LONDON: OTKAZANO

Croatia airlines za svoj spas prodaje blago na Heathrowu

Foto: Borna Filic/PIXSELL
Croatia airlines za svoj spas prodaje blago na Heathrowu
03.07.2013.
u 08:20
Nakon što je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja prihvatila plan restrukturiranja nacionalnog avioprijevoznika, mnogi su to protumačili kao zadnju slamku za posrnulu tvrtku, no cijena blagoslova programa mogla bi biti čak i pogubna
Pogledaj originalni članak

Ako ne letiš na Heathrow, onda kao da i ne postojiš u aviosvijetu, tako su neki naši sugovornici iz zračne industrije komentirali odluku hrvatske nacionalne aviokompanije da će prodati slotove (pravo slijetanja i polijetanja) s tog londonskog aerodroma kako bi udovoljila Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja i dobila njezin blagoslov za program restrukturiranja.

Najgore za Zagreb – Istanbul

Heathrow je jedan od najprometnijih svjetskih aerodroma, na njega leti svaka iole ozbiljnija aviokompanija. S tog aerodroma se može odletjeti na bilo koji dio planeta. Zbog velike potražnje i ograničenih kapaciteta, slot na tom aerodromu, pogotovu za nacionalne avioprijevoznike, smatra se pravim blagom. Prodajom slota za Heathrow, Croatia Airlines će tako prestati letjeti iz Zagreba u London. Još je prije odustala od linije Zagreb – Gatwick, koji je druga najveća londonska zračna luka. Trenutačno CA leti na Gatwick iz Splita.

Od prodaje slota na Heathrowu hrvatski nacionalni avioprijevoznik mogao bi pak dobiti između 25 i 30 milijuna funti, odnosno između 217 i 261 milijun kuna. To je procjena konzultantske kuće Deloitte čije su kalkulacije pokazale da je u Europi najvredniji upravo slot na Heathrowu. Iza njega slijedi pariški Charles de Gaulle, zatim Gatwick pa Frankfurt.

Na Heathrowu, pokazala je Deloitteova analiza, ima više od 9500 slotova, a samo je jedan posto slobodno, no oni nisu toliko zanimljivi zbog vremena slijetanja ili polijetanja.

Prodaja slotova na najvećem londonskom i europskom aerodromu, preko kojeg godišnje prođe oko 70 milijuna putnika, za mnoge naše sugovornike iz avioindustrije nije nimalo ohrabrujuća odluka za budućnost Croatije Airlinesa.

CA je ipak na taj potez bila prisiljena zbog pravila EU o tržišnom natjecanju jer je primila 1,18 milijardi kuna državne potpore, a ukupni trošak restrukturiranja iznosit će gotovo dvije milijarde kuna. Zato mora dati i svoj doprinos u iznosu od 761 milijun kuna. A zbog primanja državne potpore mora ići na smanjenje flote i broja linija, što opet neki smatraju zabijanjem čavala u lijes hrvatskog nacionalnog avioprijevoznika. Jer kako će se boriti sa sve većom konkurencijom sa sve manje aviona i destinacija. Tako su već ukinuti letovi u Istanbul i Podgoricu. Ukidanje linije Zagreb – Istanbul posebno je problematično jer je CA dosta dugo na toj liniji s Turkish Airlinesom, uložila je u nju puno resursa, a da bi onda na kraju od nje odustala. CA je u međuvremenu smanjila kapacitete zrakoplova i broj frekvencija letova u Gatwick, Pariz, Amsterdam, Zürich, München i Prištinu. A sad slijedi i prodaja slotova na Heathrowu.

Iz flote su izbacili već jedan airbus, koji je bio u leasingu, a sad namjeravaju prodati još tri airbusa. Prvotna je ideja bila da prodaju dva ta aviona i odmah ih uzmu u najam pa bi tako došli do gotovine, no sad je u opciji prodaja tri airbusa, ali ne i to da ih odmah uzmu u najam. Umjesto ta tri airbusa, u CA planiraju čak uzeti sasvim novi tip zrakoplova – embraere, što opet upućeni u avioindustriju smatraju ludošću jer bi tako CA u svojoj floti od samo 13 zrakoplova imala čak tri vrste aviona – airbus, dash i embraer. A to onda znači puno skuplje održavanje. Da stvar bude gora, u zrakoplovnim krugovima priča se da embraere CA namjerava kupiti od Augsburg Airwaysa, koji je u vlasništvu njemačke Lufthanse. Augsburg Airways se, naime, gasi u jesen ove godine i prodaje svoju flotu pa bi jedan od kupaca aviona s kojima Lufthansa ne zna što bi mogla biti i CA.

Inače, CA u vlasništvu ima četiri airbusa 319 i dva airbusa 320. Jedan je A320 u leasingu, kao i šest dasheva, i to preko Lufthansine tvrtke Goal.

Kako bi došla do gotovine, CA će prodati i zrakoplovni motor te zemljište na Plesu, ali i svoje udjele u tvrtkama Obzor putovanja, Amadeus i Pleso prijevoz. Osim što će otpustiti oko 20 radnika, od njih 1080, ukinut će i predstavništva u Austriji, Švicarskoj, Nizozemskoj, Velikoj Britaniji, BiH i Makedoniji. Ostaju poslovnice u Bruxellesu, Frankfurtu i Rimu.

U CA kažu da je u sklopu prihvaćenog programa restrukturiranja povećan iznos vlastite kontribucije dodatnom prodajom imovine, kako bi dosegnuo iznos od 40 posto vlastita doprinosa.

Bruxelles neće zatvoriti

– To je rezultiralo odlukom da se prodaju tri umjesto dva zrakoplova airbus te da se, bude li potrebno, prodaju i slotovi na aerodromu Heathrow koji su u vlasništvu Croatije Airlinesa – navode u hrvatskom avioprijevozniku te dodaju da se ne radi o fizičkom smanjenju flote, nego o modelu prodaje i ponovnog najma upravo ta tri zrakoplova tipa airbus ili tri zrakoplova manjeg kapaciteta, koji bi se, zbog naglašene sezonalnosti poslovanja, bolje uklopili u poslovni model CA.

Na pitanje je li točno da će nabaviti embraere i na koji način te od koga, u upravi CA kažu da izbor proizvođača i tipa zrakoplova tek slijedi.

– Vrijednost ostvarena prodajom zrakoplova, odnosno iznos koji će se postići modelom prodaje i ponovnog najma zrakoplova, ovisit će o tržišnim uvjetima u trenutku realizacije samog posla, a prema sadašnjem stanju i trendovima imamo razloga vjerovati da će se dostići planirani odnosno potrebni iznosi – tvrde u CA.

Sadašnji predsjednik uprave Krešimir Kučko do dolaska na čelo kompanije bio je šef predstavništva za zemlje Beneluxa. A među ukinutim predstavništvima nema onog u Bruxellesu. Na pitanje zašto i to predstavništvo nije ukinuto, u upravi CA kažu da ne postoji ni jedan razlog za zatvaranje predstavništva u Belgiji.

– Upravo je belgijsko predstavništvo posljednjih godina postizalo kvalitetne poslovne rezultate, osiguravši uvećani rast prihoda s tog tržišta – tvrde u CA. 

>> Odobren je program restrukturiranja Croatia Airlinesa

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.