od kuda razlika

Cijena nafte pala na 82 dolara po barelu: Stručnjak objasnio zašto zbog toga odmah ne točimo jeftinije gorivo

Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL
Od ponoći niže cijene goriva na benzinskim postajama
Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL
Od ponoći niže cijene goriva na benzinskim postajama
Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL
Od ponoći niže cijene goriva na benzinskim postajama
Foto: Pixabay/Ilustracija
benzinska
22.09.2022.
u 21:02
Pojašnjava i da je cijena barela pala zato što je ponuda nadmašila potražnju
Pogledaj originalni članak

Barel nafte jučer je na tržištu SAD-a bio oko 82 dolara, što je pad od čak 33 posto u odnosu na lipanj kad je barel bio 123 dolara. Daleko je to i ispod 130 dolara po barelu koliko je bio nakon eskalacije rata u Ukrajini, kada su svi strahovali da je barel jeftiniji ispod 100 dolara stvar prošlosti, a da bi kao posljedica litra benzina mogla dosegnuti i 20 kuna po litri bez intervencije države.

No kako to da se takav značajan pad cijena ne odražava odmah na Hrvatsku pa na benzinskim postajama ne točimo odmah jeftinije gorivo (dizel je još uvijek 12,29 kn po litri, a benzin 10,58 kn) i zašto se naše cijene vežu za, takozvano, mediteransko tržište, odgovorio je enerfetski stručnjak i profesor na Rudarsko-geološko-naftnom fakultetu prof. dr. sc. Igora Dekanića za RTL.

"Naše se cijene vežu za mediteransko tržište zato što naše kompanije naftne derivate uvoze s mediteranskih tržišta, a to je nafta iz talijanskih rafinerija, dijelom i grčkih, možda i bugarskih. To je Mediteran i otud razlika. Pritom mediteranska tržišta, koja su prerađivačka, kasne za onime što mi gledamo kao cijenu barela na londonskoj robnoj burzi sirove nafte. To je pomak (ili kašnjenje op.a) od dva do tri tjedna. Nafta, koja je oko 90 dolara, na mediteransko tržište doći će za tri tjedna", rekao je prof. Dekanić.

Ipak, ako je nafta na robnoj burzi u Londonu ispod 90 dolara po barelu, to ne znači da će se ta cijena zadržati narednih nekoliko dana. Nafta je burzovna roba, cijena se mijenja iz sata u sat, pa opet nitko ne može jamčiti da će se ovakva cijena barela zadržati narednih tjedana. "A i ne zna se tko je kupio naftu po toj cijeni, je li to Shell, Crodux, netko treći", kaže Dekanić.

Pojašnjava i da je cijena barela pala zato što je ponuda nadmašila potražnju. "S druge strane, cijene na robnim burzama korigiraju se na bazi očekivanja, a očekivanja su takva da će potražnje biti manje zbog sve veće inflacije i najave recesije. I to je glavni razlog pojeftinjenja", kaže naš sugovornik.

Na pitanje može li Hrvatska u kraćem roku proizvesti više nafte, kaže: "Ne možemo u kratkom roku proizvesti više nafte, za to treba dodatna ulaganja, nove bušotine i tek ako su bušotine 'pozitivne', morali bi intenzivirati utiskivanje CO2 u ležišta kako bi donekle povećali iscrpljivanje. Sve su to dugotrajni procesi, tako da ne možemo brzo povećati proizvodnju. S određenim vremenskim odmakom i uz određena ulaganja, proizvodnja se može nešto povećati, ali treba imati na umu i javno mnijenje oko pokretanja ciklusa istraživanja nafte i plina, a onda i proizvodnje. Koliko bi javnost bila time sklona, ne znam".

NEOPOREZIVE NAKNADE

Rast plaća bitno sporiji od inflacije: Vlada ne namjerava smanjivati porezno opterećenje, potiče isplatu većih regresa, bonusa...

Granica za neoporezive prigodne nagrade, u koje ulaze božićnica i regres za godišnji odmor, povećava se tako s 3000 na 5000 kuna godišnje, ali uz to se svakog radnika može nagraditi i sa 7500 kuna bonusa. Dosad je to bilo 5000 kuna. Samo te dvije naknade dosežu 12.500 kuna po radniku, a uz treći i sve popularniji topli obrok, koji se penje na 6000 kuna godišnje, proizlazi da je svaka tvrtka dobila prostor da preko naknada radnicima isplati još najmanje tri neto prosječne plaće u državi. Takve masovnosti u isplatama zasad nema!

 

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

MI
Midea
23:41 22.09.2022.

Zašto ne točimo jeftinije gorivo? Vrlo jednostavno, zato jer nas pljačkaju. Točka, gotovo, nema više, sve jasno.

V0
Vlaskoulicanec3.0
07:46 23.09.2022.

Interesantno: kada nafta poskupi samo jedan dolar, odmah se povećavaju cijene goriva. Ali kada padne za dvadeset, čeka se mjesecima da se cijene goriva smanje... To se zove legalna pljačka!!! A države zarađuju na tome i zato politika šuti!

DU
Deleted user
12:59 23.09.2022.

Naime i gorivo ima rok trajanja, kada bi svi vozači prestali točiti samo jedan mjesec, pojavili bi se toliko viškova da bi se nafta i benzin skoro džabe dijelili samo se se isprazne skladišta i da se tamo mogu pohraniti svježi energenti.