Kolumna

Karakaš je koristeći jezgrovit jezik vratio Liku u njezinu 
još uvijek toplu kolijevku

Foto: Žarko Bašić/Pixsell
Damir Karakaš
Foto: Žarko Bašić/Pixsell
Damir Karakaš
Foto: Žarko Bašić/Pixsell
Damir Karakaš
11.12.2016.
u 23:15
“Sjećanje šume” peti je roman Damira Karakaša, koji je u biblioteci Avantura objavio zagrebački Sandorf. Uredila ga je Marinka Botić, a cijena mu je 95 kuna
Pogledaj originalni članak

Najnoviji, peti roman Damira Karakaša pjesničkog naziva “Sjećanje šume” potpuno je posvećen autorovu ličkom djetinjstvu i odrastanju. Tako se nastavlja Karakaševo sada već legendarno, a u osnovi nezavičajno i nepotkupljivo, pisanje o rodnoj Lici koja je potonula u totalnu samozatajnost. Karakaš ni dosad nije bio introvertirani pisac koji skriva svoje poglede i svoj svjetonazor i krije se iza nabildanih titula i starih institucija. U svojem pisanju i javnom djelovanju je krajnje izravan i direktan, gotovo beskompromisan.

Takav je i u kratkom romanu “Sjećanje šume”. Taj je roman napisan krajnje koncizno i ekonomično, s puno nepatvorene, nenametljive, pomalo opore duhovitosti. To je ta tipična Karakaševa ubojita proza, jasna, kristalno čista i pomalo ledena, vrlo bliska prozi koju je svojedobno, ali puno rjeđe i u još manjim porcijama, pisao nezaboravni Simo Mraović. Iako piše o sebi i svojim najbližima, Karakaš ima odmak čak i od samoga sebe, pa se “Sjećanje šume” ne čita kao njegov spomenar ili reciklirana publicistička autobiografija nego kao jedinstveno literarno djelo. Zato mu se lakše prepustiti. I lakše vjerovati. Istina, svako poglavlje ovog kratkog romana može se čitati kao zasebna kratka priča, priča sa svojim ritmom i unutarnjim zakonitostima. Uostalom, Karakaš je majstor brzopoteznog opisa, provjereni kratkopričaš koji barem za sada izbjegava pisanje dužih proza i drži se jezgrovitosti i rečeničnog sabijanja bez suvišnih izleta u reminiscencije i eruditsku štrebersku prepisivačinu. Ove njegove priče i nije potrebno čitati kronološki, one doista imaju svoju autonomnost u ovom sfumatnom intimističkom prisjećanju na prošlost koja je bila potpuno socijalistički asketska i aseksualna, lišena materijalnih iskušenja i životnih filozofskih preispitivanja.

“Sjećanje šume” govori o boležljivu dječaku koji odmalena čuva vječno gladne krave, obavlja ritualne seoske poslove u malom domaćinstvu, bori se sa snažnom i opasnom ličkom prirodom, strepi od medvjeda, sudjeluje u kolinju, mudro šuti o obiteljskim ratnim tajnama i idealizira provincijske sitne kriminalce jer se u njima krije neobuzdani, hedonistički stvarni život o kojem glavni dnevnik u pola osam na gotovo jedinom televizijskom državnom programu uporno šuti. Knjiga je to o obiteljskim i univerzalnim neimaštinama, skupim doktorima i veterinarima koji po potrebi liječe i ljude, seoskim vjerovanjima i vračanjima, zločestim didama i tajanstvenim babama, neupitnom patrijarhatu, surovu životu u brdima ne tako daleko od mora i daleko od Zagreba u kojem žive čudni, usamljeni rođaci i u kojem vrijede neka druga, puno surovija tržišna pravila, i to čak i u uvjetima planske privrede. Karakašev mladenački formativni život podsjeća na živote mnogih drugih adolescenata koji u slabo razvijenoj Jugoslaviji strastveno maštaju o televizoru i kinu, prvim erotskim iskustvima, o košarkaškoj karijeri i napuštanju obiteljske kuće u kojoj je ponekad jako tijesno i turobno i u kojoj se muško dijete mora boriti s očevom despotskom autoritarnošću. Lički (i ne samo lički) svijet je svijet u kojem muškarci moraju skrivati suze i osjećaje. Moraju biti emotivno suzdržani i sputani, strogo kontrolirani jer ih uvijek netko gleda i može posumnjati u njihovu racionalnu muškost ako se pred njim odveć opuste i razotkriju. A takvo bezosjećajno ponašanje očekuje se i traži od muške djece koja moraju biti savršeno koncentrirana, nadasve uspješna i potpuno poslušna. O svim tim psihološkim procesima, ali i nesporazumima unutar jedne male ličke obitelji Karakaš piše s puno topline i zaigranosti, bez naknadne pameti i dociranja, bez politiziranja ili politikantskog podmetanja.

Ni ovaj put nije odveć groteskan niti odveć karikira svoje sumještane i suputnike i njihove hrapave karaktere. Dapače. Koristeći jezgrovit jezik napisao je knjigu dostupnu svima, i malima i velikima, i vratio Liku u njezinu još uvijek toplu kolijevku, u sretnu naivnost i prostodušnost obiteljskog doma u kojem se najdublji osjećaji proživljavaju u tišini i u mraku. Bez pompe i bez afektacije.

>> Najviše pogađa podtekst: u ovom su užasu ljudi isti kao mi

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.