Ministrica kulture Andrea Zlatar Violić učinila je sve da Ana Lederer ne postane intendantica HNK-a u Zagrebu po treći put. Dva puta nije prihvatila većinsku odluku Kazališnog vijeća za novi Ledereričin izbor, iako je intendantica osigurala i podršku gradonačelnika Milana Bandića. Stoga je ministrica predložila dopune Zakona o kazalištu po kojemu iz procedure izbacuje zagrebačkog gradonačelnika, a mandat intendanta HNK-a u Zagrebu ograničava na samo dva mandata. Što o toj huremskoj proceduri misli Ana Lederer?
Je li točan dojam da se Zakon o kazalištu mijenja samo zbog Ane Lederer, jer samo intendant HNK-a u Zagrebu smije biti intendant najviše dva mandata?
Da, u kazališnim kuloarima ovaj prijedlog već je dobio podrugljiv naslov „kako smijeniti Anu Lederer“, jer se ograničenje mandata odnosi samo na HNK u Zagrebu. Neuspjeh u instaliranju svoga kandidata kojega Kazališno vijeće nije izglasalo, ministrica Zlatar Violić očito je osjetila kao povredu osobne taštine. Ovim nacrtom samo želi ozakoniti svoje političko nasilje i ne shvaća da čini nešto što hrvatskoj kulturi i demokratskim procedurama općenito nanosi dalekosežne posljedice. Zakon bi trebao stvoriti preduvjete za prijeko potrebno restrukturiranje hrvatskoga kazališta, što smo od nacrta i očekivali, a bavi se isključivo procedurom izbora intendanta. Morao mu je prethoditi dijalog sa strukom, ali mišljenje struke kreatore nacrta ne zanima.
Grad Zagreb za financiranje HNK-a daje 49 posto sredstava, a sada njegov gradonačelnik ostaje bez utjecaja na izbor intendanta HNK-a. Je li to opcija SDP-ovog kandidata za gradonačelnika Zagreba Rajka Ostojića?
Ministričine izjave kako „Bandić neće više odlučivati o HNK“ samo su puko politiziranje pri čemu namjerno izostavlja ključnu činjenicu kako je gradonačelnik u zadnja dva natječaja samo potvrdio mišljenje struke odnosno Kazališnog vijeća. I mene zanima hoće li to podržati dr. Rajko Ostojić, bude li izabran za gradonačelnika. Kada se 2006. g. donosio Zakon o kazalištima upravo je SDP inzistirao da grad Zagreb, kao suosnivač i suvlasnik koji financira HNK u Zagrebu s 48 milijuna kuna, aktivno sudjeluje i u izboru čelne osobe institucije, što je u konačnici uvaženo i to u vrijeme kada je na nacionalnoj razini bila vlast druge političke orijentacije.
Ako ministrica sama Vladi predlaže intendanta HNK u Zagrebu, hoće li i sama platiti troškove HNK-a?
Kao prvo, ovaj prijedlog nije sukladan načelu Ustava Republike Hrvatske o zajamčenom pravu na lokalnu i regionalnu samoupravu. Kada bi takav i prošao, Zagreb bi postao jedini hrvatski grad koji je isključen kao partner u ingerencijama, kako izbora intendanta, tako i donošenja svih bitnih odluka vezanih za funkcioniranje kazališta. Preostala bi mu samo obaveza da sa 48 milijuna kuna financira rad HNK, a da o trošenju toga novca odlučuje netko drugi. Ministrica ponovno obmanjuje ne samo hrvatsku javnost nego i Vladu, navodeći kako „nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu RH.“
Zašto je ministrica Andrea Zlatar Violić tako uporno protiv vaše kandidature za treći mandat intendantice?
Većinu predstava u proteklih sedam godina nije gledala, jer se rijetko odazivala na naše pozive, a otkad je ministrica nazočila je samo premijeri Ljubavnog napitka, što jasno pokazuje kakav je njezin stav prema umjetnicima središnje nacionalne kuće. Smatram da nema legitimitet ocjenjivati nešto što uopće ne poznaje, a iz njezinih izjava jasno mi je da moj program nije ni pročitala. No, glavni razlog ministričina animoziteta shvatila sam nakon intervjua njezina supruga Božidara Violića u kojem je izjavio kako mu „žena ne može srediti režiju u HNK.“
Je li vikanje buuuu igdje u svijetu kriterij umjetničke izvrsnosti?
Nigdje u svijetu to nije kriterij umjetničke izvrsnosti. Nedavno sam na premijeri Marthalerove režije Handela u Zurichu uživala u glasnoj podjeli publike na oduševljene i ogorčene. U europskim teatrima uobičajeno je da publika istovremeno viče buuu i bravo, kao što je bilo na našoj Aidi. Redatelja Kovalika pozvali smo želeći drukčiju interpretaciju Aide, a ne tzv. tradicijsku slikovnicu s devama i slonovima za turiste, koja nikoga neće uznemiriti.
Zašto ste se pridružili sindikalnom prosvjedu protiv smanjenja plaća u HNK-u?
Zato što apsolutno stojim iza svojih umjetnika i djelatnika te potpuno razumijem njihovo razočaranje lažnim obećanjima da im se neće smanjiti ionako skromne plaće. Na žalost, mislim da su jako zakasnili, jer još u veljači 2012. u Narodnim novinama objavljeno je smanjenje plaća i naknada, davno prije početka pregovora.
Je li HNK već kažnjen zbog vašeg rata s aktualnom ministricom?
Ne mislim. Plaće nisu smanjene samo HNK-u nego i drugim kulturnim institucijama. Ako je to rat, svakako smo u neravnopravnom položaju, jer ministrica govori s pozicije moći. Sudeći prema nedavnom intervjuu, shvatila sam da me krenula bespoštedno umjetnički, poslovno i osobno dezavuirati. Posebno ciničnim smatram ministričino prozivanje moje tobožnje rastrošnosti, sugerirajući kako je sveukupni trošak premijernih domjenaka u obljetničkoj 150. sezoni moja osobna reprezentacija. Naravno da su domjenci pokriveni iz vlastitih prihoda, a ne novcem poreznih obveznika.
Na kraju, želim reći kako se odavno ne borim za intendantsku fotelju, već se načelno suprotstavljam političkom nasilju najgore ministrice kulture u novijoj hrvatskoj povijesti. Kao što mi je odavno jasno i to, da bi njezina koncepcija za HNK bila pogubna, od raspuštanja ansambala pa do svega onoga što je ispisano u programu njezina kandidata.
Zalosno da "drugarica" Violic-Zlatar moze svojim odlukama utjecati na gdju. Lederer. To je nas osnovni problem, dok konacno "drugovi i drugarice" sa svojim post-komunistickim mentalitetom i postupcima ne sidju sa scene vlasti/ politike. Drugarica Zlatar je tragedija hrvatske kulture. Takve nesposobnosti i inzistiranja iskljucivo na nacelu "podobnosti" nismo vidjeli od 1980-tih godina.