U današnjim je novinama na prvi pogled sve kao i uvijek. Nečega i nekoga u njima danas ipak nema – hrvatske politike i hrvatskih političara. Naravno, i dalje su tu svjetske njuške koje nam i u mnogo većoj mjeri nego domaće kroje sudbinu i više uneređuju nego što uređuju svijet u kojem živimo. Ali, koliko god u vremenu interneta, novih medija i društvenih mreža čitav taj koncept predizborne šutnje baš i nema puno smisla, nije uopće loše barem na dan-dva od ovih naših predahnuti, usmjeriti pažnju na nešto sasvim drugačije, na ljude za koje se barem danas nađe malo više prostora nego inače.
Podsjeća me to na moje kolumnističke početke. Mnogo prije nego mi je urednik novina u kojima sam tada pisao ponudio da počnem pisati redovitu tjednu kolumnu, znao sam da će se ona, ako je ikada dobijem, zvati Kontrapunkt. U glazbi je kontrapunkt umijeće pletenja skladne cjeline od najmanje dvije, a često i mnogo više raznolikih glazbenih tema i motiva. Tako sam i ja naumio plesti koliko je moguće skladnije i suvislije tekstove od tema glazbe, umjetnosti i kulture s jedne strane, i raznih drugih područja koja čine stvarnost oko nas. Ponajviše politike.
Odgovarala je ta moja namjera i definiciji muzičke kritike koju je još u prvom izdanju Muzičke enciklopedije dao jedan od utemeljitelja novije hrvatske muzikološke znanosti Krešimir Kovačević. Napisao je da se muzička kritika može, pa na neki način i mora baviti ne samo glazbenim djelima i njihovim interpretacijama, nego i cjelokupnim društvenim kontekstom u kojem umjetnička djela nastaju, događaju se i ostvaruju pred publikom i za publiku.
POVEZANI ČLANCI:
Otkako sam kao mlad i bezobrazno nadobudan muzički kritičar ušao u novinarstvo, otkrio sam i shvatio da me zanima i štošta drugo, a novinarski sam poziv doživljavao i koristio kao povlasticu da se sa mnogim događajima, stvarima i ljudima upoznam i vidim ih osobno, iz prve ruke, umjesto da o njima posredno čitam i slušam. Bila to opera ili rat, uključujući i zakulisne igre koje se u oba slučaja događaju iza pozornice.
Uglavnom, potreba za komentiranjem politike, želja da se makar malo i ja upetljam u nju kad se već ona na svakom koraku upliće u naše živote, bila je sve jača, pa sam tako jednog dana napisao i prvi Kontrapunkt koji nije imao ama baš nikakve veze s glazbom, ni s bilo kojom drugom umjetnošću, ni s kulturom općenito. Moj tadašnji urednik baš i nije bio oduševljen. Pozvao me i rekao mi: “Slušaj, tvoje mjesto u ovim novinama temelji se na tvom autoritetu i kompetentnosti u glazbi”. (Usput, od njega sam dobio i najneobičniji i meni jedan od najdražih profesionalnih komplimenata. Rekao mi je kako se kao urednik voli praviti važan što se u njegovim novinama najbolje piše o nečemu što u čitavoj zemlji zanima najviše dvjesto ljudi. Mislio je, dakako, na klasičnu glazbu.)
FOTOGALERIJA Sjećate li je se? Voditeljica koja je u emisiji 'Dobro jutro, Hrvatska' od početka odlazi nakon 36 godina
Lekciju je nastavio i završio ovako: “I zato, ako ništa drugo, kolumnu barem započni rečenicom tipa krenem ja tako jedne večeri na koncert, kad ono putem ugledam... i onda dalje piši o čemu god hoćeš.” Sjećajući se te zgode, na današnji dan slobode medija i novina od domaće politike i političara, napravit ću suprotno i ostati u glazbi. I tako, krenuh ja prije dva i pol mjeseca u Zagreb, kad tamo shvatim da baš te večeri ima koncert mlada violinistica Eva Mach. Bio je te večeri u Lisinskom i “veliki” koncert jednog svjetski slavnog ansambla, ali ipak sam pošao u prostor u kojem nikada prije nisam bio i u kojem se inače nisu održavali koncerti klasične glazbe.
