevali su stihove Wilfreda Owena u kojem je taj pjesnik i vojnik poginuo u Prvome svjetskom ratu nedvosmisleno izjednačio jad i nesreću vlastite pogibije i svojih sunarodnjaka s onom ubijenih neprijatelja.

Stoga i od tih kritičara zahtijevam samo dosljednost. Ako datum 5. 8., hrvatski Dan pobjede i sloma velikosrpske politike, agresije i okupacije, bude u prvom redu ili čak isključivo samo komemoracija uz ispriku i sućut prema svim žrtvama, onda to mora biti i 8. 5., Dan pobjede nad nacizmom i fašizmom. I taj dan ima biti komemoracija u kojoj će antifašistički pobjednici žaliti i suosjećati sa svima koje je ubila njihova strana, kako krivima, tako i nedužnima. Onda se i tog dana treba čuti i za patnje druge strane, osobito još uvijek živih svjedoka, djece iz kolona križnih putova kao i djece i unuka pobijenih očeva i djedova, bilo krivih bilo nedužnih. Ili su u Hrvatskoj poput čudnovatih kljunaša rijetki ljudi koji mogu jednako slaviti obje ove pobjede, a s jednakim pijetetom i sućuti žaliti za svim žrtvama, priznati i okajati sve zločine i svaki rat demitologizirati kao opću, svima zajedničku i neželjenu nesreću?

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

DO
domagoj1492
21:42 16.08.2020.

Neki su popušili u ratu, i sad bi da se oplakuju njihove žrtve. Nisu imali volje za oplakivanja kada su bili jači i kada su razarali Vukovar.

SP
Spiro
00:13 17.08.2020.

Zašto predstavnici hrvatskih Srba ne kažu jasno da je Srbija izvršila brutalnu agresiju i da je to uzrok rata? Svako iskazivanje počasti hrvatskim žrtvama bez toga je potpuno licemjerno. Treba komemorirati svaku žrtvu jer je svaki zločin zločin bez obzira koja strana ga je počinila, ali svakako treba napomenuti i brojke da se jasno vidi da su zločini agresora višestruko brojniji. 5.8. je Dan pobjede i Domovinske zahvalnosti i kao takvog ćemo ga slaviti dok je god svita i čovika.

NE
neboiznadzagreba2
19:23 16.08.2020.

5.8. I 8.5., kao da riječi mama,tata, ljubav, pobjeda, poraz pretvorimo u brojeve iza kojih ništa ne stoji i kažemo da mi to slavimo, ta nije Hrvatska još pokojnik da komemorira sebe i svoje pobjede, žaluje u dan radosni; Dan pobjede je ono što mu ime kaže i obilježava se prigodno a ne komemorira. Ovo rušenje spomenika, prepuštanje zaboravu herojstva, vrednovanje osoba i zbivanja u maniri plitke političke korektnosti neće, nadam se, zaživjeti jer ćemo, u protivnom, i Leonidu obilježitii tek kao tamanitelja Perzijanaca i kralja Sparte, jedne nedemokratske države, i tražiti da se Grci ispričaju Irancima.