upitna monetizacija

Stotine kilometara autocesta bez uporabne dozvole!

Foto: Borna Filic/PIXSELL
Stotine kilometara autocesta bez uporabne dozvole!
04.10.2014.
u 19:30
Osim što 350 kilometara autocesta nije upisano u zemljišne knjige, neke dionice nemaju ni status javnih cesta
Pogledaj originalni članak

Na stotine kilometara od ukupno 1040 kilometara autocesta koje Vlada namjerava dati u koncesiju nema ishođene uporabne dozvole. Zbog toga ti dijelovi autoceste ne mogu ni ići u koncesiju pa bi projekt od kojeg država očekuje oko 3 milijarde eura mogao vrlo lako propasti. Naime, ti dijelovi autocesta bez uporabne dozvole nemaju još formalni status javnih cesta, odnosno autoceste pa onda ne mogu ni biti dane u koncesiju. Savjetnici koje je angažirala Vlada u svom izvještaju nazvanom Monetizacija javnog duga vezano za društva HAC i ARZ iz srpnja 2013. upozorili su na taj problem koji još uvijek nije riješen.

Malo s koncesijom, malo bez

– Pregledali smo i popis uporabnih dozvola što su ih dostavili HAC i ARZ koje se odnose na cestovnu mrežu. Unatoč našim upitima, nisu nam dostavljene valjane uporabne dozvole za svaku pojedinačnu dionicu ceste do dana sastavljanja ovog izvještaja – navode savjetnici. Nadalje, navode da se postojanjem uporabne dozvole dokazuje da je dionici ceste dodijeljen status autoceste pa predlažu pribavljanje svih relevantnih uporabnih dozvola za potrebe pripreme sobe podataka u Fazi 2 transakcije.

– Navedeno je osobito značajno da bi se utvrdilo jesu li sve dionice ceste ishodile status javnih cesta, odnosno autocesta, te su time prikladne za davanje u koncesiju. U protivnom bit će potrebno ishoditi uporabne dozvole tamo gdje nedostaju, odnosno izuzeti dionice za koje nije ishođena uporabna dozvola iz buduće koncesije – stoji u izvješću. S obzirom na to da HAC i ARZ još uvijek nisu ishodili nedostajuće uporabne dozvole i neće to uspjeti do početka sljedeće godine kad Vlada namjerava potpisati koncesijski ugovor, iz koncesije bi se morale izuzeti dionice koje nemaju uporabnu dozvolu. U tom slučaju koncesija bi bila suluda. Večernji list je u posjedu dokumentacije o uporabnim dozvolama HAC-a, koja otkriva da je najveći problem na autocesti A4, Zagreb – Goričan, na kojoj bi dionice od Ivanje Reke do Komina bile izvan koncesije jer nemaju uporabnu dozvolu, a dionice do Varaždina u koncesiji (imaju uporabnu dozvolu). No dionica od Varaždina do Čakovca nema uporabnu dozvolu, a autocesta do Goričana ima. Na autocesti prema Pločama, primjerice, dionica od Zadra 2 do Benkovca i prateći uslužni objekt Nadin nemaju uporabnu dozvolu. Za njih je izdana privremena uporabna dozvola, no istekla je još 2004. i konačna još nije ishođena. Brojne dionice i objekti na autocestama vode se da imaju privremene uporabne dozvole, ali su one izdane još sredinom 2000-ih i odavno su istekle. Jedan od brojnih primjera je i lijeva cijev tunela Mala Kapela, a ima ih i na ostalim autocestama. Upućeni objašnjavaju da dijelovi autocesta još nisu dobili uporabne dozvole uglavnom zbog neusklađenosti s glavnim projektima.

U HAC-u bez odgovora

Problem uporabnih dozvola tako je dodatno doveo u pitanje davanje autocesta u koncesiju, nakon što je Večernji list nedavno otkrio da oko 350 kilometara autocesta nije upisano u zemljišne knjige kao vlasništvo RH. A prema Zakonu o koncesiji, postupak davanja nekretnine u koncesiju ne smije započeti prije no što se riješe imovinskopravni odnosi. Iako u Ministarstvu prometa tvrde da se ta odredba Zakona ne odnosi na koncesioniranje već izgrađenih autocesta, pravni stručnjaci, među kojima je i SDP-ov saborski zastupnik Peđa Grbin, smatraju suprotno jer se nigdje u Zakonu ne navodi da se ta odredba ne odnosi na koncesioniranje već sagrađenih objekata. Iz HAC-a su nam poručili da će se o problemu uporabnih dozvola očitovati u ponedjeljak. Iz Ministarstva prometa pak tvrde da su autoceste koje nemaju uporabnu dozvolu već stekle status javnog dobra jer su građene prije stupanja na snagu Zakona o cestama iz 2011., no tvrde i kako će prije davanja u koncesiju imati uporabnu dozvolu. 

>> Evo zašto koncesionar ipak može zaraditi na autocestama 101, a ne 20 milijardi kuna

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 20

NE
Neonacionalist
19:56 04.10.2014.

Tzv.monetizacija što je uljepšani izraz za prodaju autocesta koje smo sami izgradili je posve neisplativ potez, naravno momentalno to donosi 3 milijarde kojima bi vladajuči pokrpali proračunske rupe i deficit ali dugoročno gubimo znatno više novca ali tko od naših vlastodržaca razmišlja dalje od idučih izbora .

BE
belimo
20:06 04.10.2014.

To što nemaju uporabne dozvole nije ih nimalo omelo da naprave derneke oko otvorenja svake dionice i da utrpaju svaki puta kojekakve uhljebe...A isto tako nitko nije niti pomislio da ne naplačuje autoceste dok ne ishoduju uporabnu.

YB
ybro
19:53 04.10.2014.

Smije li se naplatiti cestarina za nešto što "ne postoji"?