Prvo mi je otkriće tako bila dvorana Aula magna u jednoj od potpuno novih zgrada čijim se prostorima koristi Hrvatsko katoličko sveučilište na Črnomercu. Lijepa, ugodna, vrlo prostrana i te večeri jako lijepo popunjena, osobito glazbenicima koji su došli čuti svoje kolegice. Prilično “suha” akustika, više nalik studiju nego koncertnoj dvorani, imala je i svojih prednosti. Na primjer, u sjajnoj interpretaciji Debussyjeve Sonate za violinu i klavir došla je do izražaja preciznost izvedbe svakog detalja u virtouznom tkanju, a nema te akustike koja može nadomjestiti, ili prigušiti, istinsko nadahnuće, uživanje u prvom redu umjetnika, a onda i publike u izvedbi koja zrači uvjerljivošću, a ta uvjerljivost proizlazi iz uvjerenosti glazbenika u ono što sviraju.
Eva Mach i njena partnerica na tom koncertu pijanistica Petra Gilming svirale su čitav program te večeri baš tako: uvjereno i uvjerljivo. Suvereno. Pritom su glazbu francuskih skladatelja pratile na ekranima snimke francuskih gotičkih katedrala. Spoj slike i tonova bio je napravljen skladno, stvarajući dodatnu multimedijalnu dimenziju, nipošto na uštrb glazbe, opravdavajući naslov čitave večeri “Glazbene katedrale”.
POVEZANI ČLANCI:
Eva Mach je glazbenica koja ima mnogo talenta, svestranosti, znanja, marljivosti, mašte, upornosti i hrabrosti. Sve je to, naime, potrebno da se iziđe iz poznatih i sigurnih okvira i vlastitim snagama stvori nešto novo. Napustivši sigurno mjesto zamjenice koncertnog majstora u orkestru Opere zagrebačkog HNK, Eva Mach se odvažno posvetila samostalnoj karijeri solistice i komorne glazbenice. Za to se, uostalom, godinama i školovala i usavršavala, najprije u Hrvatskoj, a onda i u inozemstvu.
Tako je “Glazbenim katedralama” otvorila vlastiti, izvrsno i uzbudljivo osmišljen koncertni ciklus koji je nazvala, igrajući se zvukom svoga prezimena, “Klasika na Mach”. Danas, 8. lipnja, na dan kad ova kolumna izlazi u novinama, Eva Mach na istom mjestu nastavlja svoj ciklus koncertom “Sudar galaksija”. U suradnji s “biNg baNg ansamblom” bit će to još uzbudljiviji i maštovitiji spoj skladbi za violinu i za udaraljke. Nakon što ona ugosti sjajne udaraljkaše, “biNg baNg ansambl” će ugostiti Evu Mach na zajedničkom koncertu već sutradan, 9. lipnja, u Starom Gradu Ozlju, 23. lipnja u Kutini, a 4. srpnja u Slavonskom Brodu.
U međuvremenu je poduzetna violinistica, tražeći vlastiti put mimo pomalo okoštalog zagrebačkog violinističkog establišmenta, osnovala i Samoborski glazbeni trio s još dvije sjajne glazbenice, pijanisticom Mijom Pečnik i violončelisticom Petrom Kušan. Zagrebu će se predstaviti ovog ljeta u programu Ljetne scene Amadeo. Poslušajte ih. I za kraj ipak malo politike. Za svoj inventivni koncertni ciklus Eva Mach dobila je potporu zagrebačkog Ureda za kulturu, ali ne i Ministarstva kulture. Samo toliko.
FOTOGALERIJA Bio je jedan od najpopularnijih voditelja: Evo gdje je, što radi i kako danas izgleda Siniša Cmrk